Doa Ibu

“Dengan Nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Mengasihani.”
“Ya Allah, peliharakanlah anakku selama di dalam kandungan dan sembuhkanlah ia, Engkau Maha Penyembuh, tiada sembuhan melainkan penawarMu, sembuh yang tidak meninggalkan kesan buruk. Ya Allah, lahirkanlah ia dari kandungan ku dengan kelahiran yang mudah dan sejahtera (selamat). Ya Allah, jadikanlah ia sihat sempurna, cerdik berakal dan berilmu serta beramal soleh. Ya Allah elokkanlah akhlak (perangai) fasihkanlah lidahnya dan perelokkan suaranya untuk membaca hadis dan al-Quran dengan berkat Nabi Muhammad SAW.”

Amin...

Followers

Date & Time

About Me

My photo
Kota Bharu, Kelantan, Malaysia
Lantaran adanya wanita, alam menjadi indah, lantaran adanya lelaki dunia menjadi sempurna. Lantaran adanya lelaki dan wanita terkadang sempurnalah suatu kelemahan di sebalik suatu kekuatan

Our New Life

Our New Life
14/10/2007

December 31, 2014

31.12.2014

Assalamulaikum w.b.t

** Tertutup lah sudah tirai 2014 **

- Syukur pada segala nikmatNya
- Syukur diberi dugaan kerana dengan itu, in sha Allah tingkatlah darjat iman hendaknya:-)

December 24, 2014

Banjir 2014

Assalmaualaikum w.b.t

Cerita banjir lagi...
makin buruk pulak 2-3 hari ni..
hujan hulu, bila surut hujan di hulu, air akan menghala ke hilir...
jadi orang dihilir kena berwaspada...

**ampunkan kami Ya Allah, jangan bebankan kami dengan apa yang kami tak mampu...

December 23, 2014

1 minggu sebelum 2015

Assalamualaikum w.b.t

ada lebih kurang seminggu untuk tahun 2014
dan 2015 pun akan menjengah...
apa pun yang telah berlaku...simpan kemas2, jadikan teladan dan apa jua yang akan berlaku hadapilah dengan bijaksana & waras :-)

December 22, 2014

Kisah Bah/Banjir 2014

Assalamualaikum w.b.t

pfffrttttttt
tahun ni bah agak besar...
kat opis ni belum pernah air naik smpi peha...
habis la jugak barang2 kat opis...Allahuakbar
mmg tak jangka la..
khamis 18/12/2014 yang teruk...
smpi la semalam 21/12/2014
dan sekarang masih lagi mengemas apa yang patut...
2-3 buah pc mmg out
1 server tak tahu apa status lagi tunggu air kering...
syukur jugak sb dah hujung tahun...stok mmg dah clear...
tapi banyak fail2 penting kena air....nak kena jemur dulu, entah boleh ambil ke tidak pun tak tahu lah..
tahun ni mmg bah betul la kami:-)

December 17, 2014

Terlajak perahu.....

Assalamualaikum w.b.t

....boleh diundur, terlajak kata, buruk padahnya
.
.
kadang kita tak perasan pun kata2 kita menyakitkan orang lain
tulah...bila dah terlepas, mmg takleh nak tarik balik dah...
.
.
takperlah...sifir saya, orang buatlah lagu mana jahat kat saya, selagi boleh tahan, tahan jer, selagi boleh buat baik, buat jer...malas nak fikir banyak:-) Kalau boleh lagi orang buat 'taik' lagi kita buat baik kat orang tu...biar dia sendiri 'malu lah' orang kata:-).

