Doa Ibu

“Dengan Nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Mengasihani.”
“Ya Allah, peliharakanlah anakku selama di dalam kandungan dan sembuhkanlah ia, Engkau Maha Penyembuh, tiada sembuhan melainkan penawarMu, sembuh yang tidak meninggalkan kesan buruk. Ya Allah, lahirkanlah ia dari kandungan ku dengan kelahiran yang mudah dan sejahtera (selamat). Ya Allah, jadikanlah ia sihat sempurna, cerdik berakal dan berilmu serta beramal soleh. Ya Allah elokkanlah akhlak (perangai) fasihkanlah lidahnya dan perelokkan suaranya untuk membaca hadis dan al-Quran dengan berkat Nabi Muhammad SAW.”

Amin...

Followers

Date & Time

About Me

My photo
Kota Bharu, Kelantan, Malaysia
Lantaran adanya wanita, alam menjadi indah, lantaran adanya lelaki dunia menjadi sempurna. Lantaran adanya lelaki dan wanita terkadang sempurnalah suatu kelemahan di sebalik suatu kekuatan

Our New Life

Our New Life
14/10/2007

October 31, 2014

10 Makanan Yang Mencegah Arteri Tersumbat

Assalamualaikumm w.b.t

1. Bawang putih

Sejak zaman purba bawang putih telah digunakan untuk merawat hati penyakit dan tekanan darah tinggi. Menurut kajian yang diterbitkan dalam perubatan pencegahan, bawang putih menghalang arteri koronari menjadi keras menjadi kapur yang berfungsi sebagai penanda bagi plak pembentukan.

2 Anggur

Anggur kaya dengan flavonoid, quercetin, dan resveratrol. Ini flavonoid telah didapati untuk mencegah pengoksidaan kolesterol buruk yang membawa kepada pembentukan plak pada dinding arteri. Mereka juga mengurangkan risiko membangunkan darah beku yang boleh membawa kepada serangan jantung.

3 Bayam

Bayam kaya dengan kalium dan folik asid, kedua-duanya bertindak sebagai pertahanan terhadap tekanan darah tinggi. bayam adalah juga kaya dengan lutein, karotenoid tumbuhan yang bukan sahaja melindungi daripada umur degenerasi makula berkaitan tetapi juga mencegah serangan jantung dengan menjaga arteri bebas daripada kolesterol membina.

4 Ikan

Kajian yang dijalankan oleh penyelidik di Southampton University mendapati bahawa Omega 3 minyak, hadir dalam ikan seperti tuna dan salmon, berhenti pengumpulan deposit lemak dalam arteri. Asid lemak mengelakkan pembekuan daripada membentuk dan kolesterol daripada menjadi teroksida.

5 Minyak zaitun

Kolesterol teroksida hanya mampu berpegang kepada arteri anda dinding dan bentuk plak. Lemak monotaktepu membentangkan di minyak zaitun apabila dicampur dengan molekul kolesterol tidak baik menjadi kurang mungkin teroksida.

6 Tomato

Menurut kajian yang dijalankan oleh penyelidik Korea, lycopene, sebatian yang terdapat di dalam tomato yang memberi mereka warna mereka, membantu dalam mencegah pengerasan arteri. Para penyelidik mendapati bahawa wanita yang lycopene tertinggi tahap dalam darah mereka mempunyai kekukuhan kurangnya dalam arteri mereka.

7 Delima

Jus delima bukan sahaja muncul untuk mencegah pengerasan arteri dengan mengurangkan kerosakan saluran darah, tetapi boleh juga menterbalikkan perkembangan penyakit ini. delima buah-buahan dan jus yang tinggi kandungan antioksidan, yang boleh membantu perjuangan pengerasan arteri.

8 Kiwi dan tembikai

Makanan ini kaya antioksidan berfungsi dengan mengurangkan LDL toksik kolesterol, yang dibentuk melalui proses berkarat dalam anda arteri. Mereka boleh membantu menghentikan karat di trek dan juga mencegahnya daripada merebak. Makan satu cawan tembikai atau satu kiwi setiap hari untuk unclog arteri anda.

9 Jus Cranberry

Jus ini strain lemak daripada arteri. Daripada harus lemak terkumpul di dalam saluran darah, jus ini meningkatkan anda keupayaan sel untuk menyerap lemak dan menggunakannya untuk pengeluaran tenaga. Minum tiga gelas jus ini setiap minggu untuk unclog arteri anda.

10 Oat

Terima kasih kepada gentian larut dalam oat, kolesterol tidak berdiri peluang. Serat ini melekat pada kolesterol dan membawa ia keluar dari sistem anda. Beberapa kajian mempunyai menunjukkan bahawa pemakanan hanya 1 1/2 hingga 2 1/2 cawan oat- dimasak bijirin bran setiap hari boleh menurunkan paras kolesterol sebanyak hampir 20%.

October 25, 2014

Tahun Baru Hijrah 1436

Assalamualaikum w.b.t

Selamat Tahun baru semua...
Semoga tahun ini dihiasi dengan keimanan & ketakwaan yang semakin tinggi.


Salam Maal Hijrah...

October 24, 2014

Doa Akhir Thaun Hijrah & Awal Tahun Hijrah

Sama2 kita baca doa ini, takpun pergi jer ke masjid...banyak yang buat program baca doa akhir & awal tahun....semoga tahun baru kita ini penuh keberkatan..aamiiinn
 
Doa Akhir Tahun 
Dibaca 3 kali pada akhir waktu Asar atau sebelum masuk waktu Maghrib  pada akhir bulan Zulhijjah

Doa Awal Tahun 
Dibaca 3 kali selepas maghrib pada malam 1 Muharram iaitu pada hari yang sama.


Selidik dulu :-)

Assalamualaikum w.b.t

c&p dari FB Dato' Tuan Ibrahim Tuan Man

Alkisah satu kemarahan

Setelah bertungkus-lumus membantu sahabatnya memenangi satu jawatan penting, Cik Salmah tertunggu-tunggu jemputan untuk meraihkan kejayaan bersama.

