Doa Ibu

“Dengan Nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Mengasihani.”
“Ya Allah, peliharakanlah anakku selama di dalam kandungan dan sembuhkanlah ia, Engkau Maha Penyembuh, tiada sembuhan melainkan penawarMu, sembuh yang tidak meninggalkan kesan buruk. Ya Allah, lahirkanlah ia dari kandungan ku dengan kelahiran yang mudah dan sejahtera (selamat). Ya Allah, jadikanlah ia sihat sempurna, cerdik berakal dan berilmu serta beramal soleh. Ya Allah elokkanlah akhlak (perangai) fasihkanlah lidahnya dan perelokkan suaranya untuk membaca hadis dan al-Quran dengan berkat Nabi Muhammad SAW.”

Amin...

Followers

Date & Time

About Me

My Photo
Kota Bharu, Kelantan, Malaysia
Lantaran adanya wanita, alam menjadi indah, lantaran adanya lelaki dunia menjadi sempurna. Lantaran adanya lelaki dan wanita terkadang sempurnalah suatu kelemahan di sebalik suatu kekuatan

Our New Life

Our New Life
14/10/2007

April 14, 2014

Kakak & Abe Mie

Assalamualaikum w.b.t

lama jugak tak der citer anak2 bertuah saya tu...
gambar pun lama dah tak amik...
huhu
.
.
kakak, sekarang ni dah boleh tolong ibu dah...boleh la nak basuh pinggan ke tolong amik apa2...
nanti nak ajar dia kenal barang dapur....bawang, kunyit, halia, lengkuas....
kat rumah buat masa ni saya tak tekan kan sangat pasal hal2 sekolah...biarkan jer dia belajar kat sekolah...kat rumah kita natural....kalau awak rajin nak buat buku2 latihan yang boleh tahan banyak tu..okay awak buat, ibu takmo paksa lagi...kalau tak kita main dulu...huhuhu
lagipun kakak dah kenal huruf/nombor dan boleh la baca 2 suku kata tu...takmo paksa2 sgt...tapi mengaji quran tetap ibu paksa walau kat Pasti dah mengaji petangnya...mengaji dengan tokmek...so mlm lepas solat maghrib kena pergi rumah tokmek....

Abe mie kita pulak...huhu hero ibu ni...
macam2 akal dia...bila kita ajar dia mengaji...alamak masa tu lah nak buat tu..nak buat ni...huhu
akal anak lelaki kut...ibu taknak la pulak banding milestone keduanya...mungkin nak kena pendekatan yang berbeza....dalam bab mengaji la terutamanya...kakak dulu agak senang nak minta dia ikut apa kita ajar...:-) yang syahmi ni kena pujuk2 dulu baru nak ikut....harap benar dia cepat belajar, walau banyak main:-) masalah yang utama sekarang wean off...tapi dah seminggu dia tak nen ibu...hehehe ibu buat2 sakit bila dia mintak...sian kat dia...tapi takkan nak bagi sampai baby keluar kut..kena la wean off jugak..dah besar lagi pun....malam2 kena tepuk2 dia..peluk/cium dulu...kalau dulu bagi nen jer kejap leh lena, sekarang ni amik masa la sikit...yerla member duk rindu nen....kena pujuk lebih la....
.
.
sekarang saya dah gantung rotan kat dinding...dah besar, kena ada rotan kat rumah:-) Sekarang ni bila kita marah (saja buat) mestia yat dorang ibu/abah tak sayang kakak/abe mie eh....huhu. pandai amik hati...bila marah merajuk pandang dinding plus tangan peluk badan erat....nak minta pujuk la tu..huhu. dalam hati ibu nak gelak jer..tapi depan dorang buat muka singa...biar dorang tahu ibu sedang marah dan tak ulangi lagi...tapi biasanya akan berulang...learning proses katanya:-)

okayla...takder idea la nak tulis apa...lain kali la pulak, insyaAllah.

April 11, 2014

Rezeki Kita :-)