December 16, 2014

Kisah Zaman Sekarang

Assalamualaikum w.b.t

zaman sekarang macam2 kisah
satu yang saya nak sekadar bercerita iyalah kisah 'MLM'
.
.
ramai antara kita yang join dah..MLM ni dah lama jugak..cuma sekarang ni dek kerana kepesatan medial sosial, makin nampak lah...macam2 ada
semuanya boleh buat jadi 'jutawan'
agaknya zaman sekarang kalau tak jutawan x leh nak idup gamaknya..
susah hati agaknya tengok kawan2 yang x jutawan.
weh mung nok jadi jutawan go a head la..
tak payah lah nak paksa ambo pulok..
setakat ni ambo boleh menjalani kehidupan macam biasa walau semuanya sederhana...hishhh geram pun ada...nak suruh orang jadi kaya, tapi kita tu tak jugak kaya raya maner pun...harap dok mencari downline jer...geram lah, nak berniaga takper...meniagalah cara betul...juallah barang..bukan jual 'plan strategy' kononnya...
itulah antara kisah zaman sekarang....kisah semua orang mengejar "duit". Orang kata 'duit bukan segalanya, tapi semuanya memerlukan duit'. Tapi sedarlah semua itu adalah ujian dunia semata...sabarlah bagi yang diuji kesempitan, dan syukurlah bagi yang diuji dengan kesenangan...:-)

Persiapan ke sekolah

Assalamualaikum w.b.t

cuti sekolah dah nak habis....
mak+ayah sibuk dok buat persiapan la ye skrng ni kan...
ada yang pilih ready awal2
ada yang tunggu nak dekat2 masuk sekolah...
apa pun yang pasti kena ada peruntukan lah kan...
baju sekolah koman2 2 pasang sorang...
hehehe...
saya pun dah beli lah sikit untuk anak2 buah saya tu...
anak saya belum masuk sekolah rendah lagi, kakak tahun ni masih di tadika..
syahmi pun akan masuk tadika jugak tahun ni...
.
.
nak belanja ni, kalau orang macam saya ni mestilah cari tempat yang murah2 jer...
kat tempat saya ni ada Mydin, tapi jauh lah sikit. Lagipun masuk bandar, sesak, saya x suka bersesak2...satu lagi ada Zon Ria, yang ni dekat..tersangat dekat...saya belanja kat sini lah..pusat pakaian hari-hari pun okay. tapi kat sini takder pulak..
di Zon Ria pun okay...boleh lah untuk rakyat marhaen macam saya...kualiti kain pun okay. Budget untuk sorang anak lebih kurang $150.00, itu untuk satu setiap benda....cth:- sepasang baju, sepasang kasut, stokin (satu pack ada 2pasang), tudung, kotak pensel & bag sekolah...okaylah kan...sekarang mana nak cari lagi murah:-)
yang masih belum beli buku latihan & alat tulis. Untuk alat alat tulis saya cadang nk pegi mydin...boleh beli banyak2...maklum anak ramai...nanti kalau dorang nak apa-apa kena beli dengan ibu...ibu buka kedai...hiksss.
** saya kan ada anak baru (5 orang) hehehe, semuanya sekolah, tu yang kena beli banyak2 kot...takderlah dorang dok mengulang beli kat koperasi sekolah....saya tau sangat lah budak2 ni kang itu hilang...kang ini hilang...hah nanti kalau hilang beli jer dengan ibu...KENA belilah, barulah dia rasa kena jaga barang dgn elok:-) hiks, bijak tak ibu?
** bukan saya sorang yang keluar belanja ya...ibu anak2 itu pun keluar belanja. Iyelah kakak ipar saya tu belum bekerja, belum habis edah pun lagi...rezeki kami, rezeki anak2 itulah jugak:-)

December 14, 2014

main mekap2

Assalamualaikum w.b.t

Allah...anak bertuah sungguh...
kat rumah saya mmg takder mekap...
satu bedak compact pun takder apatah nak berlisptik...
tapi bila sepupu2 dia balik...hah ditadahnya muka dia...sakan lah dia..
mula tu takut2 nak tunjuk kat ibu...risau kut2 ibu marah...
hihi.....takperlah sayang...dah ramai2 mmg tak leh kata apa dah...
apa pun shomelllss kamu ni kakak:-)

 
garang eh nampak muka kamu kakak
sepupu2 pulak ramai yang pompuan...menjadilah..sikit2 nak gi rumah tokmek...rupa2 nya dok main mekap2...hiksss

cuti sekolah

Assalamualaikum w.b.t

musim cuti sekolah ni meriah lah...
lepas ni kalu...senyap sunyi lah kembali...
macam2 lah dorang buat...
main congkak....congkak pulak gali kat tanah dan pakai biji getah..
rasanya kat rumah tokmek tu ada jer congkak kayu yang pkai guli...
mungkin biji guli tak cukup kut...
tapi lagi syok main kat tanah macam tu kan...
.
.
kat rumah saya tu dah jadi macam playschool...
playschool ala kampung la...
boleh main congkak
boleh main buai...
boleh main ikan..
boleh jamu makan ayam itik...
belajar sembelih itik (anak buah lelaki jerlah)
belajar cabut bulu itik dan proses2 lain untuk jadikan lauk makan tengahhari
.
.
sembelih itik 6 ekor, pulut kuning 4 kilo sekejap jer licin...
betapa bestnya makan ramai2...berebut2....huhu
lepas ni rindulah...bila lah pulak kan?
.
.

