Doa Ibu

“Dengan Nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Mengasihani.”
“Ya Allah, peliharakanlah anakku selama di dalam kandungan dan sembuhkanlah ia, Engkau Maha Penyembuh, tiada sembuhan melainkan penawarMu, sembuh yang tidak meninggalkan kesan buruk. Ya Allah, lahirkanlah ia dari kandungan ku dengan kelahiran yang mudah dan sejahtera (selamat). Ya Allah, jadikanlah ia sihat sempurna, cerdik berakal dan berilmu serta beramal soleh. Ya Allah elokkanlah akhlak (perangai) fasihkanlah lidahnya dan perelokkan suaranya untuk membaca hadis dan al-Quran dengan berkat Nabi Muhammad SAW.”

Amin...

Followers

Date & Time

About Me

My photo
Kota Bharu, Kelantan, Malaysia
Lantaran adanya wanita, alam menjadi indah, lantaran adanya lelaki dunia menjadi sempurna. Lantaran adanya lelaki dan wanita terkadang sempurnalah suatu kelemahan di sebalik suatu kekuatan

Our New Life

Our New Life
14/10/2007

October 30, 2013

Bola - Gomo Kelate Gomo

Assalamualaikum w.b.t

Ahad nanti perlawanan akhir Piala Malaysia :- Kelantan vs Pahang
sudah semestinya saya sokong Kelantan...
Hari ni dah dijual tiket2 tersebut

berebut2 semua untuk dapatkan tiket...ramai kan....
kalau la sama mereka yang berebut nak dapat kan tiket yang berbayar tu dengan sama2 berebut nak solat berjemaah di masjid setiap kali laungan "marilah bersembahyang" dilaungkan...Allahuakbar...selamat rasanya bumi Malaysia dari anasir2 jahat tu semua....tapi tulah kan...iman ni susah kan nak jaga.

Saya mohon la yang pergi tengok bola tu...jangan abaikan solat....insyaAllah selamat.
lagipun perjalan tu kan panjang...mana tahu sampai masa kita...semoga tidak tergolong dalam orang yang rugi...bola, bola juga, solat tu lagi penting...di studium tu kemudahan ada..antara nak dengan taknak jer...

Saya doakan kejayaan untuk pasukan Kelantan..insyaAllah.

Gomo Kelate Gomo!

October 29, 2013

kenduri

Assalamualaikum w.b.t
Majlis kenduri anak saudara abang...anak abang tirinya... x amik pun gambo dgn pengantin...malas nak besesak kat dalam lagipun dorang semua taknak...saya lagi la, tak kenal mana lagi pun...rupanya kami dah punya 2 orang cucu klu ikut belah sana...hehehe
 
syahmi dgn anak sepupunnya - cucu pertama
amik gambo dorang jerlah sambil tgu pengantin berarak

comei anak abang jef ni...putih2 belako.

hujung tepi tu anak sedara
cucu ke-2 belah sana
penat jom kita balik:-)

October 28, 2013

Raudah dihatiku

Assalamualaikum w.b.t

rasanya iya dah event tu Raudah dihatiku...
kalau salah maafkanlah..
kami pergi hari sabtu...saja bawa budak2..sb dok tengok gezet tu ada upin -ipin....
nak sangat tengok katanya..tapi tak dpt jumpa pun...sb kami pegi pagi..mungkin dia dtg petang...nasiblah
tengok tv sudah la ya anak2...
tapi dapat jumpa mascott champs - vitamin budak2 tu...
baru saya tahu anak2 saya ni penakut tengok bendalah mascott2 ni..hahhaa
ibu ingat semuanya berani...maklum ibu tengok kamu semua aktif jer...
tengok syahmi...nak lari hehehe
eh kakak seksi la...ni pun sama tak nak bergambo:-)
pusing seround..letih mak aiii kemain luas tempat dia...letih yang amat. balik jerlah....lagipun malas nak besesak dalam jam..petang tu kan ada bola...mesti jalan sesaknya..baik kami balik awal....

singgah kat booth banana land..masa tu kakak dengar anak nora tu perform...dia mmg suka puteri tu...nyanyi erti fatihah:-)
p/s kesimpulannya penat la jln2 karnival macam ni...semua booth kalau boleh nak singgah hehe...terjumpa kawan lama jugak kat sini...tapi x sempat nak borak pun, dia pun datang untuk kerja kan...