Assalamualaikum w.b.t
Perkonsian dari FB Dato' Tuan Ibrahim Tuan Man
 
Alkisah nelayan dengan penoreh getah
Satu hari si penoreh getah mengikut si nelayan ke laut untuk menangkap ikan. Si penoreh duduk di belakang kapal manakala nelayan di depan.
Laut yang agak bergelora menyebabkan si penoreh agak terumbang-ambing. Melihat si nelayan asyik berjaya mengail ikan tapi tidak dia, si penoreh meminta untuk menukar posisi memancing dengan si nelayan.
Si nelayan pun menukar posisi, namun situasinya sama, si penoreh masih tidak dapat mengail seekor ikan. Ikan-ikan semua seolah-olah lari mengikut si nelayan.
Mungkin ini adalah masalah joran. Maka si penoreh pun meminta menukar joran dengan si nelayan. Situasi tetap sama – hanya si nelayan mendapat ikan. Laut makin bergelora, si penoreh mengalami mabuk laut dan muntah-muntah.
Sesudah tiba di darat, si penoreh berkata: “Susah nak cari makan di laut. Elok buat kerja aku, lagi mudah.”
Pada satu hari, si nelayan mengikuti si penoreh ke ladangnya dan mencuba menoreh getah.
Ada 1,000 pokok yang perlu ditoreh bermula sebelum subuh. Si nelayan mengeluh susah. Masa menoreh, si nelayan cuai, tangan terkena sabit. Ketika ingin berehat, si nelayan terlanggar bekas menadah getah dan semua tertuang di atas kepalanya.
Si penoreh menoreh pokok getah dengan cukup senang tanpa sebarang gangguan.
“Susah betul kerja toreh getah. Tangkap ikan lagi mudah,” kata si nelayan.
Wahai anakku,
Rezeki kamu sudah ditentukan. Asalkan kamu berusaha, kamu akan mendapatnya. Jangan dengki dengan rezeki orang lain. Bersyukur pada rezeki yang Allah kurniakan pada kamu. Usah iri hati pada rezeki orang lain. Ada orang yang memang rezekinya di darat menoreh getah, dan ada yang di laut menangkap ikan.
Setiap bidang ada cabarannya sendiri, namun asalkan hati kamu sentiasa dekat dengan Allah, kamu akan melihat segalanya dalam bentuk kesyukuran dan medan latihan untuk mempertingkatkan diri sebelum misi seterusnya.

p/s rezeki itu telah ditetapkan....kita perlu usaha...selebihnya urusan Allah s.w.t. Ingatlah, malaikat mencabut nyawa 'datang melawat' kita 70x sehari....selagi ada rezeki selagi itu nyawa kita ada.....harap bermanfaat :-)

Senyum

April 10, 2014

Transformasi

Assalamualaikum w.b.t

saya percaya bukan senang nak berubah...apa saja bentuk perubahan:-)
fasa transformasi aurat:-) sumber FB
niatkan dalam hati nakkan yang lebih baik...lebih dekat dengan Dia, lebih sempurna...ikhlaskan jiwa & raga, insyaAllah...kena kuat semangat jugak. saya pun dalam proses jugak...cuba untuk jadi yang lebih baik & lebih sempurna:-)

April 09, 2014

"tak parang"

Assalamualaikum w.b.t

"tak parang" tu bahasa loghat kelantan...
saya pun mula nya tak faham, ingatkan ada orang gaduh ke apa nak kena parang...
rupanya "tak parang" tu maksudnya nama dalam senarai contohnya nama dalam geran tanah tidak dibatalkan apabila dia telah menjual @ hilang hak milik....
huhu...bahasa orang dulu2 ganster habis:-)
.
.
kisahnya, kakak saya ada niat nak beli tanah (milik famili), bila tengok geran...ada nama2 yang sepatutnya sudah tidak ada dalam geran itu....toksu saya cakap nama2 tu sepatutnya "kena parang" tapi "tak parang" hahaha....faham ke tak tu:-) kena potong la senang cerita....

okay...sama2 belajar ya..bahasa kelantan:-)

April 08, 2014

Rutin Checkup

Assalamualaikum w.b.t...

Hari ni checkup junior no.3...
bukan nak citer pasal si tecik kat dalam tu tapi senario kat klinik kesihatan (KK) hari ni...
hmmm...lama kemain hari ni..tak pasti sb apa, biasa jam 10pg dah boleh smpi ofis...hari ni jam 10 masih tunggu turn nak jumpa MO...
naper ntah...nak kata staff takder..ramai jer..mungkin masing2 dah ada tugas la tu...
.
.
sambil tunggu tu...borak2 la...
macam gelagat boleh tengok....
ada yang tanya anak keberapa - bila ckp no.3, terus kata dah boleh stop tu...nak ramai banyaklah kos:-)
saya senyum jer...(dalam hati, rezeki itu Allah dah buat siap2 dah makcik....kita perlu usaha mencari saja)
.
.
ada yang tanya, datang sapa hantar...mungkin kebanyakan ibu2 yang datang kat KK tu berhantar kut...tak kisah la sapa yang hantar....saya cakap dtg sendiri jer....dia cakap saya berani:-) (dalam hati, ramai je yang semua buat sendiri nak2 ibu2 yang bekerja...iyalah lepas checkup nak kena masuk keje semula, tak ke menyusahkan orang nak berhantar, lain la kalu ada masalah) sabar jer lah...mungkin dia tak biasa tengok kut...tawakal saja pada Dia
.
.
macam cerita boleh tahu, kalau rajin melayan orang borak....saya ni pemalu sikit, kalau orang mula dulu then baru saya okay...huhu (ni keje marketing tak sesuai ni). Ada sorang adik tu dia citer dia susah nak "shishi" waktu pagi....untuk ibu mengandung kan ada cek urine so nak kena "shishi"....saya cadang kat dia...shishi siap2 kat rumah, nanti bawa jer yang tu...senang...bukan semua orang boleh guna tandas awam...nak2 tandas kat tempat kita ni...taulah macamana kan?