tu jer gambar yang ingat nak ambil...
yang lain x sempat...lupa pun ya:-)

December 12, 2014

Kadangkala kita kena pekakkan telinga :-)

Assalamualaikum w.b.t

Nukilan dr Dato'Tn Ibrahim Tn Man

Alkisah pertandingan melompat

Apabila ada sekumpulan katak menganjurkan pertandingan melompat. Syarat pertandingannya mudah, siapa yang dapat melompat ke menara tertinggi dikira sebagai pemenang.

Banyak katak yang datang menyaksikan pertandingan tersebut. Antara peserta pertandingan itu ialah seekor katak kecil.

“Ini terlalu susah bagi para peserta. Mesti mereka tak akan berjaya. Menara itu terlalu tinggi,” bisik hadiran yang ada.

Ramai peserta katak yang kedengaran kata-kata itu mula tawar hati setelah letih mencuba.

“Mana mungkin dapat naik ke menara. Katak dewasa pun tak dapat,” bisik hadiran yang datang lagi.

Akhirnya, semua katak lain menarik diri dari perlumbaan kerana hilang semangat. Cuma katak kecil yang tidak berputus asa yang berjaya sampai di menara.

Semua katak ingin mengetahui apa rahsia si katak kecil tersebut untuk tidak berputus asa.

Selepas beberapa kali bertanya, barulah mereka sedar bahawa si katak kecil rupa-rupanya pekak!

Wahai anakku,
Jangan selalu mendengar kata-kata daripada mereka yang negatif dan pesimis, kerana mereka akan menghancurkan impian dan harapan kamu yang terbaik.

Senyum

December 11, 2014

takder tempat kosong

Assalamualaikum w.b.t

ye takder tempat kosong kat rumah mek buat masa ini...
almaklum cuti sekolah...anaks+cucus berkumpul :-)
best ya amat....
.
.
kami pun masak2 pegi makan rumah mek..
ajak tido rumah kami takmo semuanya...
apa ada hal kan sekali sekala bersesak rumah bonda....nak borak smpi pagi
kalau boleh saya pun nak....hihi
tapi dorang tumpang mandi jerlah kat rumah saya...
berebut bilik air:-)

tertinggal bekal nasi saniy

Assalamualaikum w.b.t

hikss punyalah kalut ribut mak+paknye eh...sampai tertinggal peyuk nasi anak...
hihihi...ibu balik kije baru tahu bekal saniy tak bawa...
ayooo...so saniy makan apa?
abahnya belikan kuih lompang & ma bagi biskut..
budak saniy ni belum beria makannya...kalau suap tu adalah 3-4 suap...pastu dia main2
belum nak makan sangat kot...nak susu jer...hehehe
mula2 buat puree kat dia..diluek2 nye puree...geli ke apa dik?
pastu masak nasi bubur, takmo yang di mesin ya...nak yang ada tekstur...
ikut suka kamu lah anak...asal tak lapar sudah...susu ibu pun kenyang kan?
.
.
cerita bab kalut+ribut waktu pagi tu mmg
bayangkan berapa banyak beg nak kena pandang
- bagpack ibu yang dalam tu ada semua benda (pump susu, cooler bag,wallet, tepon, dll). ibu bawa bagpack jer pun sb senang...nak keluar makan just bawa wallet & tepon
- bag baju anak2
- cooler box susu adik saniy
- bekal makan anak2
- botol/bekal ibu (klu x sempat makan pagi)
tu belum buka sekolah, kang nanti bertambah lagi bag untuk kakak & abe mi...
huhu..tu ada yang tertinggal...hikssss tapi itulah perencah kehidupan kan?

December 09, 2014

setting komen

aikkk bila pulak aku setting komen kena masukkan huruf2 tu...hayyaaa..