Namun, jemputan daripada sahabatnya Cheku tidak sampai-sampai. Cik Salmah yang terkecil hati terus mengambil keputusan memutuskan bantuan yang selalu diberikan pada Cheku.

“Hilang madu sepah dibuang. Ambik ko,” bisik Cik Salmah di hatinya pada setiap hari sahabatnya Cheku tidak call mahupun menghantar sebarang SMS kepadanya.

“Waktu kempen bukan main call tiap-tiap hari. Lepas menang, tak call langsung. Menyampah,” bisik Cik Salmah lagi di hati.

Bisikan-bisikan Cik Salmah itu sedikit demi sedikit dan air liur mengumpat yang ditelannya menyebabkan timbulnya perasaan benci pada Cheku.

Akhirnya, Cik Salmah mengambil keputusan untuk tidak lagi berhubung dengan Cheku. Yang paling dimarahi Cik Salmah ialah pada tanggapan Cheku langsung tidak perasan kehilangannya.

Setelah berminggu lamanya, Cik Salmah menerima satu sms daripada Cheku – memohon maaf dan bertanya khabar dan meminta untuk berjumpa.

Cik Salmah ingin memberikan peluang pada Cheku lalu menerima jemputan tersebut.

“Saya baru balik daripada Sabah. Bapa kena kanser tahap tiga, berdarah tak henti. Maaf tak sempat maklum. Kelam kabut saya. Jawatan baru ini pula banyak hal, keluarga pula saya tak boleh tinggal.

Sekarang bapa dah keluar wad baru lega sikit. Mah ok? Dah lama tak terima mesej Mah. Ingatkan Mah bercuti ke luar negara. Terima kasih banyak bantu saya. Maaf saya tak sempat lagi pun nak belanja makan atau apa-apa sebab keadaan bapa,” kata Cheku pada perjumpaan tersebut.

Hati Cik Salmah terasa sayu mendengar penjelasan Cheku.

Pertama, Cheku tidak tahu pun Cik Salmah kecik hati dengannya kerana lama tak berhubung. Cheku mengganggap Cik Salmah kawan sejatinya yang hubungan tidak akan putus.

Kedua, kerana ego inginkan Cheku yang menghubungi dia, Cik Salmah terlepas peluang untuk membantu sahabat terbaiknya dalam waktu dia paling memerlukan seorang kawan. Sebaliknya, Cik Salmah menghabiskan masa berkhayal, mengumpat dan marah tidak tentu pasal pada Cheku hanya kerana bersangka buruk.

Cik Salmah tidak berani memberitahu Cheku apa yang berlaku sebenarnya sehingga dia mengambil keputusan untuk memutus hubungan dengan Cheku kerana bimbang rakannya akan pandang serong padanya.

Nasib baik Allah masih memelihara hubungan ini. Cik Salmah hanya boleh menangis dalam hati penuh kesyukuran kerana Allah menyelamatkan persahabatannya dengan Cheku daripada minda sangka buruknya dan hati yang diracun air liur mengumpat.

“Cheku, you are my best friend!,” kata Cik Salmah kepada Cheku dan mereka saling berpelukan.

Cik Salmah berpeluk kerana rasa bersalah dan bersyukur mendapat sahabatnya kembali, Cheku berpeluk kerana gembira ada seorang sahabat seperti Cik Salmah yang sentiasa teguh di sisinya.

Wahai anakku,
Jangan biarkan minda kamu meliar memikirkan sesuatu yang belum berlaku atau bersangka buruk pada perkara yang tidak diketahui kamu.

Ego kamu akan menjadi baja kepada minda kamu untuk terus bersangka buruk. Ingatlah, perasaan membawa kepada benci adalah bisikan syaitan. Wahai anak kesayanganku, sekiranya minda kamu menjurus kamu ke arah perasaan negatif, berwaspadalah itu adalah bisikan syaitan.

Ketika itu, sms, telefon dan segala tindak-tanduk yang boleh menyelamatkan keadaan akan menjadi berat seperti keadaan Cik Salmah. Walhal, satu telefon pada Cheku pada peringkat awal sudahpun boleh mengelakkan segala konflik dalaman yang wujud di minda Cik Salmah.

Jaga air liur yang ditelan ketika bersangka buruk, kerana dari situlah, timbulnya perasaan benci dan lebih banyak gambaran sangka buruk.

Pendek kata, jangan mudah membuat kesimpulan tatkala kita tidak tahu. Lebih elok kekal tidak tahu daripada membuat sangkaan yang salah dan buruk, terutamanya pada sahabat dan ahli keluarga kita kerana tindak-tanduk mereka tidak mencapai tahap yang diinginkan kita.

Senyum

October 23, 2014

Letakkan Ego di bawah :-)

Assalamualaikum w.b.t

c&p dari FB Dato' Tuan Ibrahim Tuan Man

Alkisah seorang kecewa

Seorang pemuda dengan wajah penuh kekecewaan datang bertemu Ustaz Ibrahim dan mengadu:

“Saya ingin mendalami ilmu lukisan, tapi sehingga kini saya masih tidak menjumpai seorang guru yang memuaskan hati saya,” adu pemuda itu.

Ustaz Ibrahim secara berseloroh membalas: “Bertahun-tahun ini kamu menggembara, masih tak jumpa seorang guru untuk diri sendiri.”

“Ya. Ramai yang saya jumpa hanya hebat pada nama. Saya melihat lukisan mereka, kualitinya pun tak sebaik yang saya lukis!” jawab pemuda itu lagi.

“Ana tak pandai lukisan. Tapi ana suka mengumpul lukisan orang ternama. Walaupun kamu masih belum ternama, boleh kamu lukis satu pun simpanan ana?” tanya Ustaz Ibrahim.

Pemuda yang teruja dengan pelawaan tersebut terus bersetuju dan bertanya pada Ustaz Ibrahim apa yang ingin dilihatnya pada lukisan tersebut.

