**Artikel ini dirujuk dari buku Pesan Hati Untuk Hati, Ust Pahrol Mohamad Juoi.
1. Mencari Pengertian (Faham)
Perkara ini perlu dimulakan dengan memahami makna bacaan (rukun qauli) dan erti setiap perbuatan dalam solat.
Apabila mengucapkan takbiratulihram dan membaca surah al-Fatihah
misalnya, makna setiap kalimahnya perlu diketahui satu per satu.
Jadi, belajarlah bahasa Arab sekurang-kurangnya untuk mengetahui makna bacaan-bacaan yang wajib dan sunat dalam solat.
“Jangan jadi seperti burung kakak tua yang hanya pandai menuturkan kata-kata tetapi tidak tahu apa makna dan maksudnya.”
Namun memahami makna sahaja tidak memadai, kita perlu melangkah ke tahap seterusnya.
.
2. Memusatkan Fikiran (Fokus)
Tahap kedua ialah pemusatan fikiran. Menghindarkan gangguan hal-hal
lain, sehingga fikiran, perbuatan dan ucapannya seiring – yakni terfokus
sepenuhnya kepada makna bacaan dan perbuatan dalam solat.
Mungkin kita telah memahami makna bacaan, tetapi oleh sebab tidak
fokus, seseorang yang membacanya hanya umpama “orang mengigau” dalam
tidur.
Sekiranya seketika kita terfikir juga hal-hal lain, tapi ingatan dan
fikiran tetap terikat pada tujuan solat (mengingati Allah), keadaan ini
samalah seperti orang yang sedang memandu kereta.
Fikirannya tetap fokus kepada destinasi yang hendak dituju walaupun
sekali – sekala ternampak juga objek-objek dan pemandangan di tepi-tepi
jalan.
Semua itu tidak menggangu fokusnya.
Lain pula halnya jika dia “terlalai” dengan pemandangan-pemandangan
di tepi jalan sehingga dia tidak sedar bahawa sudah terlajak jauh
daripada destinasinya.
.
3. Membesarkan Allah (Rasa ‘Haibah’)
Perlu diingat, pemusatan fikiran bukan ditujukan kepada bacaan itu sahaja tetapi pada makna di sebalik bacaan itu.
Ertinya, tumpuan bukan hanya pada huruf dan ayat serta sebutan,
tetapi pada makna dan tafsirannya. Inilah yang dimaksudkan dengan
‘pengertian’.
Hanya orang yang kenal raja akan bercakap-cakap dengan penuh penghormatan, rasa takut, malu dan rendah diri.
Sebaliknya, orang yang tidak kenal raja, akan bercakap-cakap dengan baginda secara biasa-biasa sahaja.
Apabila orang yang kenal Allah mengucapkan kalimah “Allahuakbar”
misalnya, dia bukan sahaja tahu maknanya (Allah Maha Besar) malah
hatinya turut merasai betapa hebatnya kuasa Allah yang telah mencipta
dirinya, alam semesta, akhirat dan segala makhluk.
Pada ketika itulah terpancarnya rasa-rasa yang seni dan indah dalam fikiran dan jiwa yang tidak mungkin terjadi diluar solat.
Oleh itu pada peringkat permulaan, cubalah untuk merasakan kita
sedang berhadapan seorang raja yang sangat berkuasa dan kita perlu fokus
dihadapanNya.
4. Kagum dan Takut akan Keagungan Allah (Rasa Khauf)
Hasil daripada merasai kebesaran Allah, maka timbul pula rasa takut
dan kagum kepada-Nya. Rasa takut dan kagum kepada Allah ini tidak sama
dengan rasa takut dan kagum kepada perkara-perkara lain.
Kita takut kepada harimau kerana keganasannya, tetapi kita takut
kepada Allah kerana kehebatan-Nya. Takut akan harimau, kita lari
menjauhinya, tetapi takut akan Allah kita datang menghampirinya.
Rasa takut akan timbul apabila seseorang gerun akan kemurkaan Allah dan Neraka-Nya.
Rasa takut ini diterjemahkan dalam solat dengan perbuatan berdiri
betul, menundukkan kepala, mata melihat ke tempat sujud (tidak berani
mendongak), rukuk serta sujud.
.
5. Rasa Mengharap Kepada Allah (Rasa Raja’)
Apa yang dimaksudkan dengan rasa mengharap?
Rasa mengharap ialah pengharapan seorang hamba untuk mendapat keampunan, kasih sayang dan syurga Allah.
Jika rasa takut sahaja dibiarkan mendominasi jiwa, dikhuatiri akan timbul sangka buruk dan jahat sangka terhadap Allah.
