Doa Ibu

“Dengan Nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Mengasihani.”
“Ya Allah, peliharakanlah anakku selama di dalam kandungan dan sembuhkanlah ia, Engkau Maha Penyembuh, tiada sembuhan melainkan penawarMu, sembuh yang tidak meninggalkan kesan buruk. Ya Allah, lahirkanlah ia dari kandungan ku dengan kelahiran yang mudah dan sejahtera (selamat). Ya Allah, jadikanlah ia sihat sempurna, cerdik berakal dan berilmu serta beramal soleh. Ya Allah elokkanlah akhlak (perangai) fasihkanlah lidahnya dan perelokkan suaranya untuk membaca hadis dan al-Quran dengan berkat Nabi Muhammad SAW.”

Amin...

Followers

Date & Time

About Me

My photo
Kota Bharu, Kelantan, Malaysia
Lantaran adanya wanita, alam menjadi indah, lantaran adanya lelaki dunia menjadi sempurna. Lantaran adanya lelaki dan wanita terkadang sempurnalah suatu kelemahan di sebalik suatu kekuatan

Our New Life

Our New Life
14/10/2007

September 29, 2013

bukan hantulah

Assalamualaikum w.b.t

macam2 hal...
mlm jumaat hari tu..macam biasa la kami ke pasar malam...dah rutin dah..tak pergi macam tak sah, klu pegi pun x tahu nak beli apa pulak..huhu
tapi ni bukan kisah kami pegi pasar malam tu...
kisah yang tak terjangka...
saya & abang mmg perasan on the way nak ke pasar malam tu selekoh tepi sungai, ada terdengar macam orang mengerang & macam minta tolong...
tapi masing2 buat  x tahu, sb gelap...iyalah mmg mulanya ingatkan hantu, tapi kalu dibuatnya penyangak nak buat macamana..iya dak...dunia sekarang takleh nak buat berani sangat...
nak jadi cerita, masa nak balik ada orang tanya saya (saya kenal & dah biasa pun dgn dia) ada dengar ke?
dia cakap dia macam ada dengar (sama macam kami dengar jugaklah)....huhu 
saya pun cakaplah..ke ada orang jatuh...then panggil la 2-3 orang lagi..sb nak suluh tempat tu mmg gelap...
sekali mmg betul ada orang jatuh kat situ..huhu kesian mungkin dah lama...
klu tak mlm tu bersejuk la dia kat situ...tak tahu la injured macamana..lepas saya call ambulance terus balik..tak tungu dah..dengar adik cakap takder apa2..syukurla...tapi bawa jugaklah ke spital sb ambulance pun dah sampai..dia xleh bangun sb tertindih dek motor dan mungkin pening sb terhantuk kat tunggul kayu..tu jerlah ceritanya...duk ingat bukan2 last2 mmg ada orang jatuh...klu semua buat tak tahu mungkin lain jadinya...wallahua'lam

September 26, 2013

Puding triffle simple

Assalamualaikum w.b.t

Saya ni bukan terer benar masak
main masak2 terer la...
tapi saya suka cuba & kecahkan dapur:-)
masa kecik dulu, rasanya masa darjah 4, saya buat "jemput-jemput"
kiranya kuih pertama la tu....punya keras kenkong, boleh wat baling ke dinding huhu
banyak la...buat2 x menjadi..sudahnya saya buang jer....hehehe
itu dulu la...sekarang ni boleh la..takder la x jadi langsung..."boleh kiro" orang kelantan kata
.
.
.
sejak musim buah lepas raya hari tu, dah lama saya x main masak2, kecah2kan dapur...ialah musim buah jadi makanan ni x berapa nak pandang...dok makan buah jerlah, sekarang dah habis boleh la saya main masak balik:-) so semalam dah gian sangat saya singgah beli barang, jadilah "Puding triffle" ala saya tu, actualy first time jugak buat...saya tengok macam senang jer...tapi mmg senang pun...rasanya 15minit dah siap...hehehe
so inilah dia...
sengaja buat dalam bekas macam tu....senang nak bagi kpd Ma & pengasuh syahmi...pagi ni try makan hmmm not bad laaa..lain kali saya nak buah2 fresh pulak..tu buah dlm tin jer...lebih healthy katanya:-) sebab air dalam tin tu pun saya x amik macam dgn resepi suruh buat tu...buah tu pun saya tapis & siram dgn air garam pulak...huhu. Rasanya more better pakai buah fresh lepas ni:-)
p/s...senang banget puding ni..cubalah..sedap pun sedap. Makan pulak time panas "ceng-ceng"...mabelless2x hehehe