“Ana suka teh. Mungkin lukis cawan dan teko dah ok,” kata Ustaz Ibrahim.

Pemuda itu pun melukis dengan sepenuh hati dan selepas sejam, lukisan itu pun terhasil.

“Bagaimana ustaz? Puas hati?” tanya pemuda itu.

“Ada masalah sikit? Kamu melukis teko di atas cawan di bawah. Sepatutnya cawan di atas teko di bawah…,” ujar Ustaz Ibrahim.

“Ustaz ini keliru kot. Mana ada orang lukis teko di bawah cawan? Terbalik la tu,” sindir pemuda itu yang kurang senang apabila Ustaz Ibrahim menyatakan lukisan dia ada masalah.

“Kamu tahu juga ilmu ini. Untuk menuang ke dalam cawan, teko kena lebih tinggi dari cawan. Tapi mengapa kamu sentiasa meletakkan cawan kamu lebih tinggi dari teko? Macam mana kamu nak terima ilmu daripada orang lain?” balas Ustaz Ibrahim sambil senyum.

Pemuda itu tersentak dan akhirnya merendah diri dan melukis satu lukisan baru di mana cawan di atas teko di bawah untuk dihadiahkan pada diri sendiri atas teguran Ustaz Ibrahim.

Wahai anakku,
Meskipun dari tangan yang sama, jari berlainan panjangnya. Ada bukit yang lebih tinggi daripada bukit yang kamu kenali. Bersifat rendah diri sentiasa supaya ilmu dapat terus mengalir ke arah kamu. Segala ciptaan Allah boleh menjadi guru kepada kamu. Hanya kamu yang dihinggapi penyakit sombong tidak mampu menjadi pelajarnya.

Senyum

October 20, 2014

Event ntah apa2

Assalamualaikum w.b.t

banyak betul event yang ntah apa2 sekarang ni...
tu yang 'i want to touch dog'
apa yang suka sangat pun tak tahu lah...
betullah nampak comel jer...tapi binatang itu bukan binatang yang boleh dibela & dibelai...
tapi nak buat jaga ladang takper.
.
.
alahai...bela kucing la...binatang kesayangan Rasullah s.a.w lagi...

October 17, 2014

50 Rangsangan Mudah Menjadikan Anak Bijak

Pakar perkembangan bayi percaya bahawa tahun-tahun pertama kehidupan bayi merupakan tempoh utama pembelajaran berlaku. Anda tidak perlu muzik-muzik klasik, pita-pita belajar bahasa atau kad imbas untuk merangsang otak bayi atau kanak-kanak.

Alat pembelajaran terbaik baginya ialah ANDA. Bercakap, menyanyi dan ketawa bersama-sama. jenis-jenis interaksi-interaksi harian begini adalah lebih penting.
Namun, kadangkala memang sukar untuk memikirkan cara-cara baru untuk merangsang anak kecil anda (terutama sekali apabila anda tidak tidur malam meredakan tangisannya) . 50 aktiviti menarik (dan berdasarkan sains) yang disyorkan ini pasti membuahkan hasil.