Padahal dalam reality, Allah lebih suka mengampunkan dosa berbanding menyeksa hamba-Nya yang berdosa.
Oleh sebab itu, ulama berpesan dalam keadaan biasa seseorang
hendaklah menyeimbangkan rasa takut dan harapnya umpama dua sayap pada
burung yang membolehkannya terbang dengan stabil dan selamat.
Jangan terlalu takut, nanti timbul sangka buruk kepada Allah. Jangan
terlalu harap, nanti terjadi sikap sambil lewa serta “berangan-angan”
akan keampunan Allah.
Rasa harap dalam solat ini adalah menerusi penghayatan ketika bacaan
al-Fatihah (mengharapkan jalan yang lurus), bacaan qunut (mengharapkan
hidayah, kesihatan dan lain-lain) dan bacaan ketika duduk diantara dua
sujud (mengharap keampunan, belas kasihan, ditinggikan darjat, dan
lain-lain)
Manakala melalui perbuatan duduk dalam tahiyat awal dan akhir, sujud
serta rukuk – semuanya melambangkan rasa pengharapan seorang hamba yang
sedang meminta-minta dan merayu-rayu.
.
6. Rasa Malu dan Hina Diri (Rasa Haya’) dalam solat
Rasa malu dan hina diri ialah kemuncak segala rasa yang timbul sebelumnya. Oleh ituPERLU ditimbulkan rasa berdosa kepada Allah.
Apabila ada rasa berdosa maka barulah timbul rasa malu.
Cara untuk menimbulkan rasa berdosa ialah dengan menimbulkan
kesedaran (insaf) akan kelalaian diri, lemah melaksanakan tanggungjawab,
kurang ikhlas, banyak prasangka buruk, tidak sabar dan reda dengan
takdir dan banyak “berhutang” kepada Allah.
Sewaktu sujud, kita meletakkan kepala, dahi dan muka yang sentiasa
berada “di atas” (sentiasa dihormati) ke tempat yang paling bawah
(tempat sujud).
Manakala dubur yang sentiasa disorokkan dibawah, ketika sujud
telah dijongketkan ke atas sebagai cara meleburkan kesombongan dan
kebesaran diri!
7. Memakai Pakaian Yang Paling Selesa Dan Paling Cantik Ketika Solat
Untuk
kaedah yang terakhir ini, tidak berkaitan dengan enam kaedah diatas.
Nampak seperti remeh, namun ia juga adalah salah satu langkah yang boleh
dipraktikkan untuk mencapai khusyuk di dalam solat.
Sebolehnya pilihlah pakaian yang paling selesa, suci dan khas untuk solat.
Pilih pakaian yang diperbuat daripada material yang paling baik,
yang tidak membuatkan kita berpeluh apabila panas, tidak longgar atau
ketat sehingga mengganggu pergerakan solat.
Dan juga pilihlah yang paling cantik, sempurna dan dikhaskan untuk
solat. Kerana solat kita adalah untuk menghadap Allah, Raja yang paling
Agung dan Allah sangat sukakan kecantikkan.
Innallah jamil, wa yuhibbu jamal: Allah itu cantik dan sukakan kecantikan.
Penutup: Solat yang Khusyuk Akan Mendidik Hati Membina Rasa Bertuhan
Sebagai ingatan, ada bezanya antara solat yang khusyuk dan solat yang sah. Solat yang khusyuk sudah semestinya sah. Tetapi solat yang sah belum tentu khusyuk.
Solat yang khusyuk ialah solat yang berjaya menyentuh dan mendidik
hati, akal dan nafsu manusia. Ia juga akan membina rasa bertuhan.
Rasa bertuhan akan mendatangkan rasa gagah, berani dan optimis dalam hidup.
Walau sekuat mana pun ujian hidup melanda, segala-galanya dapat
diatasi dengan baik kerana adanya “talian hayat” denga Yang Maha
Berkuasa.
Diri yang lemah akan menjadi gagah apabila hati diserahkan sepenuhnya
untuk ditadbir oleh Allah. Rasa bertuhan juga menimbulkan harapan dan
impian yang sentiasa hidup dan menyala-nyala.
Inilah booster utama dalam usaha meraih kejayaan dalam kehidupan =)
****
2 comments:
selalunya, bila hati resah barulah ada sedikit rasa lazat bersembahyang.
tapi bila hati dah senang, sembahyang pun ala kadar.
agaknya sebab itu Allah selalu timpakan ujian ke atas saya supaya saya jangan terbabas...
IM; saya pun begitu...bila susah baru ada rasa nikmatnya solat...sama2 kita berubah:-)
Post a Comment