Ujian


Assalamualaikum w.b.t

Ujian dari Allah itu meliputi semua...susah & senang
sekarang Allah sedang uji kami dengan sedikitttt kesulitan....insyaAllah ada penyelesaian.
semua ujian itu atas kemampuan diri kita kan....sabar banyak2 eh wahai diri:-)

p/s alah sikit jer...semut gigit lagi sakit:-) nak motivasi diri sikit..walau hujan deras telah menderu.....

October 24, 2013

berita sedih

Assalamualaikum w.b.t

berita sedihkan petang semalam...
banjir lumpur bak tssunami di cameron & sorang pegawai bank ditemkbak sehingga mati...innanillahiwainnailaihirojiun....

sampai hati orang yang tembak tu...sanggup bunuh untuk dapatkan "duit" yang disangka akan menyenangkan dia...buat jahat ni takkan boleh senang la...
kita percaya dia, itu yang dia balas atas kepercayaan tersebut....lepas ni susah dah la nak percaya guard....macam2 hal...sebab nila setitik rosak susu sebelanga.

Salam takziah untuk keluarga arwah & Al-fatihah. Semoga rohnya dicucuri rahmat dan bersama orang2 yang beriman.

October 22, 2013

nak letak tajuk apa pun tak tahu

Assalamualaikum w.b.t

-->itulah antara masalah para blogger kan..nak letak tajuk pun kemain fikir:-) tapi best bila jari dapat menari atas keyboarad...bila idea banyak...huhu

seminggu sudah aidiladha...orang pegi haji pun dah balik:-)Alhamdulillah...semoga dapat haji yang mabrur..kekal dengan sifat2 baik yang diamalkan sepanjang diMekah:-)
cerita korban takdapek la ya...huhu
bukan takmo amik...tapi tiba2 pulak bila tengok lembu nak sembelih tuan blog kepitaman...buat malu jer..yo-yo oo jer ngn camera bagai...selalu okay jer...sori la ek...
sudahnya..balik tido:-)

tapi pagi raya sempat la pegi sembayang raya & bawa budak2 tu sekali..seronoknya ramai2
moga Allah bagi kesempatan lagi..insyaAllah.
syahmi pun dah boleh kawal...dah besar katakan;-)

apapun daging korban sgt2 best..empuk & fresh...

daaaa...nanti sambung la ya..insyaAllah

October 15, 2013

Salam Aidil Adha

Assalamuaalikum w.b.t

Salam Aidil Adha semua...
Semoga kita semua diberkati...
Bye..nak gi tengok korban:-)

October 14, 2013

14.10.2007 ~ 14.10.2013

Assalamualaikum w.b.t

Hari ni 9 Zulhijah 1434h, tahniah kpd mereka yang berpuasa sunat hari ini..puasa sunat arafah...ganjaranya dikatakan akan terhapus dosa2 kecil setahun sebelum dan setahun selepas....Allahuakbar...besar sungguh ganjaranya...

Hari ni juga genap 6thn perkahwinan kami...huhu baru 6 tahun....masih panjang lagi perjalannya...
tak ucap pun lagi..sb merajuk hehehe...biasalah horman x berapa nak stabil katanya:-)
esok raya...xleh nak celebrate mana2 lagi pun...
harap perkahwinan ini kekal hingga ke syurga..aminnnn