1. BERTENTANG MATA. 
Ambil peluang ketika mata si kecil terbuka luas dan lihat dalam-dalam anak matanya. Bayi kecil dapat mengenal wajah di awal usia dan wajah anda adalah yang paling penting. Setiap kali dia merenung anda, dia sedang membina memorinya.
2. BERCAKAP-CAKAP DENGANNYA. 
Walaupun reaksi yang akan anda dapat adalah rupa keliru dan hairan di wajahnya, cuba berhenti sebentar di antara ayat untuk menggalakkan bayi memberi reaksi. Lama-kelamaan, dia akan dapat menangkap ritma perbualan dan mengisi ruang kosong yang anda biarkan senyap tadi.
3. JIKA BOLEH, SUSUKAN DENGAN SUSU BADAN. 
Lakukan selama mana yang anda boleh. Tahukah anda bahawa kenyataannya adalah, kanak-kanak bersekolah yang disusukan badan semasa bayi tinggi IQnya. Tambahan pula, dengan menyusu badan anda dapat merapatkan hubungan dengan bayi sambil menyanyi, bercakap atau membelai rambutnya.
4. JELIRKAN LIDAH.
Kajian menunjukkan bahawa bayi yang baru lahir semuda dua hari dapat meniru pergerakan wajah yang mudah – ia menandakan kaedah penyelesaian masalah di awal usia.
5. HASILKAN BUKU BINATANG.
Sekali lagi anda melawat zoo, ambillah gambar-gambar haiwan kesukaannya untuk dialbumkan. Kemudian, ‘bacalah’ buku itu bersama-sma sambil menamakan haiwan yang dikenali atau membuat bunyi-bunyi binatang dan cerita haiwan.
6. GELETEKLAH BAYI ANDA.
Geletek keseluruhan tubuhnya. Ketawa, merupakan langkah pertama dalam perkembangan humour bayi. Permainan seperti ‘cak cekur’ dan ‘labah-labah panjat perigi’ dapat mengajar anak bagaimana hendak menjangka apa yang bakal berlaku.
7. TUNJUKKAN PERBEZAAN. 
Pegang dua keping gambar lebih kurang 8-12 inci jaraknya dari muka bayi anda. Gambar-gambar tersebut seharusnya lebih kurang sama tetapi ada sedikit perbezaan (mungkin salah satunya ada pokok dan satu lagi tiada). Bayi yang masih kecil pun boleh melihat kedua-duanya dengan teliti dan mencari perbezaannya. Ini dapat membantu perkembangan dalam pengecaman huruf dam pembacaan apabila dia besar kelak.
8. BERKONGSI PANDANGAN. 
Bawalah bayi anda berjalan-jalan dalam pendukung bayi yang boleh diikat ke badan anda dan beritahu semua perkara yang anda nampak kepadanya. “Tengok anak kucing tu” atau “Besarkan pokok ni!” atau “ Dengar tak bunyi bomba tu?” – untuk membekalkan bayi anda dengan sebanyak mungkin perbendaharaan kata.
9. NYANYIKAN LAGU UNTUKNYA.
Belajarlah sebanyak mungkin lagu yang anda boleh atau rekalah lagu anda sendiri (“mari kita tukar lampin, tukar lampin, tukar lampin….”). Mainkan lagu Beethoven atau Beatles… Ada kajian yang mencadangkan bahawa mempelajari ritma muzik, ada kaitan dengan pembelajaran matematik.
10. GUNAKAN MASA MENUKAR LAMPIN SEPENUHNYA.
Gunakan waktu menukar lampin untuk mengajar bahagian-bahagian badan atau pakaian. Ceritakan sambil menukar lampin untuk mengajar bayi menjangka rutin.
11. SENTUH DAN RASA. 
Simpan sekotak helaian kain dengan tekstur yang berbeza-beza; sutera, kain tuala, kain kapas dan linen. Perlahan-lahan sapukan kain-kain tersebut pada pipi, kaki dan perut bayi sambil bercerita bagaimana rasanya.
12. PERGI MEMBELI-BELAH.
Bila anda perlukan rehat daripada menari dan menyanyi, lawatlah pasaraya. Wajah-wajah, bunyi-bunyian dan warna-warna yang ada di sana menghiburkan bayi.
13. BERI KATA KUNCI.
Jika anda berkata “Mak nak buka lampu ni,” sebelum menekan suis, anda sedang mengajar sebab dan akibat.
14. BERI KEJUTAN.
Kadangkala, gembirakan bayi dengan meniup muka, tangan atau perutnya perlahan-lahan. Cuba tiup sambil membuat corak dan lihat reaksinya.
15. SEDIAKAN BANYAK TISU.
Jika bayi anda suka main tisu, biarkan sahaja. Dengan hanya beberapa sen, anda mendapat alat mainan deria yang boleh direnyuk dan digosok. Sorokkan mainan kecil di bawah tisu dan biarkan dia mencari.
16. BACA BUKU.
Berulangkali. Saintis telah mendapati bahawa bayi semuda lapan bulan dapat belajar mengenali turutan dalam cerita jika dibaca dua atau tiga kali berturutan – ia dipercayai membantunya belajar bahasa.
17. MAIN CAK-CAK.
Menyorok-nyorok bukan sahaja dapat membuatkan dia ketawa. Bayi anda belajar bahawa objek boleh hilang dan muncul kembali.
18. JANGAN LUPA REHAT.
Luangkan masa beberapa minit sehari dengan hanya duduk di atas lantai bersama bayi anda – tanpa muzik, tanpa cahaya terang, tanpa mainan. Hanya biarkan anak meneroka dan lihatlah ke mana dia membawa anda.
19. MAIN DENGAN WARNA.
Pilih satu warna dan suruh anak anda cari objek lain yang sama warna sewaktu anda berdua berjalan atau menaiki kereta bersama. Kemudian, suruh pula anak memilih warna untuk anda pula mencarinya.
20. BIARKAN DIA BERMAIN DENGAN MAKANANNYA. 
Apabila anak sudah boleh makan, hidangkan makanan dengan tekstur yang berbeza – termasuklah kacang pea dimasak, bijirin, pasta atau cebisan daging dikisar. Dia dapat berlatih mencubit dan meneroka deria rasanya.

