Doa Ibu

“Dengan Nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Mengasihani.”
“Ya Allah, peliharakanlah anakku selama di dalam kandungan dan sembuhkanlah ia, Engkau Maha Penyembuh, tiada sembuhan melainkan penawarMu, sembuh yang tidak meninggalkan kesan buruk. Ya Allah, lahirkanlah ia dari kandungan ku dengan kelahiran yang mudah dan sejahtera (selamat). Ya Allah, jadikanlah ia sihat sempurna, cerdik berakal dan berilmu serta beramal soleh. Ya Allah elokkanlah akhlak (perangai) fasihkanlah lidahnya dan perelokkan suaranya untuk membaca hadis dan al-Quran dengan berkat Nabi Muhammad SAW.”

Amin...

Followers

Date & Time

About Me

My photo
Kota Bharu, Kelantan, Malaysia
Lantaran adanya wanita, alam menjadi indah, lantaran adanya lelaki dunia menjadi sempurna. Lantaran adanya lelaki dan wanita terkadang sempurnalah suatu kelemahan di sebalik suatu kekuatan

Our New Life

Our New Life
14/10/2007

November 26, 2009

Persiapan raya

Raya Haji tahun ni takder buat apa2 pun.
Nak2 pulak semua org takder.
Cuma kami tiga beranak je.
Tapi kami sembelih lembu sekor.
Harap adala org nak menolong nanti.
nasib MIL dekat.
so blh la dia ganti jadi tuan rumah.
klu nak harap saya alamat takleh makan la org yang datang rumah nanti.
saya klu sikit2 boleh la.
ni ramai. Tgk tadi MIL dah buat ketupat.
emmm dapat jugaklah makan ketupat raya ni,tapi tak samakan dengan ibu sendiri.
bukan nak beza ke apa tp kenyataan nya begitu,walau sedap macmn pun org lain buat takkan sama ngn ibu sendiri.
takper la panjang umur blh rasa lagi mek buat ketupat,InsyaAllah.
Saya dok tgh pikir ni nak buat apala pagi raya nanti.
Kang org datang takkan nak mkn ketupat sesaja.
Ayooo barang pun belum beli lagi ni.
ish...hari ni mintak2 la sempat riki2 kedai jap.
Sapa yang kat Kota Bharu esp kat ketereh tu jemputlah datang umah ya,
Selamat Hari Raya....



Dua puluh lapan

hari ni genap dua puluh lapan sudah.
sudah dua puluh lapan saya kat muka bumi Allah ni.
Syukur Alhamdulillah dengan segala limpah rahmat yang dikurniakan.
Semoga juga saya dipanjangkan lagi umur agar saya dapat mengecapi hidup ini.

Hari ni jugak di Kota Mekah al mukaramah jemaah haji menjalankan rukun haji,wukuf di padang arafah, semoga mereka semua dapat melakukan yang terbaik,kesihatan yang baik dan doa itulah jugak untuk ibu saya yang terindu...harap mek dapat haji yang mabrur,InsyaAllah.
Selamat Hari Raya Aidil Adha in advance untuk semua rakyat Malaysia yang menyambutnya.



November 23, 2009

Terima Kasih

Terima kasih untuk butik Mymuslimart
sb saya dah dpt hadiah utk contest hari tu. Dapat dua btl leh letak susu najibah. best!!!
so sapa2 nak cari baju @ apa je pun pi la jenguk kedai maya pn.Hanizah.
Cantik2 design baju dia.
Sila klik ya.


November 22, 2009

musim tengkujuh.

memang setiap tahun pun musim tengkujuh ni pasti terjadi. Terutama di negeri2 pantai timur Kelantan, Terengganu & Pahang.

Kalau mengikut buku geografi, ia disebabkan oleh monsun timur laut.
Tapi kita bukan nak belajar geog kan?

Saya nak citer kat Kelantan ni sekarang dah masuk lah musim tengkujuh ni,Biasa musim ni ramai drpd nelayan & penoreh takleh nak bekerja.
So dorang just duduk kat rumah je lah.


Tp rezeki Allah tu InsyaAllah ada utuk setiap hambanya, so w'pun "tidak bekerja" masih lagi boleh menampung hidup.
Kebanyakan daripada mereka ni bila tiba musim "bah" ni akan mula pasang jala bila air naik...so dapat la ikan2 darat untuk santapan,dan sekiranya banyak blh buat duit gak. Dorang akan jual ikan yg dapat tu,sebab biasa orang akan mencari ikan2 darat ni bila tiba musim tengukujuh. Musim lain susah nak dapat ikan2 ni.
Ada juga yang jual ubi2,siput bendang.ubi keladi,cendawan dll.

Dulu, mek pun camtu. Takleh nak menoreh. Ingat dulu2 pulak. Eh rindu nya kat mek. Mek suka buat bingka ubi badak merah (tapak gajah).Kena pulak time tu saya sambut hari lahir. Dulu mana ada kek2 ni. So klu mek buat tu dah rasa seronok dah. Org kampung camtulah. Sekarang je ada kek. Tu pun mek tak heran pun ngan kek2 ni. Dia cuma makan kek yang kami adik beradik buat je.sob.sob

Time tu pulak musim cuti sekolah. So dari pagi samapi petang main "selambuk" ala batu seremban bahasa buku. Congkak pun ada gak. Kadang2 main air.huhuhu

Dulu air tak sekotor sekarang...la ni air huh nauzubillah. Nak wat camner ada longkang pun tersumbat.

