Doa Ibu

“Dengan Nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Mengasihani.”
“Ya Allah, peliharakanlah anakku selama di dalam kandungan dan sembuhkanlah ia, Engkau Maha Penyembuh, tiada sembuhan melainkan penawarMu, sembuh yang tidak meninggalkan kesan buruk. Ya Allah, lahirkanlah ia dari kandungan ku dengan kelahiran yang mudah dan sejahtera (selamat). Ya Allah, jadikanlah ia sihat sempurna, cerdik berakal dan berilmu serta beramal soleh. Ya Allah elokkanlah akhlak (perangai) fasihkanlah lidahnya dan perelokkan suaranya untuk membaca hadis dan al-Quran dengan berkat Nabi Muhammad SAW.”

Amin...

Followers

Date & Time

About Me

My Photo
Kota Bharu, Kelantan, Malaysia
Lantaran adanya wanita, alam menjadi indah, lantaran adanya lelaki dunia menjadi sempurna. Lantaran adanya lelaki dan wanita terkadang sempurnalah suatu kelemahan di sebalik suatu kekuatan

Our New Life

Our New Life
14/10/2007

June 29, 2015

Mana lah letaknya hati

Assalamualiakum w.b.t

Sampainya hati buat budak macam tu...kalau pun bukan ank kandung, simpati lah sikit. Apalah agaknya salah budak tu smpi cacat seumur hidup budak tu dibuat mereka. Allah nak tunjuk tu..dipanjangkan umur budak tu. Kalau tengok pada kecederaan, takut dan ngeri. Yang sibapa tu tunggul ke apa...anak kamu kot..takkan tengok saja...alahai.

#adikyaya

June 25, 2015

Kakak & basikal

Assalamualaikum w.b.t

Kami ada belikan basikal baru  untuk kakak...abe mi pun ada. Tapi abe mi belum boleh kayuh betul2...masih pakai roda ketiga.

Kakak mmg dah terer benar dah...siap boleh lepas sebelah tangan...berlagak betul dia dapat tunjuk kat ibu bawa basikal sebelah tangan...dia tak tahu ibu boleh lepas 2-2 belah tangan...taknak tunjuk kat dia..kang nanti dibuat jugak...hiks

Bila kat rumah tokma tau dia naik basikal siapa? Basikal besar, basikal anak ma uda dorang...lama punya, zaman dorang sekolah..sekarang dorang kat U semuanya...aduhai. Abah dorang la suruh repair boleh bagi  anak-anak Kak Nah tumpang naik...huh..kemain lagi dia dapat naik basikal besar...bila balik dari keje kemain lengit tengok dia...mana taknya dok naik basikal sehari suntuk masa cuti sekolah baru ni...
Sekarang dah okay la (kurang berbasikal) sebab dah sekolah lagi pulak puasa (walau dia sekerat hari jer) penat jugak lah tu...sekerat pun dah pukul 3-4 ptg baru jamah makanan...baru belajar katakan..
tengok kakak...berpeluh2 tak daya ibu nak melarang dah..gasak kamu lah asal kamu seronok.

Harta dunia akhirat

Assalamualaikum w.b.t

ni ha 3 beradik (buat masa sekarang)....
harta saya duani akhirat. tanggungjawab & amanah terbesar buat kami untuk mendidik dan mencorakkan mereka...
Ya Allah, jadikanlah mereka orang2 yang hebat dalam urusan dunia & akhirat...
kakak, abang & adik

Saniy

Assalamualaikum w.b.t

Ibu dah tak hantar budak ni rumah tokma...abah yang hantar naik motor..kesian dia pagi2 sejuk..
bukan apa kalau ibu hantar dia punya nangis tu yang buat tak tahan...punya susah nak kasi lepaskan dia..tu yang ibu tak hantar..bila abah hantar naik motor sukalah dia...dia tak tau samajer nanti kena tinggal...alahai anak...sabar ya semua...sikit masa jer lagi.
budak ni punyalah suka dapat kaki..asyik tersembam jer...dukung2 takmo dah..makan kurang..tu berat dia 3x timbang x naik...aktif. Malam bila tido agaknya lenguh kaki tu siang banyak sangat "excercise"...dihentak2 kakinya...bila kita urut baru selesa..letak minyak panas sikit...hiks macam org tua...harap besar nanti rajin & ringan tulang la ya saniy:-)

June 24, 2015

orkid

Assalamualaikum w.b.t

ada 3 ketul jer pun orkid kat rumah tu...beli kat Mundok,Thailand.
murah2 tapi jenis yang biasa2 jerlah.

nak kena buat rumah dia dulu..baru boleh tambah lain...masa beli belum berbunga...excited tengok bunga orkid...tahan lama pulak tu...dan sebulan rasanya bunga2 tu....cantikkan?


Agar-agar aka beledo

Assalamualaikum w.b.t

orang kelantan panggil beledo...
agar-agar cendol..
sepatutnya dua lapis..atas cendol kat bawah gula melaka..
tapi biasalah saya sedikit bijak dan terlebih malas...saya campurkan sekali..takder lapis2..hiks
sedap jugak...ala kita minum air cendol tu dah siap campur kan...hah camtulah jugak sifir saya pakai nak buat agar-agar ni...the outcome not bad at all...hahaha perasan:-)
cantik acuan ni...tak sia2 beli.

macam-macam puasa

Assalamualaikum w.b.t

Kenapalah pilih jalan dosa?
sebab tiada kebaikan dalam diri bukan jahat...hehehe

p/s saya harap semalam keluarga itu berada dalam darurat/keuzuran...mungkin dalam musafir. 2-3 orang 'cukup dewasa' tidak berpuasa (lelaki & wanita)..Allahu...ampun kan aku, tertengok dan menelah.

p/s ramai jugak anak2 muda kita juga tidak berpuasa...kesianya mereka. budak 6-7thn pun beria puasa kita yang muda2 ni dah kenapa takmo puasa?

p/s kesian jugak mereka yang puasa tapi...x solat...x tutup aurat. kesian tau..penat kot puasa but at the end nothing:-(

p/s makanan lebihan buffet boleh bagi kat orang x mampu....boleh bukan tak boleh, tak salah pun dari membazir kan? Tapi...makanan lebih kot...nak bagi, bagilah masak baru masak...lagi berganda korang dapat. golongan susah pun ada perasaan kot...

Abah & Ibu

Daisypath Anniversary tickers

Muhammad Syahmi