$2.80

Assalamualaikum w.b.t

apa boleh beli dengan $2.80?
semua orang pun tahukan keadaan ekonomi sekarang...
dengan harga barang yang mencanak2...dengan macam benda berbayar...senang kata semuanya perlukan "wang"
.
.
apa cerita $2.80 tu?
takder apa pun...
semalam ada salesman insurances approach policy thru phone...
pandai dia...(dah mmg di'trained' dak?) suruh saya menyimpan 2.80/day, so that saya boleh bayar policy dia...huhu
betulah tu...2.80jer...nampak sikit kan? tapi bila dikumpul hingga hujung bulan dapatlah lebih kurang $84.00
tapi....apa jerlah yang cover dengan $84 tu kan? hmmm
pastu siap nak tahu insuran yang saya amik tu cover apa...
apa2 jerlah...tu urusan orang yang kamu beria nak tahu tu kenapa?
ke tu ada dalam etika kerja dorang ek?
.
.
hiksss

December 06, 2014

Petua hilangkan batuk

Assalamualaikum w.b.t

Saya tak tahu sekarang musim batuk ke apa, tapi yang pasti kami sekeluarga sedang alami batuk kung-kang...mula adik saniy...pastu kakak & abe mi..dan sekarang ibu & abah pulak...sekarang ok dah sikit...apa yang saya buat?

- makan madu dengan air suam
- makan kicap yang diperah dengan limau nipis
- makan bawang putih bakar

saya tak tahu yang mana satu paling mujarab....cubalah. 

untuk anak2 pulak saya mandikan dengan air suam yang diletakkan bawang putih dan sapu minyak pun diletakkan bawang putih....abah dorang pulak ada letak kapur+limau nipis kat leher untuk kasi selesa. Madu pun kasi jugak...ubat batuk pun ada bagi tapi x ditelanya budak2 tu...mmg jenis tak makan ubat sama macam ibu dia:-)

suka duka BF

Assalamualaikum w.b.t

**BF - breastfeeding

BF ni tak susah dan tak juga senang
apa kamu merepek ni mek oii..
hiksss
.
.
.
saja jer suka2 nak cerita sikit suka-duka BF bagi saya lah
yang keje ofis hour
bukan senang, tapi menyenangkan..membahagiakan
.
.
pernah kena rumah blackout...risau stok susu nak simpan mana...dengan somi takder kat rumah masa tu...
alhamdulillah masih selamat...minta adik belikan ais then letak dalam bekas kedap...apa nama entah..
.
.
pernah kena, anak2 yang besar lupa tutup peti....cair susu adik baby...alahai...nasib tak semua...tengok susu kena buang, rasa macam nak menangis...susah wei nak buat stok tu...
.
.

saniy exclusive BF 6month...skrg dah mula makan. masih BF:-)
pernah susu tumpah sebelum masuk plastik utk simpan....yang ni banyak kali jugak...careless ibu
.
.
.
hehehe yang pasti saya suka BF...suka bila anak2 muka puas hati lepas minum susu...kekenyangan
.
.
so ibu2 cubalah sedaya upaya kita...buat lah sehabis usaha...selebihnya kita serah pada yang Maha Kuasa.
dah habis usaha, susu takder tu maknanya bukan rezeki anak kita lah tu....saya doakan semua ibu dapat BF anak2 selama yang mungkin dalam masa 2thn. 

Happy BF mommy :-)