21. ANGKATKAN SAHAJA. 
Jika bayi anda asyik menjatuhkan barang mainannya dari kerusi makannya yang tinggi, angkatkan dan beri kembali kepadanya walau berapa kali pun dia melakukannya. Dia sebenarnya sedang belajar dan menguji hukum graviti. Berikan dia beberapa keping kertas atau bola tennis, letakkan besen besar di bawah kerusinya dan biarkan dia menjalankan eksperimennya sendiri.
22. BIAR DIA MEMBEBEL.
Bayi anda memahami suara tinggi dan bunyian aneh yang anda buat.
23. LATIHAN MENEKA. 
Gunakan beberapa cawan plastic dan sorokkan satu permainan kecil di bawah salah satu cawan tersebut dan biarkan dia meneka sambil mencari mainannya.
24. BINA LALUAN HALANGAN.
Tingkatkan kemahiran motor dengan meletakkan kusyen sofa, bantal, kotak atu permainan dia tas lantai dan kemudian tunjukkan kepada bayi bagaimana hendak merangkak di bawah, di atas atau di sekeliling halangan tersebut.
25. IKUT RENTAKNYA. 
Semakin anak anda membesar, dia semakin suka mencuba kreativitinya untuk melihat jika anda benar-benar mengikut apa yang dia lakukan seperti membuat bunyi aneh, merangkak secara terbalik atau ketawa.
26. BUAT MUKA LAWAK.
Kembungkan pipi dan suruh anak sentuh hidung anda. Bila dia sentuh sahaja, poof! Tiupkan ke mukanya. Suruh dia tarik telinga anda dan jelirkan lidah. Buat bunyi yang pelik ketika dia memegang kepala anda. Amalkan rutin yang sama tiga ke empat kali dan kemudian tukar caranya untuk membiarkan anak kembali meneka.
27. RASA SEKELILING ANDA.
Berjalan-jalanlah di sekitar rumah dengan mendukung bayi. Letakkan tangannya pada tingkap, kain, daun dan objek-objek selamat yang lain sambil me’label’ barangan tersebut.
28. CERITAKAN KISAH DONGENG. 
Pilih kisah dongeng kegemarannya dan tukarkan nama watak utama ke nama anak supaya dia seronok.
29. BAYANGAN WAJAH.
Biarkan bayi anda merenung dirinya di dalam cermin. Dia mungkin menyangka yang dia sedang memerhatikan budak comel yang lain, tetapi dia akan menyukainya bila bayi “yang lagi satu” senyum dan melambai padanya.
30. (KADANGKALA) BIARKAN DIA JADI BOS. 
Bina keyakinannya dengan memberi peluang untuk dia memilih salah satu daripada dua pilihan: mangkuk berlainan warna ketika waktu makan, contohnya. Dia akan tahu bahawa keputusannya diambil kira – dan boleh berlatih menghafal nama warna.
31. GOYANGKAN BADAN. 
Ajar anak untuk menari twist dan menjerit, mengepak seperti ayam atau berpusing seperti ballerina.
32. JADILAH TAMAN PERMAINAN. 
Berbaring di atas lantai dan biarkan bayi anda memanjat dan merangkak di atas anda. Ia lebih murah daripada membeli gymnasium mainan dan lebih menyeronokkan. Anda dapat meningkatkan koordinasi dan kemahiran menyelesaikan masalahnya.
33. KIRA SEMUANYA.
Kira berapa banyak blok kayu yang boleh anak anda susunkan. Atau jumlah anak tangga dalam rumah anda. Atau jari jemari tangan dan kakinya. Kira dengan kuat dan pasti dia akan mengikut anda.
34. GUNAKAN MASA BERCERITA SEPENUHNYA. 
Tunjukkan segala gambar dengan terperinci, dan Tanya anak anda segala jenis soalan daripada soalan abstrak (“adik rasa kenapa Pekan nak makan telur tembakul ibunya?”) sehinggalah ke soalan konkrit (“Pernah tak adik nampak kucing putih?”)
35. TUTUP TV.
Bayi anda memerlukan interaksi secara berdepan dengan seseorang yang tidak dapat diberikan oleh rancangan TV, walau sebaik manapun rancangan itu mengajarnya
36. TUKAR PEMANDANGAN. 
Tukar kedudukan kerusi makannya di sebelah meja yan lain. Anda dapat mencabar memorinya untuk mengingat di mana hidangan diletakkan setiap kali waktu makan.
37. MAIN PERMAINAN MEMORI WAJAH KELUARGA.
Ambil gambar wajah-wajah ahli keluarga yang penting dlam kehidupan bayi anda, buat dua salinan bagi setiap satu gambar – dan anda sudahpun ada satu set kad suai padan. Susunkan ia menghadap ke atas di atas lantai, dan bantu anak anda mencari dua kad yang serupa. Semakin bayi anda membesar, anda boleh mengubah cara bermain dengan menyusunnya menghadap ke bawah (menelangkupkannya) .
38. RAKAM VIDEO UNTUKNYA.
Tonton video bayi anda mandi buat kali pertama, belajar merangkak, main dengan nenek dan datuk bersama-sama dengannya. Ceritakan kisah video itu untuk mengasah kemahiran berbahas dan memorinya.
39. MAIN HUJAN. 
Lompat ke dalam lopak air yang besar. Duduk di atas rumput basah bersamanya. Walaupun kotor, ianya menyeronokkan dan merupakan salah satu cara belajar tentang basah dan kering.
40. MENANGKAP SERANGGA. 
Tunjukkan gambar serangga tidak berbahaya (kumbang ladybird, cengkerik, rama-rama) di dalam majalah atau buku, kemudian pergi ke taman bunga untuk mencarinya.
41. BERGURAU-SENDA. 
Tunjukkan gambar Pak Cik Mat dan katakana “Ini Ibu.” Kemudian akui kebodohan anda dan ketawakan ‘gurauan’ anda itu untuk membina naluri humour dalam dirinya.
42. MAIN DENGAN PAKAIAN.
Biarkan anak anda bermain dengan pakaian lama ayahnya. Cari kembali topi-topi, skarf atau sarung tangan lama. Main permainan olok-olok dan biarkan kreativiti dan imaginasinya membawa anda.
43. AJAR TENTANG ISIPADU.
Kumpulkan cawan-cawan atau bekas plastik yang berbeza saiz, dan biarkan anak anda memenuhkan air ke dalamnya. Kadangkala, dia akan hanya menuangkan sehingga setengah penuh. Terangkan kepadanya cawan yang mana lebih besar dan yang mana lebih kecil.
44. HASILKAN ALBUM KELUARGA.
Masukkan gambar saudara mara jauh dan dekat, selalulah melihatnya untuk membina memori anak anda. Sewaktu neneknya menelefon, tunjukkan gambar nenek sewaktu anak bercakap dengannya di telefon.
45. SURUH ANAK MEMBUAT KERJA. 
Anak kecil boleh membantu mengasingkan pakaian yang ingin dicuci mengikut warna. Dia juga boleh mengasingkan bajunya di antara baju-baju lain.
46. PERGI KE PERPUSTAKAAN.
Ambil peluang bila perpustakaan anda menganjurkan sesi bercerita atau tayangan teater boneka. Selain itu, barisan buku-buku juga pasti tidak menjemukan.
47. CONTOHI CARA SESAME STREET. 
Khaskan satu minggu untuk satu abjad. Contohnya, baca buku yang bermula dari A, makan makanan A, potong snek mengikut bentuk A, dan tulis huruf A di halaman luar rumah dengan kapur.
48. MAIN BERULANG-ULANG. 
Cari semula permainan lamanya sewaktu dia masih bayi. Anda pasti kagum dengan kebolehannya mencari cara baru untuk bermain dengan permainan lamanya itu.
49. MAIN “TIRU-MENIRU”.
Merangkak dengan kelajuan yang berbeza-beza supaya anak boleh meniru anda. Berhenti sekali-sekala untuk bermain permainan lain.
50. BERCAKAP TENTANG PERASAAN. 
Peluklah dia waktu dia ingin tidur dan tanya apa yang membuatkan dia gembira atau sedih hari ini. Apa yang membuatnya marah atau bangga? Anda akan bantu dia memahami apa yang telah berlaku dan cara melabel emosi. Aktiviti ini harus dikekalkan sehinggalah dia masuk Universiti nanti.