October 09, 2013

Mari belajar bahasa

Assalamualaikum w.b.t

hmmm hari ni nak ajar satu perkataan kelantan...saya pun x biasa guna perkataan ni, tapi bila ada cerita pasal makan kt sebuah restoren kena smpi $6000...banyak tu (bagi sayalah) tiba2 teringat pulak dgn satu perkataan ini.
Perkataan tersebut ialah "SPELEK" sebutan sepe-lek. SPELEK ni macam lebih kurang maksudnya, tipu la...macam kita bayar $20, tapi nak claim punya pasal kita minta kedai letak dalam resit $50...tu contoh....
dalam kes kat atas tu saya tak tuduh dia buat spelek....mungkin betul la tu...sb orang yang makan tu dah 400++...so logik jugaklah dlm 15/orang....tapi kalu biasa saya makan kat restoren2 makanan kampung ni..tak pernah lagi le kena charge smpi 15/orang...mmg ayam tu dibelah empat..mmg besar tapi tak sampai pun sebanyak tu harganya...
apapun cerita nya..spelek ni kes tipu2 la...hehe lain kali kita belajar lagi ya...

p/s sikit ke banyak..tipu ttp tipu kan?

October 08, 2013

Korban

Assalamualaikum w.b.t...

tak beberapa hari lagi kita nak sambut raya korbankan...mungkin semua dah siap chop bahagian masing2..alhamdulillah.
ingat lagi arwah ayah dulu, setiap tahun pasti dia buat korban...dan dia bagilah bahagian tahun itu untuk anak2 dia...buat giliran...jadi merasalah bekorban..walau masa tu tak hiraupun kan....
tu dulu, kenangan....Al-fatihah untuk arwah...how i missing him:-(
sejak saya kawin pun, setiap tahun pun kami buat korban....tapi tahun ni kami tak buat...lembu jantan yang kami bela tu ada orang beli untuk kenduri kawin baru2 ni..so takder lembu yang cukup umur untuk dikorbankan...nak jadi cerita pulak bahagian yang kami tempah kat jiran pulak kami terpaksa bagi kpd anak buah untuk buat akikah anknya...huhu
mmg dah takder la nak cari yang lain...semua orang dah tempah..takder rezeki kami la tahun ni...mmg boleh buat korban secara online tu...tapi saya berani nak usulkan pada bos besar...dia bukan biasa dan rasanya tak tahu pun pasal2 ni..so end up kami bekorban jerlah bagi bahagian kami untuk anak buah...lagipun buat kat rumah tu jugak..dapatlah jugak merasa nanti..inysaAllah...
bila kita buat korban, barulah kita rasa kemeriahan raya tu...insyaAllah tahun depan kami buat.

ini antara fadhilat buat korban...
***sumber dari sini

Fadhilat yang diperolehi daripada ibadah korban ini amat besar antaranya:
-Menambah amal kebajikan. Sabda Rasullah Sallallahu ‘Alaihi Wasallam:Maksudnya:
Korban itu bagi tuannya dengan setiap bulunya adalah kebajikan. (Hadis riwayat Tirmidzi, Ibnu Majah dan al-Hakim)
Sebagai penebus dosa Sabda Rasullah Sallallahu ‘Alaihi Wasallam kepada Sayyidatina Fatimah: Maksudnya:
Hai Fatimah, berdirilah di sisi korbanmu dan saksikanlah ia, sesungguhnya titisan darahnya yang pertama itu pengampunan bagimu atas dosa-dosamu yang telah lalu”. (Hadis riwayat al-Bazzar dan Ibnu Hibban)
-Mendapat tempat yang mulia di sisi Allah.Sabda Rasullah Sallahahu ‘Alaihi Wasallam: Maksudnya:
Wahai manusia, sembelihlah korban dengan mengharapkan pahala daripada Allah dengan darahnya, bahawa sesungguhnya darah korban itu jika ia tumpah ke bumi maka ia akan mengambil tempat yang mulia di sisi Allah Azza Wajalla.” (Hadis riwayat Thabrani).
Rasullah Sallallahu ‘Alaihi Wasallam pernah bersabda: Maksudnya:
Tiada dibuat oleh anak Adam pada Hari Raya Adha akan sesuatu amal yang lebih disukai oleh Allah Ta’ala daripada menumpahkan darah (menyembelih korban). Bahawa korban itu datang pada hari kiamat dengan tunduk-tunduknya, bulu-bulunya dan kuku-kukunya. Sesungguhnya darah korban itu mengambil tempat yang mulia di sisi Allah sebelum darah itu tumpah ke bumi, maka hendaklah kamu buat korban itu dengan hati yang bersih.” (Hadith riwayat Tirmidzi).
p/s...jadi kalau boleh niatkan dalam hati setiap tahun untuk buat korban..simpan duit sikit2 (maklum sekarang bukan sikit duit kalau nak buat korban, kalau tak mampu mmg kena menabung (ada 12 bln nak tgu raya korban tahun depan, jadi mmg sempat kalau kita nak)...nak tunggu mampu mmg takkan buat korban la....tu pun dikira jihad jugak tu:-)

