Doa Ibu

“Dengan Nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Mengasihani.”
“Ya Allah, peliharakanlah anakku selama di dalam kandungan dan sembuhkanlah ia, Engkau Maha Penyembuh, tiada sembuhan melainkan penawarMu, sembuh yang tidak meninggalkan kesan buruk. Ya Allah, lahirkanlah ia dari kandungan ku dengan kelahiran yang mudah dan sejahtera (selamat). Ya Allah, jadikanlah ia sihat sempurna, cerdik berakal dan berilmu serta beramal soleh. Ya Allah elokkanlah akhlak (perangai) fasihkanlah lidahnya dan perelokkan suaranya untuk membaca hadis dan al-Quran dengan berkat Nabi Muhammad SAW.”

Amin...

Followers

Date & Time

About Me

My photo
Kota Bharu, Kelantan, Malaysia
Lantaran adanya wanita, alam menjadi indah, lantaran adanya lelaki dunia menjadi sempurna. Lantaran adanya lelaki dan wanita terkadang sempurnalah suatu kelemahan di sebalik suatu kekuatan

Our New Life

Our New Life
14/10/2007

October 15, 2012

Anak soleh & solehah saya

Amin...
ucapan satu doa kan..
mana tahu ramai yang baca post ni...insyaAllah anak2 saya jadi anak yang menyejukan:-)
.
.
.
lama sudah tidak tulis perihal mereka kat sini..
lost track dah pun apa yang dorang dah capai hehehe
.
.
kakak, Nur Najibah
anak sulung saya, umur menghampiri 4 tahun (2013)
insyaAllah, tahun depan saya akan hantar dia tadika
ramai yang kata awal sangat, kang nanti anak jadi muak dgn school..insyaAllah tidak.
lagipun dia sekarang dok dgn tok dia pada belah petang sebelum kami amik, jadi manja dia berlebih2.
jadi saya rasa saya patut....kurang kan sikit "kemanjaan" dia tu. insyaAllah akan jadi lebih baik nanti.
sebagai anak sulong, dia takder benchmark, jadi apa2 hal kami lah contoh paling hampir untuk dia...
jadi sekarang mmg amat perlu sangat jaga apa saja perbuatan kami.
sekarang pun dah pandai sangat membebel macam saya (saya peratikan dia)
adik la jadi magsa...bila saya tanya-kakak kenapa marah adik macam tu?
dia jawab..kakak marah macam ibu la...huhu
refleks sangat2..jadi ibu kena behave:-)
bab mengaji:-huh ini mmg mencabar, mmg dia dah boleh hafal surah2 pendek tu..tapi dia belum mengenal. Jadi saya mintak dia baca IQRA' dulu sampai betul2 kenal huruf jawi...tapi takmonya dia.
dia nak baca quran terus...tokmek dia selalu bising...sebab dia takmo baca IQRA'...hehehe
sudahnya saya minta dia ikut & dengar saya baca (sekerat jelah dia tumpu) lepas tu main--hish
takper perlahan2..insyaAllah dia akan mengenal nanti...(suka dengan adik darwish & darwisha kecik2 dah boleh hafal surah2 panjang) boleh klik disini untuk tengok macamana cara ibubapa mereka bentuk anak2 hafiz).
kakak suka berangan..suka sangat cakap sorang2..macam berlakon..huhu sebijik macam ibu kecik2 dulu (hisk)..
semalam dia cakap dia nak "sleman"..tahu apa itu "sleman"--->senaman (hehehe)
saya ingat sulaiman mana la dia nak...rupanya nak senaman:-)
dah suka tengok kartun- ini mmg saya tak suka:-(
tapi nak buat macamana kan..takper lepas ni boleh control.
makan sangat2 cerewet->susah untuk ibu nak tahu kegemaran dia.
balik2 mee (masak apa pun takper, janji mee)
ibu buat la kek cokelat ke...nasi ayam ke..nasi lemak ke..biskut2 ke...hmmm
makan sikit jer..penat ibu masak
dia hanya makan nasi+telur goreg @ ayam goreng.
sayur mmg langsung tak nak...huhu
susu dah tak minum..
gula2 & aiskrim mmg kesukaan...huhu
ehh
dah panjang pulak ni
rasanya untuk anak soleh saya, saya sambung lain kali lah pulak.
panjang sangat pulak entri ni..
yang kakak pun kalau ikut nak cerita....mmg tak habis la.
lain kali ok..insyaAllah..


1 comment:

Anonymous said...

hahahha...betul sha...anak sulung kita lah idola mereka...
kelakaran bile kenangkan ragam anak2 ni...

Abah & Ibu

Daisypath Anniversary tickers

Nur Najibah

Muhammad Syahmi