masa checkup doc tanya, anak no.1 & 2 apa jantina...saya cakap dah sepasang...okay lah tu, yg ke-3 ni apa2 pun okay jerlah kan doc cakap...a'ah okay jer:-) (dalam hati kalu tahu lagi okay, sb senang saya nak punggah baju mana...umo dalam hari takper lagi pakai unisex....dah masuk bulan takkan nak pakaikan baju yang berlainan jantina kan...hhehehe - sajer jer lah...) tapi saya dah basuh baju2 yang mana boleh pakai...yang pasti semuanya unisex...dulu masa kakak & syahmi pun saya beli yang unisex jer masa dalam hari...lepas tu baru beli yang sesuai dgn mereka...yang pasti baju kakak mmg bayak...tu pun dah banyak bagi kat orang...ank pompuan baju senang & mudah nak beli...banding anak lelaki tak banyak pilihan.
.
.
yang pasti macam2 gelagat kita boleh tengok bila kat tempat awam macam tu..klu nak cerita mmg berjela la...itulah kehidupan kan:-)

April 04, 2014

Expired date

Assalamualaikum w.b.t

Perkongsian dr FB Dato' Tuan Ibrahim Tuan,
** bersedia atau tidak, KeMATIan itu pasti bagi setiap yang bernyawa...jadi pilihlah untuk bersedia....meninggal @ ditinggalkan.....

Tanda Kematian Mulia

Semua manusia akan mati, walau sehebat mana dia di dunia ni. Semua nak mati dalam keadaan baik. 
Kematian bagaimanakah yang dipanggil kematian yang baik itu?
Pernahkah kita meminta supaya kita dimatikan dengan penutup yang baik ‘husnul khatimah’? 
Sebenarnya bukan kena minta sahaja tetapi kena buru dan kena cari. 
Kali ini kita bincangkan tanda-tanda mati "husnul khatimah" atau kematian yangbaik ini. 

Antara tanda mati husnul khatimah ialah:
 
1.Mengucapkan kalimah syahadah ketika wafat. Rasulullah s.a.w bersabda, maksudnya: “Sesiapa yang pada akhir kalimahnya mengucapkan La ilaaha illallah maka ia dimasukkan ke dalamsyurga.” (Hadis Riwayat Hakim)

2.Ketika wafat dahinya berkeringat. Ini berdasarkan hadis dari Buraidah Ibnul Khasib. Adalah Buraidah dahulu ketika di Khurasan, melihat saudaranya yang tengah sakit, namun didapatinya ia sudah wafat dan terlihat pada jidatnya (dahi) berkeringat, kemudian dia berkata: “Allahu Akbar, sungguh aku telah mendengar Rasulullah bersabda: Matinya seorang mukmin adalah dengan berkeringat dahinya.” (Hadis Riwayat Ahmad, an-Nasai, at-Tirmidzi, Ibnu Majah, Ibnu Hibban, Al-Hakim dan ath-Thayalusi dari Abdullah bin Mas’ud)
 
3.Mati syahid di dalam medan perang.
 
4.Mati dalam peperangan fisabilillah. Rasulullah bersabda, maksudnya: “Apa yang kalian kategorikan sebagai orang yang mati syahid di antara kalian? Mereka menjawab: “Wahai Rasulullah yang kami anggap sebagai orang yang mati syahid adalah siapa saja yang mati terbunuh dijalan Allah. Baginda bersabda: “Kalau begitu umatku yang mati syahid sangatlah sedikit.” Kalangan sahabat kembali bertanya: “Kalau begitu siapa sajakah dari mereka yang mati syahid wahai Rasulullah?” Baginda menjawab: “Sesiapa yang terbunuh di jalan Allah, yang mati sedang berjuang di jalan Allah dan yang mati kerana penyakit kolera, yang mati kerana penyakit perut (iaitu disebabkan penyakit yang menyerang perut seperti busung lapar atau sejenisnya), dialah syahid
dan orang-orang yang mati tenggelam, dialah syahid.” (Hadis riwayat Muslim, Ahmad dan al-Baihaqi)
 
