Doa Ibu

“Dengan Nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Mengasihani.”
“Ya Allah, peliharakanlah anakku selama di dalam kandungan dan sembuhkanlah ia, Engkau Maha Penyembuh, tiada sembuhan melainkan penawarMu, sembuh yang tidak meninggalkan kesan buruk. Ya Allah, lahirkanlah ia dari kandungan ku dengan kelahiran yang mudah dan sejahtera (selamat). Ya Allah, jadikanlah ia sihat sempurna, cerdik berakal dan berilmu serta beramal soleh. Ya Allah elokkanlah akhlak (perangai) fasihkanlah lidahnya dan perelokkan suaranya untuk membaca hadis dan al-Quran dengan berkat Nabi Muhammad SAW.”

Amin...

Followers

Date & Time

About Me

My photo
Kota Bharu, Kelantan, Malaysia
Lantaran adanya wanita, alam menjadi indah, lantaran adanya lelaki dunia menjadi sempurna. Lantaran adanya lelaki dan wanita terkadang sempurnalah suatu kelemahan di sebalik suatu kekuatan

Our New Life

Our New Life
14/10/2007

February 12, 2014

sedikit pendapat:-)

Assalamualaikum w.b.t

Parents sekarang x sama dengan parents dulu2 kan...
mak+ayah kita dulu garang kemain...sekarang kebanyakan mak+ayah dah tak segarang mak+ayah dulu2..
Sebab garang mak+ayah dulu2 lah rasanya kebanyakan anak2 dorang menjadi...
Mak+ayah sekarang...kemain berlembut dengan anak2...ya tak semua...tapi kebanyakkan...
kalau x percaya tengok newsfeed kt fb banyak yang mak+ayah tak puas hati bila cikgu buat something kat anak2 dorang....anak x siap kerja sekolah cikgu rotan-dah ayah saman cikgu (contohnya) banyak lah...pastu siap ada rules untuk cikgu2...tak boleh buat macam ni...tak boleh macam tu...huhu...kesian cikgu sekarang...bertabah sajalah..nak sentuh tak boleh...sudahnya pelajar banyak yang jadi 'hantu'....umur baru nak baligh dah tahu macam2...dengan kata lain...terlalu manjakan anak2....kita mak+ayah yang bekerja ada masa ke nak ajar anak sendiri...semua kita pass kat cikgu kan? tak cukup sekolah biasa, kita hantar pulak tuisyen...tu apa semua tu? Nak anak kita jadi "orang" kan? Jadi apa salah biarkan cikgu "mengajar" dengan cara dia....jangan sampai patah riuk sudahla kan...rasanya kalau anak kita tu x buat masalah takkan ada benda2 x elok terjadi....cikgu pun manusia juga:-) Jangan terlalu obses la...macamkan kita seorang jer yang sayang anak....sayang2 pun perlu ada batas juga, sampaikan semua benda anak boleh dapat dengan mudah...biar lah dia rasa susah sikit nak dapatkan sesuatu..barulah ada nilai:-)

Saya dulu, nak jalan laju2 bila arwah ayah tidur punya lah takut...yelah rumah kayu..kalau jalan mesti bergegar....umur 9-10 tahun dah kena buat kerja rumah like masak...basuh kain...basuh kain dulu pakai tangan jer tau...baju+kasut sekolah tu pandai2 la...kalau malu nak pakai yang kotor & x bergosok...rajin2 lah basuh & gosok sendiri...sekarang? hmmm semua harapkan mak...klu mak tak buat alamat tak bergosok la baju sekolah ko...hehehe...apa salah kalau biarkan dorang buat semua tu...tak matinya anak kita kalu mereka buat benda tu semua....

Ye, saya pun baru lagi..anak2 pun kecik lagi...senang lah nak cakap kan...tapi rasanya biarla kita garang sikit dengan anak2...bukan nak biarkan dorang takut, tapi nak bagi dorang tahu batas sebagai seorang anak...hormat parents, biar ada rasa kasihan bila tengok parents, penat bekerja untuk kita...jadi takderlah dorang rasa sebagai ank - dia macam "boss" pulak-semua benda parents yang buat. Biar ada rasa tanggungjawab, walaupun masih kecil:-)

p/sbukan senang jadi mak+ayah ni kan?

No comments:

Abah & Ibu

Daisypath Anniversary tickers

Nur Najibah

Muhammad Syahmi