Doa Ibu

“Dengan Nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Mengasihani.”
“Ya Allah, peliharakanlah anakku selama di dalam kandungan dan sembuhkanlah ia, Engkau Maha Penyembuh, tiada sembuhan melainkan penawarMu, sembuh yang tidak meninggalkan kesan buruk. Ya Allah, lahirkanlah ia dari kandungan ku dengan kelahiran yang mudah dan sejahtera (selamat). Ya Allah, jadikanlah ia sihat sempurna, cerdik berakal dan berilmu serta beramal soleh. Ya Allah elokkanlah akhlak (perangai) fasihkanlah lidahnya dan perelokkan suaranya untuk membaca hadis dan al-Quran dengan berkat Nabi Muhammad SAW.”

Amin...

Followers

Date & Time

About Me

My photo
Kota Bharu, Kelantan, Malaysia
Lantaran adanya wanita, alam menjadi indah, lantaran adanya lelaki dunia menjadi sempurna. Lantaran adanya lelaki dan wanita terkadang sempurnalah suatu kelemahan di sebalik suatu kekuatan

Our New Life

Our New Life
14/10/2007

November 30, 2010

Ubi Kayu Rebus

yesszza ini dia ubi kayu rebus.....musim hujan makan bendalah ni mmg syok..
pagi tu menu cicah ngn kelapa parut....petang pulak cicah ngn sambal bilis...
untuk sambal bilis takdok gambo...cukuplah yang tu....old skul punya....
mmg laku nak2 pulak kat rumah tu berkumpul ramai2...licin la jadinya....
nanti kita up gambo ubi lain pulak....cameramen nak amik gambo dulu...

29th 4hari

malu eh...nak juga wat entri....
26 Nov 2010 genap 29tahun....
ok sebelum kita masuk bulan baru kita kasi update sikit sempena bigday itu...
nak jadi cerita org tak ingat pun...(kecuali member2 la, member lagi ingat befday kita)
cuma kita kenen2 la...baru oooo ibu nak apa?
hmmm apa kan daya la kan...macam tu la selalu pun selama 3thn ni.
kalau dia punya toksah cakap la kan,ofcos la kita ingat....
takpe yang penting dia jlnkan t'jawab seajibnya...hehehe sapa tak sayang laki kan...
.
.
disebabkan takder apa2 so wajib la kita merengek nak mcm2 kan....so kita tengok apa yang dapat nanti.....list tu dah propose dah...tgu approval jer...hehe
.
.
.
untuk ingat diri sendiri,
sempena peningkatan umo ini....
saya amat berharap saya boleh berubah ke arah yang lebih baik...
dari segi hubungan dengan Allah dan hubungan sesama manusia.
saya juga harapkan saya boleh jadi
1- hamba Allah yang lebih taat & istiqamah
2- isteri yang bijak, penyanyang & tidak menyusahkan hati suami
3- anak yang terbaik & dapat berbakti kpd orang tua (termasuk MIL sekali la ya) hingga hujung nyawa,insyaAllah
4- ibu yang bijak,penyanyang & terbaik untuk ank2.
5- saudara yang tidak mementingkan diri sendiri
6- pekerja yang amanah
7- kawan yang baik
8- makcik yang bertanggung jawab
.
.
.
harapnya saya sentiasa ingat semua tu....kalau la sapa yang ingin sama mengingatkan saya,silakanlah...harapnya juga tiada api yang akan menyala bila ada org menegur...dah tua weihh malu la sikit...teguran untuk kebaikan apa salahnya kan....

November 25, 2010

Kuih musim bohhh


Ni dia antara kuih biasa di musim bohhh aka banjir.
Ni kalau kat kelantan la....nama kuih ni rasanya "kuih putu halba"
saya suka sgt kuih ni...
di buat dr tepung ubi kayu,pastu taruk gula melaka then cicah ngn kelapa parut.
kuih ni dikukus...sedap...sampai kadang 5keping tu tak perasan pun sorang2 je mkn...
hehehe
tak pernah buat sendiri lagi...beli jer...$2 = 5 keping.

November 24, 2010

.......

bulan ni tak produktif sungguh..
berapa kerat je n3 bulan ni..
ahhh...
bnyk cerita yang tak dipost...kalau buat n3 leh selak2 blog tengok balik kan..
cerita raya pun cuma up gambar kt FB.
kalut sungguh.
nanti saya share jenis2 ubi yang biasa di mkn bila tiba musim banjir di pantai timur...
ok...musim banjir cepat lapar...apa yang terhidang semua licin, nak2 pulak mkn berebut2...syok.