December 05, 2014

7 Kesilapan BESAR yang Lazim Dilakukan Ibu Bapa Dalam Mendidik Anak

Artikel dari sini 

kesilapan
kesilapan dalam mendidik anak kadang-kadang kita tidak sedar
Mendidik anak-anak adalah perkara yang sering memeningkan kepala ramai ibu bapa. Tidak ada seorang ibu pun yang mahukan anak-anak mereka membesar menjadi orang gagal dan bermasalah.
Sebagai ibu bapa, kita perlu ingat, anak-anak adalah amanah Tuhan kepada kita untuk dijaga dan dibentuk sebaik-baiknya.
Mereka lahir seperti kain yang putih bersih yang sempurna tanpa sebarang cacat celanya. Kitalah yang mencorakkan dan mewarnakan kain putih itu dengan corak dan warna tertentu.
Dalam membesarkan anak-anak, pelbagai kesilapan dilakukan tanpa kita sedari. Kesilapan ini berlaku kerana kurangnya pengetahuan mengenai aspek keibubapaan.
Dalam mendidik, anak-anak perlu diingatkan, didikan bukan melalui paksaan tetapi teladan. Anak-anak lebih percaya dengan apa yang dilihat daripada apa yang didengar.
Jika kita menyuruh anak-anak menguruskan masa dengan baik sedangkan kita sendiri sentiasa tidak menepati waktu dan sering tertangguh, maka mereka lebih mudah terikut-ikut dengan apa yang mereka lihat kita lakukan.
Maka, wajarlah dalam mendidik anak-anak, kita juga mendidik diri kita sendiri.
Antara kesilapan yang sering kita lakukan dalam mendidik anak-anak adalah seperti berikut:

1# Membanding-bandingkan

kesilapan
Ibu bapa sering kali membanding-bandingkan kebolehan ataupun kelemahan anaknya dengan orang lain.
Ada ketikanya, perbandingan ini dibuat antara adik-beradik dan ada ketikanya dengan orang lain seperti anak jiran, saudara, sepupu, kawan sekelas atau sesiapa sahaja.
Memanglah tujaan perbandingan itu dibuat bagi mendorong ataupun memberi semangat kepada anak. Tetapi, kerap kali anak-anak menyalah tafsir tujuan ibu bapa berbuat sedemikian.
Sekiranya perbandingan itu dibuat antara adik-beradik, maka subur perasaan cemburu dan iri hati dalam diri anak-anak. Sekiranya perbandingan dibuat dengan orang lain, anak mudah merasa rendah diri dan hilang kekuatan bersaing.
Yang dikatakan membanding-banding itu adalah apabila kita mengambil contoh seseorang ataupun  menyebut nama seseorang semasa kita rasa tidak puas hati dan sedang memarahi anak.
Faktor orang lain itu hanya dapat digunakan semasa tiada tekanan emosi antara ibu bapa dan anak. Contohnya semasa perbincangan berlaku secara terbuka. Waktu itu, barulah sesuai mengambil orang lain sebagai contoh teladan tanpa membandingkannya dengan anak kita. Barulah anak mudah menerimanya.
Cuba lihat contoh perbualan dibawah:
Contoh 1: “Apa hendak jadi kamu ini… Lihat si Ali itu, tiap petang pasti dia balik awal. Lepas itu terus mandi, solat dan belajar. Tidak macam kamu, entah apa hendak jadi nanti.”
Ini adalah contoh ibu bapa yang membuat perbandingan  langsung antara anak dengan si Ali. Anak kita pasti tidak menggemarinya.
Contoh 2: “Orang berjaya adalah orang yang sentiasa menepati waktu. Waktu main, mainlah sepuas-puasnya tetapi bila tiba waktu belajar, waktu solat dan sebagainya, mereka lakukan secara seimbang. Jika kita balik ke rumah awal, sempatlah solat dan mandi sebelum belajar. Badan pun tidak penat, betul ataupun tidak?”
Ini adalah contoh yang tiada langsung unsuri perbandingan. Tujuannya tetap sama iaitu menegur kesilapan anak, malah diselit pula dengan alasan yang munasabah selain daripada meminta anak berfikir dengan menjuruskan perkataan, “Betul ataupun tidak?”
Jadi cubalah cari jalan supaya kita tidak lagi membuat perbandingan semasa memarahi anak. Seperti yang dijelaskan awal-awal tadi, contoh kejayaan orang lain sesuai diceritakan sewaktu tiadanya tekanan ataupun desakan emosi dalam diri anak.
.

