Doa Ibu

“Dengan Nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Mengasihani.”
“Ya Allah, peliharakanlah anakku selama di dalam kandungan dan sembuhkanlah ia, Engkau Maha Penyembuh, tiada sembuhan melainkan penawarMu, sembuh yang tidak meninggalkan kesan buruk. Ya Allah, lahirkanlah ia dari kandungan ku dengan kelahiran yang mudah dan sejahtera (selamat). Ya Allah, jadikanlah ia sihat sempurna, cerdik berakal dan berilmu serta beramal soleh. Ya Allah elokkanlah akhlak (perangai) fasihkanlah lidahnya dan perelokkan suaranya untuk membaca hadis dan al-Quran dengan berkat Nabi Muhammad SAW.”

Amin...

Followers

Date & Time

About Me

My photo
Kota Bharu, Kelantan, Malaysia
Lantaran adanya wanita, alam menjadi indah, lantaran adanya lelaki dunia menjadi sempurna. Lantaran adanya lelaki dan wanita terkadang sempurnalah suatu kelemahan di sebalik suatu kekuatan

Our New Life

Our New Life
14/10/2007

December 28, 2013

Membezakan kasih sayang punca anak derhaka

Assalamualaikum w.b.t

Cuba baca di link ini dulu sebelum baca entri saya. TQ

Rasulallah pun telah bersabda jgn membezakan anak2...betul perasaan anak mesti tercalar bila ada sikap membeza-beza. Betul, anak tetap anak. Perlu hormat pada ibu bapa. Kalu yang tak amik pusing tu tak jadilah kes anak derhaka, tapi yang betul2 terkesan sakit hati tu mesti akan parah:-)

dari saya kecik, sampai sekarang saya suka perhati orang2 tua...kebanyakan bila tua (tak boleh berdikari) akan ada anak yang menjaga dia (normal la tu kan) tapi jangan terkejut bila anak yang menjaga tu bukan anak kesayangan:-)
yang jaga adalah anak yang selalu dibeza2kan waktu dulu....sungguh ini cerita benar. saya selalu jumpa dengan keadaan ini:-)
anak kesayangan biasanya anak yang berjaya, ada kedudukan, perkerjaan yang baik....jadi tak pelik la x boleh nak menjaga ibubapa dia disebabkan kesibukan sebagai seorang yang berjaya:-) so anak yang kurang berjaya lah yang akan menggalas tanggungjawab menjaga, walau dalam serba kekurangan:-)

p/s sayangilah anak-anak kita seadanya...terkurang ke terlebih tu simpan saja dalam hati, jgn dibezakan didepan2 mereka...walau anak dia tetap ada perasaan sebagai sorang manusia:-) wallahua'lam

No comments:

Abah & Ibu

Daisypath Anniversary tickers

Nur Najibah

Muhammad Syahmi