September 23, 2013

mak tunggul

Assalamuaalaikum w.bt

mak tunggul katanya..hihihi
weken baru ni la..jadi mak tunggul..abah budak2 ni gi mancing....gewammmm mekkk
.
.
saya ni dah kenapa tak tahu la...bila weken tu gatal jer tapak kaki nak berjalan...
xkisah la kemana mesti mau keluar jugak...fuhhhh
ke semua org macam tu ek?
masalah betul..duit klu kepuk2 takper la jugak kan...huhu
buruk betul perangai.
.
.
so dari boring layan jiwa sentap kena tinggal cuti2 weken baiklah ambo bawak anakanda ke taman...
biar dorang berpeluh..asyik dok rumah jer kan..apa barang..tak produktif sungguh..ayat orang bosan macam tu lah..huhu
.
.
kat taman ni satu jer saya x bekenan kotor tersangat2...saya tengok tong2 sampah ader jer...bukan tak disediakan..tapi tulah...masalah 'orang kita' x reti nak buang dlm tong..jgn salahkan budak yang main kt taman..tapi kita la sbg mak+ayah mereka....dah kita pun rilek jer buang plastik tu..dorang apa lagi...hmmmm..kesedaran yang entah bila la nak ada...kebanyakan ya..btl bukan semua:-)

mungkin syahmi ckp "kak mung bakpo?"
aiii..ramai ore..ambo tokleh ramai2 ni:-)
sonok ke kakak & abe mie?
p/s...dak syahmi skrg kena panggil dia abe mie..klu panggil adik dia marah..kakak dia jer blh panggil adik...bagus lepas ni takyah train dah klu ada adik..kan2x

September 09, 2013

weken :-)

Assalamualaikum w.b.t

haha, since kami tengah bina rumah..buat sendiri pulak tu...jadi sabtu mmg kena sama2 turun la..
jadilah buruh kontrak..hehehehe
takder apa pun..cuma tolong angkat batu bata dan bancuhan simen...klu abang buat sorang2 mmg penat la nak turun naik..
saya pun tak tahu lah....nak jimat setara mana..semua nak buat sendiri...sudahnya lama la nak siap.
sambil2 tu kita breakfast sama2..seronok gak macam, picnic kt pantai kata kakak...alahai kesiannya, dah agak lama kita tak picnic ya kakak?
si tukang rumah:-)
syahmi berani betul..dia boleh panjat staging tu nak naik sekali denagn abah dia (dlm pengawasan ya)...
tengok kakak..mmg penakkut budak ni...abah pegang pun takut...nak turun bukan main susah lagi ibu nak kena ambik dia dr bawah..nak naik jugak tu...ibu dulu rilek je kak panjat pokok...siap ikut geng2 laki lagi main...masuk semak..terjun tali air...tp balik rumah siap la kena marah dgn arwah ayah...hmmm rindunya zaman2 kecik dulu:-)
p/s klu ikut saya panggil jela tukang lain...cepat la sikit...dia cakap selagi dia boleh buat, dia buat sendiri...hmm yelah..ikut lah..lagi pun kami nak rushing sgt pun..lain la klu terdesak sgt nak duduk rumah tu kan...insyaAllah tahun depan boleh la duduk...setakat ni saya boleh kata 40% siap...dan insyaAllah takder hutang jugak:-)

Hantar Pakdo

Assalamualaikum w.b.t

Pagi jumaat (6/9/13) kami semua hantar Pakdo ke airport (nak naik haji)
singgah rumah ayah ziz dulu sb flight petang lepas solat jumaat...saja nak mkn2 rumah ayah ziz..lagipun dia duk berdua jer selepas arwah cik yah takder..nak kasi riuh sikit rumah dorang...hehhe
yang pasti syahmi mmg takleh klu riuh2...sy tak pasti kebetulan ke apa bila org ramai2 dia mesti demam & x sedap badan...dan kat rumah tu dia muntah pulak aduhai..kalu macam ni smpi bila la ibu boleh lepak2 borak2 senang hati dgn kaum keluarga dik oiii..bila ramai orang jer demam..macam tu lah klu raya kat rumah tu...setiap kali raya, orang duk berkumpul ramai2 dia..demam...aduhai...

pakdo pun dah selamat sampai madinah...alhamdulilah..semoga dia dapat buat segala rukun haji dengan baik..insyaAllah
gambar kt dalam airport x amik la...dan si syahmi kan 'demam'...dalam tu lagi ramai..lagi la dia x leh nak letak...iyalah musim haji ramai la yang menghantar...lagi lama duk dalam tu lagi x selesa la syahmi..so kami keluar...jumpa & salam dgn pakdo minta izin keluar dulu..xleh tahan dah...
dah keluar tu.dan2 tu okay...hmmm sabar jelah...penyakit xleh tengok orang ramai agaknya budak ni...

kat luar...sambil tunggu mek & poksu nak balik

tgk..dah okay kan?