2# Kesilapan Merendahkan Kebolehan Anak

kesilapan
Seringkali tanpa sedar, kita merendahkan kebolehan anak secara tidak langsung. kerap kali ibu bapa yang resah mengenai masalah anak meluahkan keluhannya kepada orang lain di hadapan anak-anak.
Ada ketikanya ketika bertemu jiran, kita beritahu mereka mengenai kelemahan anak kita. “Anak saya ni Cik Jah.. entah apa lagi saya hendak cakap.. malas betul hendak belajar.”Itu salah satu contoh ungkapan.
Ungkapan ini pula dinyatakan dengan kehadiran anak. Maka, anak percaya apa yang didengarnya. Secara tidak langsung si ibu menyuburkan lagi sikap negatif dalam diri anak itu.
Ada ketikanya pula, ibu bapa merendahkan kebolehan diri anak-anak secara langsung apabila marah. “Kau ini besar nanti hendak jadi apa? Sudahlah malas, degil pula!”
Kata-kata sebegini mudah menghiris perasaan anak-anak dan tentunya apabila sentiasa diulang-ulang, ia menyebabkan mereka percaya itu sahaja kemampuan diri mereka.
Ibu bapa perlu sedar, setiap patah perkataan yang kita ucapkan kepada anak-anak kita merupakan doa. Jangan nanti kata-kata yang tidak baik pula yang dimakbulkan Tuhan.
Oleh itu, carilah kebaikan dalam diri anak-anak walaupun kecil. Subur-suburkanlah kebaikan itu.
Mendidik anak adalah proses yang berterusan. Jangan mengharapkan perubahan yang mendadak dalam diri anak. Sebagai pendidik, ibu bapa memerlukan kesabaran yang tinggi.
.

3# Memarahi Anak Tidak Pada Tempatnya

kesilapan 
Biasanya ibu bapa akan marah apabila didapati anak-anak melakukan kesilapan berulang, selepas dinasihati dan ditegur.
Tidak salah memarahi anak demi kebaikannya tetapi kita harus pastikan marah itu kana pada orang, cara, masa, tempat dan subjeknya. Kita tidak boleh marah secara melulu sahaja.
Sebab itulah, Nabi Muhammad dalam salah satu hadisnya berpesan, orang yang paling kuat itu adalah orang yang dapat menahan amarahnya ketika dia marah.
Ibu bapa sering kali memilih waktu yang salah bagi memarahi anak-anak. Ramai ibu bapa  mengadu, anak-anak mereka tidak suka berterus terang ataupun berbincang masalah dengan mereka.
Sebenarnya kenyataan sedemikian adalah kurang tepat.
Anak-anak tidak mahu berbincang mahupun berterus terang dengan ibu bapa sendiri tanpa disedari menutup pintu berbincangan itu.
Waktu anak-anak masih kecil, sama ada dialam tadika ataupun sekolah rendah, mereka pernah mengadu hal kepada ibu bapa. Mereka mengadu segala-galanya kerana ibu bapalah yang dianggap sebagai pelindung. Misalnya anak kita mungkin pulang dari sekolah dan mengadu yang guru memarahinya.
Kita pastinya bertanya, “Kenapa guru marah?” Anak memberitahu yang dia dimarahi guru kerana mengejek, mengusik, memukul ataupun mengambil barang kawan.
Apa tindak balas kita?
Ramai ibu bapa segera marah anak itu sekali lagi apabila mengetahui guru memarahi anaknya itu disebabkan kesilapan anak itu sendiri.
Apa pula perasaan anak?
Tindakan mengadu hal tadi menyebabkan emosinya dua kali sakit. Apabila perkara ini berlaku berulang-ulang kali, maka anak tidak mahu berterus terang dan berbincang lagi.
Alasannya, kerana tahu tindakan berterus terang adalah suatu tindakan yang membawa padah. Sikap inilah kelak yang terbawa-bawa sehingga anak membesar
Oleh itu, jangan memarahi anak apabila mereka berterus terang. Jangan pula menyebelahi mereka. Jelaskan secara bijak, perbuatan mereka sememangnya salah dan tindakan guru itu wajar.
Dengan cara sebegini, anak-anak dapat belajar daripada kesilapan. Hubungan ibu bapa dan anak juga menjadi semakin akrab.
.

