Doa Ibu

“Dengan Nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Mengasihani.”
“Ya Allah, peliharakanlah anakku selama di dalam kandungan dan sembuhkanlah ia, Engkau Maha Penyembuh, tiada sembuhan melainkan penawarMu, sembuh yang tidak meninggalkan kesan buruk. Ya Allah, lahirkanlah ia dari kandungan ku dengan kelahiran yang mudah dan sejahtera (selamat). Ya Allah, jadikanlah ia sihat sempurna, cerdik berakal dan berilmu serta beramal soleh. Ya Allah elokkanlah akhlak (perangai) fasihkanlah lidahnya dan perelokkan suaranya untuk membaca hadis dan al-Quran dengan berkat Nabi Muhammad SAW.”

Amin...

Followers

Date & Time

About Me

My Photo
Kota Bharu, Kelantan, Malaysia
Lantaran adanya wanita, alam menjadi indah, lantaran adanya lelaki dunia menjadi sempurna. Lantaran adanya lelaki dan wanita terkadang sempurnalah suatu kelemahan di sebalik suatu kekuatan

Our New Life

Our New Life
14/10/2007

December 17, 2014

Terlajak perahu.....

Assalamualaikum w.b.t

....boleh diundur, terlajak kata, buruk padahnya
.
.
kadang kita tak perasan pun kata2 kita menyakitkan orang lain
tulah...bila dah terlepas, mmg takleh nak tarik balik dah...
.
.
takperlah...sifir saya, orang buatlah lagu mana jahat kat saya, selagi boleh tahan, tahan jer, selagi boleh buat baik, buat jer...malas nak fikir banyak:-) Kalau boleh lagi orang buat 'taik' lagi kita buat baik kat orang tu...biar dia sendiri 'malu lah' orang kata:-).

December 16, 2014

Kisah Zaman Sekarang

Assalamualaikum w.b.t

zaman sekarang macam2 kisah
satu yang saya nak sekadar bercerita iyalah kisah 'MLM'
.
.
ramai antara kita yang join dah..MLM ni dah lama jugak..cuma sekarang ni dek kerana kepesatan medial sosial, makin nampak lah...macam2 ada
semuanya boleh buat jadi 'jutawan'
agaknya zaman sekarang kalau tak jutawan x leh nak idup gamaknya..
susah hati agaknya tengok kawan2 yang x jutawan.
weh mung nok jadi jutawan go a head la..
tak payah lah nak paksa ambo pulok..
setakat ni ambo boleh menjalani kehidupan macam biasa walau semuanya sederhana...hishhh geram pun ada...nak suruh orang jadi kaya, tapi kita tu tak jugak kaya raya maner pun...harap dok mencari downline jer...geram lah, nak berniaga takper...meniagalah cara betul...juallah barang..bukan jual 'plan strategy' kononnya...
itulah antara kisah zaman sekarang....kisah semua orang mengejar "duit". Orang kata 'duit bukan segalanya, tapi semuanya memerlukan duit'. Tapi sedarlah semua itu adalah ujian dunia semata...sabarlah bagi yang diuji kesempitan, dan syukurlah bagi yang diuji dengan kesenangan...:-)

Persiapan ke sekolah

Assalamualaikum w.b.t

cuti sekolah dah nak habis....
mak+ayah sibuk dok buat persiapan la ye skrng ni kan...
ada yang pilih ready awal2
ada yang tunggu nak dekat2 masuk sekolah...
apa pun yang pasti kena ada peruntukan lah kan...
baju sekolah koman2 2 pasang sorang...
hehehe...
saya pun dah beli lah sikit untuk anak2 buah saya tu...
anak saya belum masuk sekolah rendah lagi, kakak tahun ni masih di tadika..
syahmi pun akan masuk tadika jugak tahun ni...
.
.
nak belanja ni, kalau orang macam saya ni mestilah cari tempat yang murah2 jer...
kat tempat saya ni ada Mydin, tapi jauh lah sikit. Lagipun masuk bandar, sesak, saya x suka bersesak2...satu lagi ada Zon Ria, yang ni dekat..tersangat dekat...saya belanja kat sini lah..pusat pakaian hari-hari pun okay. tapi kat sini takder pulak..
di Zon Ria pun okay...boleh lah untuk rakyat marhaen macam saya...kualiti kain pun okay. Budget untuk sorang anak lebih kurang $150.00, itu untuk satu setiap benda....cth:- sepasang baju, sepasang kasut, stokin (satu pack ada 2pasang), tudung, kotak pensel & bag sekolah...okaylah kan...sekarang mana nak cari lagi murah:-)
yang masih belum beli buku latihan & alat tulis. Untuk alat alat tulis saya cadang nk pegi mydin...boleh beli banyak2...maklum anak ramai...nanti kalau dorang nak apa-apa kena beli dengan ibu...ibu buka kedai...hiksss.
** saya kan ada anak baru (5 orang) hehehe, semuanya sekolah, tu yang kena beli banyak2 kot...takderlah dorang dok mengulang beli kat koperasi sekolah....saya tau sangat lah budak2 ni kang itu hilang...kang ini hilang...hah nanti kalau hilang beli jer dengan ibu...KENA belilah, barulah dia rasa kena jaga barang dgn elok:-) hiks, bijak tak ibu?
** bukan saya sorang yang keluar belanja ya...ibu anak2 itu pun keluar belanja. Iyelah kakak ipar saya tu belum bekerja, belum habis edah pun lagi...rezeki kami, rezeki anak2 itulah jugak:-)

