Doa Ibu

“Dengan Nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Mengasihani.”
“Ya Allah, peliharakanlah anakku selama di dalam kandungan dan sembuhkanlah ia, Engkau Maha Penyembuh, tiada sembuhan melainkan penawarMu, sembuh yang tidak meninggalkan kesan buruk. Ya Allah, lahirkanlah ia dari kandungan ku dengan kelahiran yang mudah dan sejahtera (selamat). Ya Allah, jadikanlah ia sihat sempurna, cerdik berakal dan berilmu serta beramal soleh. Ya Allah elokkanlah akhlak (perangai) fasihkanlah lidahnya dan perelokkan suaranya untuk membaca hadis dan al-Quran dengan berkat Nabi Muhammad SAW.”

Amin...

Followers

Date & Time

About Me

My photo
Kota Bharu, Kelantan, Malaysia
Lantaran adanya wanita, alam menjadi indah, lantaran adanya lelaki dunia menjadi sempurna. Lantaran adanya lelaki dan wanita terkadang sempurnalah suatu kelemahan di sebalik suatu kekuatan

Our New Life

Our New Life
14/10/2007

January 29, 2015

Tantrum

Assalamualaikum w.b.t

sapa ada anak kecil tahu lah apa tantrum kan..
hmmm..tak banyak sikit mesti anak kecil suka buat perangai a.k.a tantrum
dan kita juga as parents pun rasa nak menyinga la sama...ke saya jer?
sekarang dah 3 anak so far saya boleh la bawa bersabar...anak nak tantrum saya biarkan saja...
kalau kita pujuk pun makin dia buat perangai...cuma pastikan anak bukan dalam kesakitan la...lama-lama nanti dia senyap ler...dan amazing anak ni...walau kita menyinga macamana sekali pun tetap la cari kita bila dah cool...kita pun adalah rasa menyesal marah anak kan? huhu

ada banyak posting nak tangani anak tantrum dari mereka yang berpengalaman...boleh jemput baca dan ambil ingatan....antaranya;



buku-buku pun ada jual....silalah tambah ilmu keibubapaan ya...bukan senang nak membesar anak ya.

**yang penting jadi ibu+ayah ni jangan lupa berdoa....doakan anak2, maafkan mereka bila mereka melakukan kesilapan....bimbing & nasihat sentiasa, tunjukkan kan kasih sayang kepada mereka...jangan simpan kasih sayang kita, ramai antara kita sayang tapi tak tunjuk...
 

January 28, 2015

cerita syahmi

Assalamualaikum w.b.t

cerita abg mie...
kadang geram sungguh dengan anak sorang ni...tapi dialah jugak pengubat hati....nak marah pun tak sampai hati bila dia buat muka kesian....

Hampir sebulan dah dok tadika...nampak ok. Pagi2 tu adalah jugak dia buat perangai..tapi bila smpi tadika ok jer...kakak ada kan. Kakak selalu complaint dia nak belajar susah sebab adik nak bersama dia jer....hehehehe. Dah namanya pun kakak kan..kena lah jaga adik..lagipun adik baru lagi..lama2 nanti bila dah biasa okaylah dia.

Ralat jugak dengan syahmi ni..saya tidak ajar banyak untuk dia...mungkin dia pun belum bersedia nak belajar. atau mungkin anak lelaki ni lain...entahlah...yang pasti dia bukan yang suka belajar duduk then buat hand writing tu...dia suka bereksperimen...praktikal:-) Segala barang kerja abah dia amik buat main...apa saja lah anak asalkan kamu bahagia.
syahmi

Selsema & Batuk

Assalamualaikum w.b.t

Saniy dok selsema & batuk sekarang...alahai...lepas banjir kan...kakak & abg mie pun berhingus. Cepat baik anak2 ibu semua...
dah pandai budak ni..nak tinggal sekarang confirm nangis macam kena dera...anak2...tu yang buat ibu selalu tak keruan nak pergi kerja :-)

January 27, 2015

Kisahnya

Assalamualaikum w.b.t

kisah AJL
 
Aku tanya apa khabar? Lorr rupa2nya lagu...huhu
saya x tahu...lurus bendul jawab lah sihat:-)

Qu Puteh....semua dok qu puteh2
apa lah ingatnya...product kosmetik yang taja AJL (saya x tengok)
so saya x tahu apa-apa pun pasal AJL tu

Caliph Busker...
glemer dah dorang:-)

** bukan tak nak tengok, tapi kat rumah ni TV mesti tutup sebelum 9.30mlm (anak-anak sekolah kan)...takkan saya suruh anak tak tengok TV saya pi tengok pulakkan...tapi rasanya mungkin tak tengok jugak kot sebab dah lama saya tak tengok AJL, lagu2 sekarang pun saya x tahu sangat..tak menepati telinga saya pulak rasanya. jadi adalah baiknya saya pun masuk tido sekali...selamat bil elektrik..hikss