Sumber: Facebook
Perkongsian adalah diambil dari sumber yang dinyatakan untuk panduan semua.

October 16, 2014

Saniy;- Tidur meniarap

Assalamualaikum w.b.t

Saniy ni suka sangat lah tido meniarap...
mentang2 dah boleh meniarap sendiri...tido pun nak meniarap ye dik...tak elok tau tido gaya itu.
 inilah gayanya..kita betulkan pun asyiklah dia meniarap balik...

October 15, 2014

Milk Storage :- bocor

Assalamualaikum w.b.t

boleh pulak milk storage yang baru beli tu bocor...
kemungkinan semua la kot...
sebab dah 3x masukkan susu saniy semua menitik keluar..
dah la agak susah nak dapatkan milk storage yang jenis bag kat kb ni...
kena ke area tesco sana...
cap bubbles
x suka la cap bubbles tu..plastik dia lembik...suka lagi autum..harga sama. masa beli tu autum habis stok...aduhai. nak beli on9 macam tak padan..bila campur postage dah mahal sangat dah harga dia...biasa boleh dapat dalam RM10 jer...
ni autumz...tegak jer bila masuk susu...

Kisah masyarakat

Assalamulaikum w.b.t

satu dari beribu kisah masyarakat kita kat Malaysia #inimalaysiakita
.
.
.
satu famili
suami sakit, x boleh kerja
isteri cari duit dengan kerja rumah orang
ini bukan drama
bela anak 3orang
tak susah ke ni?
tak ramai ke orang macam ni?
kisah terpencil ke ni?
.
.
sorang nenek
bela cucu yg masih kecil
kena hantar sekolah
cari belanja sekolah dengan menoreh getah
yang ni pulak?
susah ke senang?
.
.
.
suami/ayah
tanggung isteri dan anak2 - 5 orang
keje kontrak
gaji hari, 40/hari
tak keje takder gaji
macamana?
.
.
itu antara yang saya face....mungkin ada lagi
katanya ini cuma kisah terpencil....
tapi saya nak tanya, tak layak ke mereka untuk dapat hasil kekayaan negara mereka?
bagaimana?
tulus & jujur lah
salurlah seadilnya...
mereka juga rakyat malaysia, cuma mereka kurang bernasib baik
mereka juga bekerja kuat sehabis daya, bukan tak berusaha

mereka tak kenal pun FB,wassap ke apa nya
mereka tak tahu pun statistik yang kerajaan duk war2kan
mereka tak tahu pun bajet
yang mereka tahu, keluar kerja dapat duit.
GERAKAN - tak gerak tak makan
jauh sekali nak ada polisi. medical card, tabungan kecemasan
udahlah begitu...dengan Maha Pencipta pun jauh jugak...takder sapa peduli.
mereka takder kesedaran mungkin:-(
tolonglah wahai pemimpin tak kira apa cap bendera pun anda...mereka perlukan anda...selain duniawi, ukhrawi juga perlu!

p/s jiwa kacau bila mana tengok anak2 kecil yang kekurangan. Semalam balik kerja kejadianya....tersentuh hati bila diberi minum, beria mereka minum...tanya biskut apa lagi ada...Allahuakbar. Teringat pulak kat anak sendiri...apalah nasib mereka pulak:-)

October 14, 2014

14.10.14

Assalamualaikum w.b.t

7tahun yang warna warni
hari ini genap 7thn kami bersama...
sukacita kita citer2 lah kan...
yang dukacita tu kita diam2 sudah...huhuhu
ada ke alam rumahtangga yang suka sokmo...pasti ada jugakkan yang dukanya
lumrah la tu...kan pepatah mengatakan lagikan lidah tergigit inikan pula somiistri:-)
anak pun dah tiga....ada sorang makcik saya cakap tahun depan siti tambah lagi...tak lawak okay...huhu nanti lah dulu...kasi ibu rilek2 dulu...
dok belek2 lah jugak folder gambar...jenuh lah duk cari..satu gambar terbaru pun takdak yang kami berdua jer somiisteri....nasiblah ya...doakan ikatan perkahwinan kami hingga ke syurga...dapat lahirkan insan2 kamil putra putri syurga..aminnnn
 

October 13, 2014

Insan Teristimewa

Assalamualaikum w.b.t

Dialah insan yang sungguh2 aku cinta, aku sayang, aku kasih...
semoga rahmat Allah sentiasa memayungi perjalanan hidup dia
dialah aku belajar berdikiari
dialah aku belajar untuk bersabar
dialah aku belajar untuk memberi tanpa menanti balas
Allahuakbar takder apa yang boleh aku balas untuk semua yang dia korbankan
cuma doa boleh kupanjat dia beroleh syurga balasanya
hari ini 13.10.2014 umurnya...sudah 70 tahun...syukur Ya Allah, masih diberi kesempatan bersama insan kesayangan ini....
kesayangan hamba :-)

October 11, 2014

Saniy - meniarap

Assalamualaikum w.b.t

4m12d meniarap dengan jayanya...
cak...susah2 dulu dik...senang2 kemudian:-)

October 09, 2014

Buku Dr.Bubbles

Assalamualaikum w.b.t

Sapa pernah dengar Dr.Bubbles? klik link untuk kenali dr.bubbles:-)
dia ada buat buku nak kutip dana...buku2 tu boleh dapat online jugak rasanya...saya beli kat kedai buku Muda Osman (kedai buku popular kat kelantan)
ada dua jer...tu pun last piece, SA cakap mungkin akan direstock...best..colorful & little words..budak2 suka la kan?...so cepat lah carikan untuk anak2...selain anak kita suka, kita juga boleh gembirakan anak2 yang kurang bernasib baik...
Dr.Bubbles dan Anak Kucing
Dr.Bubbles dan Anak Dinosour