November 16, 2010

Salam AidilAdha

SALAM AIDIL ADHA UNTUK SEMUA...
SEMOGA APA SAJA PENGORBANAN YANG DILAKUKAN UNTUK TAHUN INI DIBERKATI....

November 11, 2010

Anak demam mmg merisaukan

betulkan...nak demam lagi2 kalu yang jenis demam panas, ohh mmg merisaukan.
betul, kami masih baru lagi...jadi tahap kerisauan pun agak tinggi. lagi2 kalau demam yang tak mahu kebah2....
apa la agaknya perasaan org yang leh campak2 je ank dia tu, tak kesian ke bila tengok anak kecil tu dibiarkan begitu je...
.
.
sedikit update ttg najibah,
2-3 hari jugaklah dia tak jamah makanan...air pun main paksa baru minum. tupun nangis bagai nak rak.
demam dah takder betulnya, cuma ulser dlm mulut dia tu yang buat dia takleh nak makan. Bila masuk makanan dlm mulut je nangis sb terkena kat ulser dia tu...tu yang buat dia takleh nak makan...kita yang tua nipun kalau kena ulser teruk jadinya,apalagi budak sebesar itu.
tapi hari ni,bangun pagi tadi terus buka peti amik air milo kotak dia....habis sekotak. alhamdulillah dah boleh minum. dah ok la tu ulser dia.
cuma mkn mmg takmo lagi,tapi bawa jugaklah bekal ke rumah ngasuh,kut2 nk mkn pulak.
.
.
abah najibah smpi tak mkn tengok anak dara dia takleh makan, katanya kesian tgk najibah, so biar dia pun rasa lapar sekali...ohhhh sayangnya dia kat anak dara dia tu...
tapi ibu mkn jugaklah....ibu kena jaga kesihatan...
tapi dia dah minum tu pun ok la tu...sekurang2nya dah ada tenaga sikit.
Najibah, ibu selalu doakan kesejahteraan untuk najibah...takmo demam2 lagi tau.

November 09, 2010

Najibah

lama sungguh rasanya tak berupdate blog suam2 kuku ni...
selain takder cerita yang menarik,faktor kesihatan pun ya jugak(ayat tak agak2)
yelah ngn demam pastu sambung ngn najibah pulak, siap kena amik EL lagi.
nak buat lagu mano dok,ado anak kecik camtu la romanya.
Najibah kalu demam lain pesen sikit.
takmo ngn sesapa kecuali ibu..ibu...ibu...
saya perasan najibah sejak tak minum susu ibu ni,kurang la antibodi dia.
rasanya tiap2 bulan demam....kesian najibah.
susu FM pun dia kurang tu la agaknya boleh buat dia kurang antibodi.
kalu demam nak mkn ubat pulak satu hal.
ibu ngn abah dia nak kena bersilat tu pun rasanya suku pun tak masuk....huhu semua budak macam tu ke? mmg teruk la kalu najibah demam...mkn takmo...apapun takmo. biasa dok dengar dia membebel...kalu demam mmg susah hati sb dia sonyap sesaja....
yang syok nya abah dia la...kalu kita suruh amik najibah sekejap alasan dia, najibah takmo ngn dia...so kalu mlm tu leh la lena,ibu jugak la berjaga sb najibah takleh tido sgt. tu yang ibu agak gerammmm jugak la....huhu dah ngantuk kan emosi pun tak tentu la....hehehe
tapi takpe, tu boleh menyedarkan kita mak+ayah kita dulu pun sama jugak la untuk besarkan kita kan...
nak upload gambo jenuh cari kabel cam tak jumpa...biasa dok dlm beg ibu sokmo. card reader pulak takleh baca...cap ayam gitu la agaknya....kalu nak guna tu ada je. kena cari lain nampak gaya ni....

p/s dah nak raya haji....lagi 1bln++ masuk tahun baru. cepat sungguh perjalanan masa sekarang. apa yang dicapai untuk tahun ni? ada pertambahan aset ke? perjalanan menuju ke "sana" ada peningkatan ke? harap semua dapat apa yang diimpikan sepertimana awal tahun baru ni.....

Abah & Ibu

Daisypath Anniversary tickers

Muhammad Syahmi