January 25, 2015

Bunga Kepala

Assalamualaikum w.b.t

saja-saja buat bunga kepala kat anak-anak pompuan sempena Tokmek nak buat makan-makan.
nak cepat..tu jer yang boleh ibu buat untuk majlis hari tu...lain kali kita buat lagi cantik ye anak2:-)
Buat simple2 jer...dah tahu cara nanti boleh buat lagi kalau ada majlis2 lain lagi. Lagipun ada dua lagi adik yang tunggu turn nak baut majlis...tak tahu lah bila tu...semoga mereka bertemu jodoh dan dijodohkan dengan suri yang terbaik untuk dua-dua orang adik saya tu....nak suri baik kita kenalah 2x ganda baik..hiks:-)

Majlis Kesyukuran di rumah Tokmek

Assalamualaikum w.b.t

Jumaat, 23/01/2015 bersamaan 2 RabiulAkhir 1436h Mek buat makan2. Kecil-kecilan jer..sekadar melepaskan hajat mek yang nak buat makan2...malas lah tulis banyak...lagipun tak tahu nak cerita apa..kita layan gambar jerlah:-)

the trays
acar mentah
paprik belut - exotic sgt menu ni:-)
dalca daging
sambal kacang panjang  (menu org kelantan)
ayam percik
anaks
kakak the flower girl :-)
kakak & kak siti

Tokmek & Saniy

3 flower girls
saniy nak selawat tapi pakai romper jer :-)
kakak & nana

January 22, 2015

Tok Guru Nik Abdul Aziz Nik Mat

Assalamualaikum w.b.t

Saya bukan sapa-sapa dengan beliau...tapi saya satu antara yang terlalu menyanjungi beliau...terlalu.
Saya juga tidak pernah walau sekali seumur hidup ini bersua muka secara langsung dengan beliau, tapi dapatlah lihat beliau ditempat2 ceramah dan di medan ilmu. Itupun dah buat saya rasa...entah tak tahu nak cakap macamana...orang yang kita kagum...pastu kita boleh lihat walau dari jauh...tulah perasaannya :-)
Betul....beliau sudah dimakan usia..tapi nak menghadapi kehilangan beliau tu agak menyiksakan...boleh kata sama macam saya rasa kehilangan ayah sebelum ini....Ya Allah...mohon dariMu Ya Allah...panjang usia beliau, berikan kesihatan yang baik untuk beliau terus istiqamah dalam perjuangan beliau....Saya sayang Tok Guru....

January 21, 2015

Selamat Ulang Tahun Ke-6 Najibah :-)

Assalamualaikum w.b.t

Allahuakbar...sedar tak sedar sudah 6 tahun umur kakak najibah :-)
Allah manisnya kamu kakak...

Ibu dokan kakak berjaya dunia & akhirat. Jadi muslimah sejati & hebat, insyaAllah.

January 14, 2015

Sesi persekolahan 2015

Assalamualaikum w.b.t

Tahun ini agak sibuk bagi saya suami isteri.
Tahun ni rutin berubah...ada anak yang perlu dihantar ke sekolah rendah.
Sebelum ni, hantar najibah pergi tadika jer...hihi berpagi-pagian lah abahnya
seawal 7.00pg dah ready nak hantar Siti Zulaikha (12thn, tahun ni UPSR-doakan dia berjaya ya sahabat alam maya saya..TQ)....anak saudara yang tinggal dengan kami tu.
Sementara itu saya siapkan najibah & syahmi pulak. Syahmi tahun ni dah mula tadika. Sama tadika dengan kakak najibah....dan saya hantar jugak anak saudara saya yang tua setahun dari Syahmi. Dengan kata lain 3 orang anak saya tahun ni kat tadika...huhu...anak berderet sorang setahun kekdahnya...hiks:-) Merasalah anak berderet:-)

Tak syok pulak takder gambar nak up...tak sempat langsung nak amik gambar...lorat kemain lah pagi2. Nantilah saya amik gambar anak2 itu...terutama syahmi...kemain hensen dalam uniform sekolah dia:-). Alhamdulillah, dia tak nangis macam kakaknya dulu-dulu. Mungkin dia ada geng...so dia boleh terima suasana baru. Kakak dulu takder siapa yang dia kenal...tu yang kemain amik masa nak adapt. 

Miesyam (anak saudara saya) adalah jugak berair mata...saya buat tak tahu jerlah...tapi kat sekolah okay cikgu2 dia kata:-) Okay la tu. 

** malam tadi masa solat (nampak sangat solat tak berapa nak kusyuk) syahmi minta abah dengar dia nanyi lagu ABC...abah dia pun iyakanlah...tutp2 dia nanyi Alif...Ba...Ta...
hahaha...nak gelak jugaklah...tapi tahan jerlah....abahnya explain la tu bukan ABC tu Alif...Ba...Ta...huruf jawi :-)...hehehe kemain excited dia.

January 08, 2015

Bah 2014:- Saya bayangkan kiamat

Assalamualaikum w.b.t

Seumur hidup, inilah bencana paling besar saya nampak secara langsung. Dasyat. Kesan tinggalan banjir pun dasyat. Allahuakbar, apa saja Dia boleh buat.