Buka Akaun TH Saniy

Assalamualaikum w.b.t

Dapat jugak pegi buka kaaun TH untuk Saniy...
asyiklah duk bertangguh...
semalam pegi pun naik teksi, tau sangat kat KB tu bukan senang nak dapatkan parking, lagi2 time lunch...baiklah naik public transport...aman damai...
lega rasa dah buka akaun untuk saniy...pasni dah boleh transfer jer.
buka akaun tabung haji best, selain bonus yang agak tinggi, kita tak perlu risau pasal zakat ke apa..sebab TH dah buat siap2 untuk kita....

ok selamat menabung ya anak2, jangan nak boros...kita ni dikalangan orang yang eco-no-money katanya:-) huhuhu

October 08, 2014

najibah-syahmi-saniy

Assalamualaikum w.b.t
3 ketul cinta hati ibu...gerammmss
letih nak melayan?
biasa saja..tak boleh la nak ikutkan sangat perasaan kan...dah ada anak kena dulukan mereka lah...'me time' boleh la selit2 time pegi keje..hehehe
tapi saya okay jer tinggalkan anak2 bila ada masa kena keluar sendiri. tapi most of the time kalau keluar sendiri asyiklah duk teringat2 pulak kat 3 ketul tu...huhu perasaan seorang ibu kan...
begitu jugak abang...okay jer dia nak keluar kopi2 dgn kawan2 dia...dan mmg selalu pun..tak kisah sangat la, janji dia buat apa yang patut dia buat dulu kat rumah...huhu, kalau tak kirim salam hahaha...macam garang sangatkan:-)
budak 3 orang tu macam2....tapi satu yang sama anak2 saya ni cepat sangat merajuk....si kecik tu pun dah nampak dah suka merajuk...ini gen sapa la ni..abah rasanya ni..huhu malu la tu nak mengaku:-)

Allah, kurniakan kami kesabaran & rasa tanggungjawab yang tinggi untuk kami membesarkan amanah Mu ini...

October 07, 2014

Hari Raya Aidil Adha 2014

Assalamualaikum w.b.t

Dah naik keje hari ni...
masih lagi sengal2 badan ni...letih tak ingat...raya sakan la jugak..
sehari sebelum raya buat ketupat dengan mek...pastu tahun ni cuba buat tapai beras...YEY tapai saya jadi:-) boleh buat lagi la lepas ni...tak susah mana pun sebenarnya... Hari raya tu...pergi jugaklah kat tempat korban..bawa anak2..tapi lepas sembelih tak tunggu pun, balik rumah si saniy dah time nak tido dah...so abah jerlah tunggu untuk settlekan daging akikah saniy tu...

Masak kat rumah mek...alhamdulillah selesai jugak lah akikah untuk saniy...okay malas nak cerita banyak..tengok jerlah gambar apa yang sempat ditangkap..yang pasti tiada gambar lauk yang dimask..tak sempat nak amik pun...semuanya nak kena buat, maklum takder orang...semua tak balik raya haji tahun ni...kami2 yang kat kampun jerlah yang ada...yang pasti meriah tetap meriah...seronok menjamu orang ni:-)
Menu biasa kami kat rumah ni...daging goreng kunyit (wajib buat ni), masak singgang, gulai ala2 kari daging...sedapppp daging empuk fresh pulak tu...alhamdulillah
ketupat tokmek...daun palas kering tu yang warna macam tu...tapi masih lagi sedappppp macam biasa
tgu ketupat direbus masa ni tokmek gi solat:-)
saniy teman ibu...abang & kakak kat rumah, tido rasanya
pagi raya, tgu abah balik solat raya
sambil tengok TV dan makan pagi raya...goreng kueh tiaw jer pagi tu buat alas perut.
kat tempat sembelih....
alahai sweet sangat ni...kalau tak hmmm sendiri faham lah...asyik buat ibu sakit dada menahan marah....
sembelum sembelih, cari tempat teduh sikit...matahari dah naik
ensemmm
lama jugaklah tgu nak sembelih....
penat eh saya...tido dulu la:-)


October 05, 2014

Salam Aidil Adha 1435h

Assalamualaikum w.b.t

Salam Aidil Adha untuk semua umat islam...
Kita yang belum sampai masa menunaikan haji, kita buat korban la ya...
kami tahun ini tak buat korban, buat akikah untuk saniy....
tahun ni jugak, kami takder lembu sendiri untuk buat korban...
semua lembu kami jual untuk buat rumah awal tahun baru ini...
selain kesuntukan duit, kami juga kesuntukan masa nak membela & menjaga lembu2 tersebut...yelah kami kan buat rumah sendiri, bila masa nak bela lembu bila masa nak buat rumah :-)
InsyaAllah kami akan mula balik soon.....
ni lembu tahun 2011 tak silap...
p/s selamat buat korban semua...insyaAllah semoga semua ibadah korban kita diterima oleh Allah s.w.t

October 04, 2014

susu ibu

Assalamualaikum w.b.t

Sekarang kan dok pulun pump susu badan balik...dah 2 tahun lebih tinggal...
huhu...#Ilovebreastfeeding 

teringat cerita dulu...bawa balik susu dr pejabat, ada sorang makcik tengok masa dok simpan2 susu masuk peti...dia tanya campur dgn air ke susu tu...
sampai sekarang ingat lagi....tak makcik tak campur...tu mmg susu badan sepenuhnya...jujur jawab:-)

hehe
nak bayak susu?
saya x amik apa2 supplement pun - sb x brp nak mampu, terutama yang set2 tu...dan x tekder pump mahal2...smpi anak 3 ni saya masih guna Spectra3...dah itu yang suami yang boleh bagi...syukur dah tu...klu x mampu...pakai tangan sudah..apa kisah kan..janji anak boleh minum susu kita:-) Jangan fikir yang takder, pakai jer apa yang ada....
saya cuma buat yang terdaya.....jaga makan, tu yang saya titik beratkan.
NO ice pls...huhu
minum air suam / putih banyak
DOA banyak2 - senjata utama saya :-)
dan kasi direct kerap2 bila bersama dgn anak..insyaAllah boleh.
susu untuk saniy...
p/s entry bukan nak meriak ke apa ni...just nak kongsi pengalaman...insyaAllah setiap ibu yang melahirkan boleh menyusukan anak mereka....buatlah sehabis daya, selama yang boleh...apa yang kita mampu buat & dapat itulah rezeki anak kita:-)

p/s/s saya nak kasi semangat jer untuk ibu2 yang duit ala2 ada macam saya ni...klu yang duit banyak tu lain cerita ya...boleh beli supplement macam2..pump high end...hehehe

October 03, 2014

Usah sombong @ seangkatan dgnnya

Assalamualaikum w.b.t

Petikan dari FB Ustaz Tn Ibrahim Tn Man

Seorang ustaz terkenal pada zaman dahulu kala telah berkunjung ke istana seorang raja atas jemputan permaisuri.