4# Tidak Menjadi Pendengar Yang Baik

kesilapan
Ramai ibu bapa yang tidak rasa aspek ini penting bagi mereka. Menjadi pendengar yang baik bukanlah sukar dipraktikkan, cuma ibu bapa sahaja yang memperkecilkan peranan mereka sebagai pendengar.
Apabila anak-anak semakin dewasa, mereka cuba merahsiakan banyak perkara daripada pengetahuan ibu bapa. Antara sebabnya adalah disebabakan sewaktu kecil, luahan dan keluhan  hati mereka tidak diberikan perhatian oleh ibu bapa.
Cuba perhatikan kehidupan kita dengan anak-anak.
Adakah kita berhenti membaca akhbar apabila anak kita datang dan bertanyakan sesuatu soalan? Adakah ibu berhenti menggoreng ikan apabila  tiba-tiba anak datang ke dapur dan bertanyakan sesuatu?
Kemungkinan jawapanya adalah tidak.
Kita menjawab pertanyaan anak sambil membaca akhbar. Kita melayan anak sambil menggoreng ikan. Pada kita, apa yang ditanya itu tidak penting.
Memang soalan yang dikemukakan itu mungkin tidak penting, tetapi cara kita memberikan perhatian itu penting. Maka jangan salahkan anak-anak apabila mereka sudah dewasa, mereka tidak menganggap kita sebagai penyelesai masalah yang dapat diharap.
.

5# Tidak Mewujudkan Kemesraan

Ini juga satu masalah yang selalu timbul. Dapatkah kita bersabar sebelum memarahi ataupun menegur kesilapan anak?
Ramai ibu bapa mudah hilang sabar.
Apa tindakan kita apabila guru sekolah memaklumkan bahawa anak kita ponteng sekolah? Pastinya kita terus memarahinya tanpa terlebih dahulu cuba memahami situasi ataupun konflik emosi dalam dirinya.
Jika itu merupakan kesilapan yang pertama, maka kita perlu menasihatinya dengan baik. Ceritakan kepadanya bahawa kita juga pernah menjadi pelajar. Kita juga pernah merasa jemu belajar, tertekan dan sebagainya. Katakan pada anak kita memahaminya.
Tanya anak apa yang dia fikirkan sebelum dia mengambil tindakan ponteng itu. Selepas anak kita mula merasa selesa berbincang, jelaskan padanya betapa tindakan itu dapat mendatangkan malu dan merosakkan masa depannya.
Sekiranya anak terus ponteng, sekali lagi kita duduk berbincang. Sekali lagi kita cuba fahami perasaan dan fikirannya. Cunakan sentuhan bagi menambahkan kemesraan.
Pegang bahunya semasa berkata-kata. Lihat tepat ke wajahnya. Kalau anak kita masih kecil, maka melutut supaya kedudukan mata kita berada separas dengan matanya.
Selepas dia mula selesa, kali ini kita ubah pendekatan. Kita katakan sukar bagi kita menerima yang dia masih melakukan kesilapan yang sama.
Kita perlu memarahinya. Memarahinya bukan kerana kita mahu  melepaskan geram tetapi memarahi anak kerana kita mahu mengajar dan membentuknya.
Terdapat perbezaan yang ketara antara dua keadaan marah itu. Anak-anak lebih menghormati kita sekiranya mereka tidak dapat menjangkakan apa tindakan kita pada kesalahan yang mereka lakukan.
Sebabnya, jika kita terlalu marah, maka anak mungkin katakan pada dirinya, “Ayah saya memang macam itu”. Lihat, walaupun kita benar-benar marah, kesannya tiada langsung pada diri anak.
Bak kata pepatah, alah biasa tegal biasa.
.

6# Terlalu Memanjakan Anak

kesilapanSekiranya terlalu memanjaka anak-anak, mereka akan kehilangan sikap berdikari.
Saya ada menulis artikel mengenai topik ini sebelum ini, anda boleh membacanya di SINI
.

7# Suka Membebel Dan Mengkritik

kesilapanAda pula ibu bapa yang suka membebel pada anak. Sikap ibu bapa seperti ini membuatkan anak rasa hidup di rumah tidak selesa dan tiada ketenangan.
Oleh sebab itu, ramai diantara anak-anak lebih gemar menghabiskan masa di luar. Mereka berasa diri mereka bebas dan merdeka. Mereka menemui ketenangan setiap kali berada diluar rumah.
Cuba perhatikan anak-anak kecil kita setiap kali ada tetamu yang bertandang ke rumah, kenapa perangainya menjadi cukup berbeza? Mereka berani melakukan perkara-perkara yang kita larang.
Mereka melompat-lompat diatas sofa. Mereka membuat pelbagai ragam dan semua perbuatannya itu menaikkan darah kita. Ini kerana, mereka tahu diri mereka merdeka ketika itu.
Ibu bapa tidak mungkin memarahi mereka dihadapan tetamu yang hadir. Mereka ingin menunjukkan kebolehan dan kepandaian dihadapan tetamu. Mereka tahu kita tidak membebel waktu itu.
Ada ketikanya, kita membebel sehingga ke tahap mengkritik anak-anak. Kritikan yang tidak membina hanya membuatkan keyakinan diri anak-anak kita luntur.
Kita boleh mengkritik dengan syarat selepas itu tunjukkan kepada kepada anak apa yang perlu mereka lakukan.
Ini barulah dikatakan sebagai kritikan yang membina. Bukannya kritikan mencari salah semata-mata.
.