5.Mati kerana tertimpa runtuhan/tanah. Dalil dari dua perkara di atas adalah berdasarkan sabda Rasulullah bermaksud: “Kalangan syuhada itu ada lima; orang yang mati kerana wabak kolera, kerana sakit perut, tenggelam, tertimpa runtuhan bangunan dan syahid berperang di jalan Allah.” (Hadis riwayat Imam Bukhari,
Muslim, at-Tirmidzi dan Ahmad)
 
6.Perempuan yang meninggal kerana melahirkan anak.
 
7.Mati kerana penyakit busung perut. Mengenai kedua perkara ini banyak sekali riwayat dan yang paling masyhur adalah dari Jabir bin Atik secara marfu’: “Kalangan syuhada ada tujuh: Mati terbunuh di jalan
Allah, kerana penyakit kolera adalah syahid, mati tenggelam adalah syahid, kerana busung lapar adalah syahid, kerana penyakit perut keracunan adalah syahid, kerana terbakar adalah syahid dan yang mati kerana tertimpa runtuhan (bangunan atau tanah gelongsor) adalah syahid serta wanita yang mati ketika hamil adalah
syahid.” (Hadis riwayat Imam Malik, Abu Daud, an-Nasa’i, Ibnu Majah dan Ahmad)
 
8.Mati kerana mempertahankan harta dari perompak. “Sesiapa yang mati kerana mempertahankan hartanya (dalam riwayat lain; Sesiapa menuntut hartanya yang dirampas lalu ia terbunuh) adalah syahid.” (Hadis riwayat Bukhari, Muslim, Abu Daud, an-Nasa’i, at-Tirmidzi, Ibnu Majah, dan Ahmad)
 
9.Mati dalam membela agama dan jiwa. “Sesiapa mati terbunuh dalam membela hartanya, dia mati syahid; siapa saja yang mati dalam membela keluarganya, dia mati syahid; sesiapa mati dalam membela agama (keyakinannya), dia mati syahid dan siapa saja yang mati mempertahankan darah (jiwanya) dia syahid.”
 
10.Mati dalam berjaga-jaga (waspada) di jalan Allah. Rasulullah s.a.w bersabda,maksudnya: “Berjaga-jaga (waspada) dijalan Allah sehari semalam adalah lebih baik daripada berpuasa selama sebulan dengan mendirikan (solat) pada malam harinya. Apabila dia mati, mengalirkan pahalaamalannya yang dahulu dilakukannya dan juga rezekinya serta aman dari seksa kubur(fitnah kubur).”
 
11.Orang yang meninggal ketika mengerjakan amal soleh.
 
p/s Semoga kematian aka "expired date" kita dalam husnul khatiimah.....ameen, insyaAllah.

March 31, 2014

Junior ke-3 update

Assalamualaikum w.b.t

masuk 32minggu pregnant...
orang kata anak ke-3 apa nak risau...
eh...risau tu tetap ada even ank ke-10
apa pun boleh berlaku kan...banyakkan doa dan tawakal padaNya..
.
.
pregnant kali ni, dia punya 'braxton-hicks' tu saya dah mula rasa...
mmg agak  ngilu jugak la...awal lagi saya rasa..
agaknya sb saya agak lasak pregnant kali ni...nak lagi abang mi kita belum wean off sepenuhnya...
malam mencari jer dia...kesian jugak saya nak lepaskan dia...abah dia mmg marah la...iyalah, kandungan dah sarat...tu yang buat 'braxton-hickx' menjadi2 tu....nak buat macamana..agak susah nak wean off budak bertuah tu...ada jer alasan yang mencairkan hati si ibu:-)
takperla janji takder yang memudaratkan, insyaAllah ibu okay jer...

32minggu, kurang lebih 10minggu untuk menghadapinya...
kalau ikut kakak & abang dulu dorang awal keluar...rasanya 38minggu dah keluar:-)
yang ini tak tahu la...harap2 sama la...tak sabar pulak ibu:-)

Alhamdulillah..pregnant kali ini pun semuanya okay...ibu tak perlu nak minum air gula macam kebanyakan ibu2 lain yang umo dah lebih 30 tahun....syukur sangat.
kalau dengar dorang citer pasal air gula tu...huhu horror jer...
bagi saya yang bukan penggemar manis...mmg takla nak minum...huhu

p/s doakan saya & baby selamat ya semua...TQ :-)

Abah & Ibu

Daisypath Anniversary tickers

Muhammad Syahmi