Cuba bayangkan nanti di sana, kesana - kemari mencari tempat memohon syafaat. Kat sini kita berusaha untuk mendapatkan bantuan. Keadaan berganda kali dasyat di sana kelak...Ya Allah ampun kan dosa2 kami...kami mohon redha Mu.

Di sana kita dah tak peduli siapa, tak kenal mak+ayah, anak2...masing sibuk hal sendiri. Keadaan huru hara dimana2 saja....berbekalkan pahala yang tak seberapa dan dosa yang mengunung, tak termampu kita hadapi tanpa syafaat dari Rasulullah dan redha Allah..

Kalau tengok sendiri mmg takut. Air melepasi bumbung rumah....airnya deras, mmg kalau jatuh hanyutlah jawabnya...

Tepuklah dada, tanyalah iman. Masih belum cukup ke peringatan dari Allah itu?

Bah 2014 : EBM Saniy rosak

Assalamualaikum w.b.t

ini sekadar bercerita...untuk kenangan
pada malam semua bekalan elektrik diputuskan 24/12/2014, perkara pertama yang saya runsingkan adalah stok susu saniy. Saya jangkakan mungkin elektrik putus dalam sehari dua...tapi jangkaan saya salah...mana tahu tahun ini banjir besar berlaku...lebih seminggu bekalan elektrik terputus...Jika sehari dua mungkin boleh bertahan susu2 tu...boleh dapatkan lagi bekalan ais...tapi jangkamasa yang lama...pulak tu keseluruhan tempat diputuskan bekalan elektrik (untuk keselamatan) jadi saya redha saja...saniy pun dah 8 bulan...dah lebih 6 bulan dia full BF...syukurlah tu....sekarang sedang cuba buat stok kembali. Agak susah jugak, sebab kat tempat keje pun tunggang langgang lagi...cuba juga lah...

** 2 tong + satu plastik ais batu jugalah yang dibuang:-) untuk saniy, if blog ni masih ada nanti, awak baca ya...ibu dah buat yang termampu.

January 07, 2015

Bah 2014 :- Terima Kasih Semua

Assalamualaikum w.b.t

Ya...musibah yang berlaku, pasti ada hikmah disebaliknya.
Terima Kasih untuk semua yang menyumbang...yang mengerah tenaga.
Terima Kasih sukarelawan...anggota keselamatan dan semua rakyat Malaysia.

Walau ada jugak sedikit sebanyak yang tak kena..kita tolak tepi lah...perkara dah berlaku. Setiap apa yang terjadi pasti ada sebab/punca nya. Tangan2 kita lah jugak yang merosakkannya. Allah Maha Mengetahui. Kembali lah kepada Dia. Tolong jaga alam ini untuk anak cucu cicit kita nanti ;-)
mangsa banjir yang stranded kat rumah :-)


January 06, 2015

Bah 2014 : Sekadar bercerita

Assalamualaikum w.b.t

Baru hari ini dapat berkongsi sedikit sedikit cerita banjir di kelantan 2014. Bukan banjir biasa...tapi boleh dikatakan tsunami kecil buat Kuala Krai & Gua Musang, daerah yang paling teruk.
Syukur Alhamdulillah, kawasan rumah saya tidak ditenggelami air seperti dikebanyakan tempat....
Tapi kami juga merasai....elektrik diputuskan bekalan...air juga...
seminggu kami tiada bekalan air & elektrik...Allahuakbar, memang terasa sedikit susah..
hendak mendapatkan bekalan minyak petrol & lilin jugak agak susah...kami pergi ke Jerteh untuk dapatkan bekalan lilin, petrol dan telur....kat rumah saya ada anak-anak yang perlu dijaga makan minumnya...dan kami tidak terima bantuan sebab kami tidak ke pusat pemindahan. Memang kami putuskan untuk tidak ke pusat pemindahan sebab terlalu ramai, dengan anak kecil lagi...yang bekalan air pun turut tiada baiklah kami berada dirumah saja.....sekali lagi Alahmadulillah semuanya terkawal. Untuk air, kami ada sumber air telaga dari rumah mek....Allahuakbar, nikmat mana lagi yang perlu kita dustakan....
sepanjang seminggu kami stranded di rumah...apa berita pun kami x tahu...telefon semua kehabisan bateri...memang kami tidak dapat berhubung langsung....air jugak lambat surutnya....
dan habislah jugak stok2 susu untuk saniy....sedih yang amat...takperlah semua ujian Allah...saya ada sedikit gambar untuk dikongsikan bersama. Semua gambar tu kami kami ambil semasa kami ke Manik Urai, Kuala Krai untuk ziarah keluarga yang terkesan akibat banjir...syukur mereka selamat, walau rumah mereka musnah.












** Salam takziah untuk semua terutama untuk mereka yang kehilangan orang tersayang dalam musibah ini. Sama2 kita terima dengan redha dan yakinlah...semuanya pinjaman dari Allah...bila2 masa Dia boleh ambil dari kita...Innalillahhiwainnailaihirajiun...Al-Fatihah

Abah & Ibu

Daisypath Anniversary tickers

Muhammad Syahmi