December 14, 2014

main mekap2

Assalamualaikum w.b.t

Allah...anak bertuah sungguh...
kat rumah saya mmg takder mekap...
satu bedak compact pun takder apatah nak berlisptik...
tapi bila sepupu2 dia balik...hah ditadahnya muka dia...sakan lah dia..
mula tu takut2 nak tunjuk kat ibu...risau kut2 ibu marah...
hihi.....takperlah sayang...dah ramai2 mmg tak leh kata apa dah...
apa pun shomelllss kamu ni kakak:-)

 
garang eh nampak muka kamu kakak
sepupu2 pulak ramai yang pompuan...menjadilah..sikit2 nak gi rumah tokmek...rupa2 nya dok main mekap2...hiksss

cuti sekolah

Assalamualaikum w.b.t

musim cuti sekolah ni meriah lah...
lepas ni kalu...senyap sunyi lah kembali...
macam2 lah dorang buat...
main congkak....congkak pulak gali kat tanah dan pakai biji getah..
rasanya kat rumah tokmek tu ada jer congkak kayu yang pkai guli...
mungkin biji guli tak cukup kut...
tapi lagi syok main kat tanah macam tu kan...
.
.
kat rumah saya tu dah jadi macam playschool...
playschool ala kampung la...
boleh main congkak
boleh main buai...
boleh main ikan..
boleh jamu makan ayam itik...
belajar sembelih itik (anak buah lelaki jerlah)
belajar cabut bulu itik dan proses2 lain untuk jadikan lauk makan tengahhari
.
.
sembelih itik 6 ekor, pulut kuning 4 kilo sekejap jer licin...
betapa bestnya makan ramai2...berebut2....huhu
lepas ni rindulah...bila lah pulak kan?
.
.

tu jer gambar yang ingat nak ambil...
yang lain x sempat...lupa pun ya:-)

December 12, 2014

Kadangkala kita kena pekakkan telinga :-)

Assalamualaikum w.b.t

Nukilan dr Dato'Tn Ibrahim Tn Man

Alkisah pertandingan melompat

Apabila ada sekumpulan katak menganjurkan pertandingan melompat. Syarat pertandingannya mudah, siapa yang dapat melompat ke menara tertinggi dikira sebagai pemenang.

Banyak katak yang datang menyaksikan pertandingan tersebut. Antara peserta pertandingan itu ialah seekor katak kecil.

“Ini terlalu susah bagi para peserta. Mesti mereka tak akan berjaya. Menara itu terlalu tinggi,” bisik hadiran yang ada.

Ramai peserta katak yang kedengaran kata-kata itu mula tawar hati setelah letih mencuba.

“Mana mungkin dapat naik ke menara. Katak dewasa pun tak dapat,” bisik hadiran yang datang lagi.

Akhirnya, semua katak lain menarik diri dari perlumbaan kerana hilang semangat. Cuma katak kecil yang tidak berputus asa yang berjaya sampai di menara.

Semua katak ingin mengetahui apa rahsia si katak kecil tersebut untuk tidak berputus asa.

Selepas beberapa kali bertanya, barulah mereka sedar bahawa si katak kecil rupa-rupanya pekak!

Wahai anakku,
Jangan selalu mendengar kata-kata daripada mereka yang negatif dan pesimis, kerana mereka akan menghancurkan impian dan harapan kamu yang terbaik.

Senyum

December 11, 2014

takder tempat kosong

Assalamualaikum w.b.t

ye takder tempat kosong kat rumah mek buat masa ini...
almaklum cuti sekolah...anaks+cucus berkumpul :-)
best ya amat....
.
.
kami pun masak2 pegi makan rumah mek..
ajak tido rumah kami takmo semuanya...
apa ada hal kan sekali sekala bersesak rumah bonda....nak borak smpi pagi
kalau boleh saya pun nak....hihi
tapi dorang tumpang mandi jerlah kat rumah saya...
berebut bilik air:-)

Abah & Ibu

Daisypath Anniversary tickers

Muhammad Syahmi