October 06, 2013

Kelantan

Assalamualaikum w.b.t

semua tahukan mlm td kelantan lwn JDT
semua tahu keputusan perlawanan tersebut...
kesian sungguh kami ni org kelantan
kalau kalah kami kena, menang pun kena
bukan saja bola...rasa semua sudut kalau berkaitan dgn kelantan akan jadi bahan->kenapa ya?
dari dulu smpi sekarang.....
nasib kami lah dilahirkan sebagai orang kelantan..hehehe
apa pun kami terima semua kawan & lawan:-)

atas dunia sementara saja semuanya ya...akhirat sana kelak tempat kekal yang dituju..berpada2 lah..tak kira la org kelantan ke tak..semua tuju tempat yang sama...

p/s kami masih rakyat malaysia juga:-)

borak kosong

Assalamualaikum w.b.t

Lama x cerita pasala budak 2 orang tu
takder apa2 yang menarik lagi pun...
tapi pening jugaklah melayan budak2 tu

sekarang syahmi suka benar pukul orang..silap sikit kenalah orang tu..
mana dia belajar pun x tahu lah...kadang geram jugak...kita marah, ok la lepastu dia buat lagi...aduhai sabarlah hati..bukan senang nak mendidik anak2 ni...banyak kan doa jerlah
semalam mmg saya geram betul..dah x tahan sangat takut tangan pulak naik...saya masuk bilik biarkan dia kat luar...hmmm berkesan jugak...sian pulak dia dok ibu2 kat luar hehe
bila dah keluar tu...saya ckp elok2 takmau dah buat macam tu...sian kakak asyik kena dgn syahmi jer...nak pulak sekarang moyang dia ada duk sekali...si syahmi ni pulak cicit "kesayangan" katanya (hmmmm) x boleh nak marah sikit budak tu, aduhai kita pulak yang dimarahnya....saya tahu dia nyanyuk..tapi sikit sebanyak ia akan menggangu proses saya mendidik anak2 saya:-(
entah lah....saya pun kadang kesian tgk dia..tapi bila dia terlalu melebih2 kan syahmi, sedangkan najibah dia ignore...ini buat saya sakit hati....nak marah tak boleh..sudahnya pendam saja dlm hati..huhu sakit tau tak...
nasib kakak ok jer...mungkin masih kecik so belum tahu dia dibeza2kan oleh moyang mereka...huhu. Saya pun tak tahu lah sampai bila, sb atok saya ni sudah x ingat kat rumah dia dah...yang dia tahu kat rumah kami tulah rumah dia...kami mmg bawa dia balik rumah dia setiap weken...dia buat tak tahu jer..macam pegi jalan2 jer..huhu..yang pasti cepat2 nak balik ikut kami...takut betul kalau kami tinggalkan dia...hmmm. Tapi syukur sangat sebab dia tak sakit terlantar...klu terlantar lagi susah kot....Allah bagi semampu kita tanggung. Walau pagi2 kena hadap dia membebel...biar jerlah...takut tau klu tgk dia pagi2...hishhh tapi kami diamkan ajer...dah tahu dia sudah tak ingat apa2..mungkin apa yang dia bebel tu lintasan perasaan dia dulu2..mana kita tahukan...apa pun saya harap dia sihat sehingga akhir hayat dia...

aik nak citer pasal budak2 tu..melalut citer pasal tok pulak..ni namanya banyak sangat fikir...ok lah sambung lain kali la pulak citer budak2 tu...

Salam 1 Zulhijjah....nak raya dah ni...

Abah & Ibu

Daisypath Anniversary tickers

Muhammad Syahmi