nak buat simbol rabia tu...

pintu gerbang aiport pengkalan chepa

kt tepi pagar nak tengok  jugak smpi flight naik...ikut jerlah..panas pun okay:-)

amboi kakak...
p/s...ibu punya berangan nak amik gambo dlm airport..hmmm anak kecik macam tu lah...:-)

September 04, 2013

kos naik jugak:-)

Assalamualaikum w.b.t

hmmm nak jugaklah menyibuk pasal kekurangan subsidi sebanyak 20sen untuk petrol hehehe
mula tu malas nak sibuk2...tapi takleh jadi  ni nak jugaklah...saya pun rakyat malaysia jugak...belum keluar dari malaysia lagi walau berbeza fahaman..katanya:-)hehehe

Implikasi dari kekurangan subsidi dari kerajaan itu..maka dengan itu semua kos sara hidup pun meningkat jugak tau (vangan sungguh la sapa yang kata tak kesan apa2 tu-gewammmm tau)...sekian terima kasih:-)

hmmm saya dok congak ni pastu dok kira brp lagi balen tabung ayam yang ada:-)...bertambahlah kos nak bina rumah yang masih tak siap2 tu...nasib...sapa nak derma bagi tahu eh..nanti saya buka page minta bantuan derma bina rumah..huhu

ok..baiii:-)






*************gurau pun x vleyyy keyyyy

sawah bendang

Assalamualaikum w.b.t

bendang yang xleh nak tanam padi sb masalah air
sekarang sawah bendang di kampung saya sudah lama x dapat tanam padi..sb masalah air
sudahnya 2-3 musim jugak lah tak dapat hasil...
ramai jugak yang dah jual kpd pemaju...iyalah nak buat x boleh...klu jual boleh jugak hasil..kata mereka la..
bagi kami tak la kut buat masa sekarang...lain masa tak tahu...kalau tak dapat tanam padi kita usaha cara lain kan...banyak lagi pilihan..insyaAllah
ada jugak yang pemilik2 bendang  pajak kpd KADA untuk tanam pokok kenaf...di kampung saya sudah pun ditanam tapi belum di tuai lagi..
katanya sekarang orang tanam kenaf sb banyak benda boleh buat dengan poko tersebut...saya tak tahu la...cuba google la ya...hehehe
tengok...rumah2 tu...tuan tanah dah jual kpd pemaju la tu, jadilah perumahan...
dulu, seingat saya...tebing antara jalan tu tinggi sangat..sekarang dah boleh langkah macam tu jer...dulu lain kan..sekarang lain...dulu seronok main wau (layang2) bila lepas musim menuai padi..ada bau jerami huhu bestnya...dulu beras pun tak payah beli, proses sendiri jer padi yang dituai...sekarang kena beli beras...kenangan sungguh:-)

September 03, 2013

teringin biskut tart nenas

Assalamualaikum w.b.t

betullll ni teringin sangat biskut tart..alahai
raya baru ni tak nak makan pulak..dah hujung2 ni mencari...
sapa buat biskut tart yang maveless ya...nak beli...craving sangat2 ni:-)
nak buat sendiri tak menepati piawaian tekak la...maklum la tak berapa nak reti sebenarnya:-)
dah pernah buat, tapi takleh terima la...biskutnya keras:-( inti pun tak best...hehehe
mana nak cari ni...

Musim buah & haji

Assalamualaikum w.b.t

fuhhh..agak lama tak membebel kat sini..lagi pun takder apa nak dicoretkan.
nak bising2 pasal berita semasa pun, semuanya pun duk sibuk dah..so biar jelah..
.
.
sekarang kt kampung saya mmg musim buah..kenyang buah
macam2 ada manggis, duku, dokong, durian & rambutan..
mmg tak habis makan lah..alhamdulillah
setahun sekali rezeki Allah...puas lah makan
masa raya baru ni belum masak, so yang balik raya mmg takleh nak merasa la..kesian
hehehe
.
.
.
.
musim haji tahun ni, adik mek - pakdo akan ke Mekah
kalau takder apa2 insyaAllah 7/9 ni pegi..
semoga dapat buat haji dgn baik dan dapat haji yang mabrur...
sila doakan pulak untuk kami....semoga dapat pergi jugak di usia yang masih muda & kuat:-)

p/s hari ni kakak ada jamuan raya di tadika dia...pun saya kasi dia bawa buah2 yang ada kat rumah tu...huhu
siap suh saya dok sekali dengan dia untuk jamuan tu...mana la boleh kakak oii..tu untuk anak2 tadika saja..ibu xleh join...ptg karang abah amik ya...selamat menjamu selera ya.....

Abah & Ibu

Daisypath Anniversary tickers

Muhammad Syahmi