Permaisuri menghadapi masalah dengan raja yang terlalu pentingkan status dan egonya. Permaisuri menjemput ustaz terkenal tersebut tanpa pengetahuan raja.

Beliau mengharapkan agar ustaz itu dapat merendahkan ego raja tersebut dengan nasihat agamanya.

Setibanya di depan pintu istana, ustaz terkenal itu dibawa menghadap raja di balai besar di mana raja sedang duduk di atas takhtanya.

“Apa yang ustaz mahu datang ke sini? Beta boleh tunaikan apa-apa hasrat ustaz,” kata raja tersebut.

“Patik mahu tidur di rumah penginapan ini,” jawab ustaz.

Mendengar kata-kata ustaz itu, raja tersebut naik angin lalu menjawab, “Ini bukan rumah penginapan. INI ISTANA BETA!”

“Oh kalau begitu, boleh patik tanya, siapa milik tempat ini sebelum tuanku?” tanya ustaz.

“Ayahanda beta. Dia dah mangkat,” jawab raja.

“Dan siapa yang memilik tempat ini sebelum ayahanda tuanku,” tanya ustaz lagi.

“Datuk beta. Dia pun dah mangkat juga,” jawab raja.

“Jadi di sini ialah tempat seseorang tinggal sementara dan kemudian itu pergi menghadap pencipta-Nya… tadi patik dengar tuanku kata sini bukan tempat penginapan?” jawab ustaz.

Raja tersentak dengan jawapan ustaz. Tidak pernah raja itu terfikir bahawa istana yang paling disayanginya itu tidak dapat dibawa bersamanya meskipun beliau mati sebagai seorang raja.

Raja terus memeluk ustaz. “Terima kasih ustaz datang. Tidurlah di mana-mana ustaz suka. Semua ini sementara saja.”

Wahai anakku,
Janganlah kamu bersikap sombong di atas muka bumi Allah ini, kerana kamu tidak memiliki sesuatu pun melainkan hanya pinjaman dari Tuhanmu. Dia boleh mengambilnya pada bila-bila masa yang diingininya, termasuk nyawa kamu.

Ingatlah wahai anakku,
Sesuatu barangan pinjaman akan pasti diambil semula oleh tuannya, bilamana tuannya mengkehendakinya. Maka perlakukanlah apa yang ada padamu sebagai harta pinjaman. Jangan kamu gunakan sehingga merosakkan kerana kamu tidak mampu menggantinya kembali.

Wahai anakku,
Janganlah kamu sombong kerana kamu merasai banyaknya hartamu, kerana sebelum kamu, ada yang lebih kaya darimu, namanya Qarun, ia hancur dimusnah oleh Allah kerana kesombongannya. Seandainya kamu merasa kamu lebih pangkat kebesaranmu, ingatlah sebelum kamu ada orang yang lebih hebat pangkatnya dari kamu, namanya Fir'aun. Dia juga dihancurkan Allah bersama segala pangkat kebesaran dan kerajaannya. Atau kamu merasa hebat kerana lebihnya ilmu yang ada padamu. Ingatlah sebelum kamu ada Samiri, yang sangat arif tentang ilmu dan hikmah, lalu ia juga dimusnah oleh Allah.

Senyum

October 02, 2014

Produk pencerah

Assalamuaalikum w.b.t

Trend kot sekarang ni jual produk2 pencerah segala...
apa tak cantik ke kejadian Allah dengan kulit gelap..hitam...?
kesian tau kpd mereka (ehemm termasuk penulis ni hah) yang berkulit ala2 hitam manis ni...
kesian tau kat anak2 remaja kita yang berkulit gelap...
terus2an iklan dok kata yang kulit gelap tu tak cantik...so mereka di tanamkan dalam kepala dorang yang kulit gelap ni yang cantik...amboiii diskriminasi nampak...
ok apa kulit gelap...susah nak nampak jeragat...susah nak dapat penyakit kulit tau..
eh setiap kejadian yang Allah buat tu adalah kelebihan dia...
over sangat kut iklan2 sekarang ni...semua nak kulit cerah...

ni si hitam manis kesanyangan sangat2 ni...nak kena kasi motivate sokmo budak ni bila tang kulit gelap tu...as now okay lah...boleh terima :-)
p/s Ni kalau orang jual produk2 pencerah ni mesti x suka...dah kau hitam ko cakap la macam tu kan...heh

October 01, 2014

Aku pendosa

Semoga Allah s.w.t menerima taubatku & keampunan milikku..ameennn

Saniy & Tokmek

Assalamualaikum w.b.t

sikecik dengan tokmek...
gambo blur...tak duk diam tu yg macam tu...
pandai dah sikecik ni...dah kenal orang...letak sorang2 mmg nangis la dia..nak melekap jer keje dia...sama pesen jer dgn kakak dgn abang dia masa kecik2 dulu...jenis nak dgn ibu+abah jer....tapi saniy okay lagi...kakak dgn abang dulu lagi teruk..takmo langsung dgn strangers...saniy klu dia nampak ibu+abah ada sekali dia okay jer orang nak amik :-)

Abah & Ibu

Daisypath Anniversary tickers

Muhammad Syahmi