Tapi memang musim2 hujan camni buat perut lapar.Masak la apapun sure habis. Nasi tu takyah cakap la,masak jer habis masak jer habis. Lapar tu lain macam. Pastu klu dah takder benda nak buat TIDO.

klu nak citer zaman dulu mmg tak habis kan. sambung entry lain la plk ya.
Saya dah takleh nak tulis ni...sentimental plk,ingat kat mek la.
ok la ya,daaaaa

November 18, 2009

::SELAMAT BERJAYA::

Selamat Berjaya semua untk calon2 SPM 2009.
Semoga mereka semua dapat jawab dengan tenang.
Percayalah apapun usaha kita, Allah jua yang menentukan.
All the best untuk semua.



November 17, 2009

amaran peringkat kuning

ya amaran peringkat kuning dikeluarkan untuk negeri2 di pantai timur. Musim banjir ni.
harap semuanya terkawal.
tolong la awasi anak2 kita,jgn sampai ada lagi kejadian2 yang tak diingini itu. W/pun sudah 3 mangsa banjir pada tahun ini di Kelantan. Mmg setiap tahun akan adalah. Sedih tau. Apa pun berhati2 lah.
Sejuk weiii pagi ni...



"dekut"

"dekut" tu kedekut la.
semalam balik keje salah sorang makcik saya belah abg cite yang najibah sgt la dekut.
kisahnya dia mkn buah epal then makcik tu try la mintak2 ngn dia,najibah wat tak layan je...pastu siap masukkan semua dlm mulut dia...klu tengok dia cite tu mmg gaya cam najibah ni kedekut la sgt...emmm saya cam eh tak pandai ajar anak ke saya ni.
la iya ke? Terkejut gak la.
betul ke budak umo 9++ dah tahu benda2 camtu.
saya klu blh takmo la dia ada sikap gitu.
saya nak dia jadi penyayang, pemurah, lembut hati.
apa ek amalan2 yg blh diamalkan.
sharing is caring kan.
mintak2 la besar esok dia takder sifat2 -ve camtu.AMIN.



November 10, 2009

I got parcell

best...best..
hari smpi sudah brg yg mek kirim.
w'pun begitu rindu pada mek tak tertahan jugak.
apalah barang yg dikirim tu.
satu beg besor dlm 20kg...mak aiii
apapun tunggu jelah mek balik nnt coz kunci ngn dia.
very the clever ya my mek...takpe its okay.
Apa yang penting mek sihat & dapat menjalankan ibadat haji ngn sempurna dan dapat haji yang MABRUR..insyaAllah



November 08, 2009

3-1

dan akhirnya
N9 juara piala malaysia
TAHNIAH jang...
tp bakpo la sek2 klate main lagu tu mlm tadi
mahu nya dok maghoh hok gi tengok
tok tahu lah nk oyat gapo
sapo tengok tahu la
hok gi bukit jalil lagi la
adusss
takpola mula jange la wat lagu tuh weh


November 04, 2009

Piala Malaysia



KLATE VS N9
Merah Vs Kuning
Kita tungu sapa yang kena...
harap2 jangan la ada kejadian yg tak diinginkan nnt...
main-main je la ya...toksah la nk gaduh2...
so penyokong2 semua jgn lorat ya...semangat kesukanan tu diutamakan.



best jugak klu camtu

salam semua...
saya rasa ada baiknya jugak kami dok bertiga kat umah tu...
sb ia buat abg rajin terlebih...
huhuhu...dia blh basuh kain pas balik keje...
dia blh jerang air then buat air milo segelas sorang time bekpes..
dia blh masak bubur nasi najibah...
huhu...klu sblm ni susah nk tengok dia buat semua tu...
skrg leh tgk...
jangan la plk lps ni mek dh balik dia dah tak sentuh semua tu...
saya la plk yg letih lps ni...klu hari ni sy leh goyang kaki...
esok lusa tak tau la...



November 01, 2009

Ya ampunnn

Nak feel mcmn pun tak tahu la...
nak marah....tak boleh
nak gelak....tak patut jugak
Hari jumaat lepas najibah gi jalan umah Maktok dia...
nak tau apa dia buat...
dia amik daun rokok then masuk mulut dia...ala2 hisap rokok weh...
(utk pengetahuan semua,kebanyakan wanita kelantan esp. org tua2 hisap rokok daun so same goes to maktok najibah. dah jadi kebiasaan dorang hisap rokok daun tuh)
yg si Maktok nya sakan agah dia...
yang si ibu dok jegil bijik mata pun sakan dia dok wat donno je...
ya ampun...astaga budak ni...
ni la bahana cucu dok ngn atok nenek dorang...very the pampered wei...
nasib ko kecik lagi najibah...klu idak...hi mati kutu ibu...
geram weh...



Abah & Ibu

Daisypath Anniversary tickers

Muhammad Syahmi