Penutup..

Semoga point-point diatas membantu kita semua mengesan kelemahan yang berlaku dalam proses membesarkan anak dengan sempurna.
Membesarkan anak bukan satu perkara yang singkat, ianya satu proses yang panjang dan memerlukan kita memberi perhatian dan kosentrasi yang penuh dalam membentuk anak-anak yang CEMERLANG InsyaAllah dunia dan akhirat.
Ingat, hubungan seorang anak dengan ibu bapa tidak putus sehingga ke akhirat.
Apabila kita mati, hanya tiga perkara sahaja yang bersama iaitu sedekah jariah, ilmu yang bermanfaat dan anak-anak yang soleh yang mendoakan kita.
Semoga bermanfaat, ikhlas dari warga tudung sicomel.. :)
————
Nota rujukan:
1. Teknik memotivasikan anak cara cemerlang (Dr. Tengku Asmadi)
2. Anakku penyejuk mataku (Ust Muhd Fathi Yusuf & Ustzah Ros Izanuri Jamaludin)

December 04, 2014

Selera

Assalamualaikum w.b.t

Sejak dah menginjak usia ni, selera pun dah berubah...
dulu semasa remaja belia, kalau takder masak sambal x lalu nak makan, sekarang bila org kasi free pun rasa x lalu nak telan...
selera lebih kepada sup2 air jer...lauk pulak lebik pada bakar2 pangggang...ikan singgang mmg kesukaan lah sekarang ni...tapi kat rumah tu tak sama selera pulak..aduhai...terpaksa lah masak ikut suara manjoriti. Selera kita terpaksa mengalah...nasib lah:-)

p/s sebenarnya tengah lapar ni...

Pemandu Teksi

Assalamualaikum w.b.t

cerita pemandu teksi mmg banyak...
kebanyakan driver teksi ni bawa teksi suka2 dia jer...
nak berenti...main berenti jer...tak kisah dah kat belakang ada apa...kalau bagi signal pun dah dekat dgn tempat nk berenti....saya pernah tengok..motor terbabas gara2 teksi berenti suka2 hati dia...nasib takder apa2 rider tu...saya pun pernah terkena jugak...samalah main berenti jer...break tu sempat, tapi gigil toksah cakap lah...nak kena bertenang2 dulu baru boleh bawa kereta semula....driver teksi tu selamba jer tinggalkan kita...huhu

saya tak kata semua ya...tapi ramai lah jugak yang macam tu...yang perangai tak berapa nak senonoh pun iya jugak...ishhh....

December 02, 2014

Mohon Doa dari kalian

Assalamualaikum w.b.t

Dengan rasa rendah diri dan dari hati, saya mohon doa kalian untuk saya, agar saya & suami dapat jaga "amanah" itu dengan terbaik. Ianya anak-anak kakak ipar saya (kakak suami) yang baru kematian suami. Doakan kami lakukan yang terbaik untuk menjaga hak & harta mereka dengan baik tanpa mengambilnya secara paksa. Doakan kami dimurahkan rezeki untuk menjaga keperluan mereka. Allahukabar, besar ujian ini....doakan saya dapat menerima kehadiran mereka dengan ikhlas hati sama seperti saya menerima anak-anak sendiri....ameennn

Terima Kasih:-)

December 01, 2014

Genap 20 tahun

Assalamualaikum w.b.t

1.12.2014 genap 20 tahun arwah ayah meninggalkan kami..
doa kami semoga dilapangkan kubur arwah...diampun segala dosanya...diterima taubatnya...amin

Abah & Ibu

Daisypath Anniversary tickers

Muhammad Syahmi