Doa Ibu

“Dengan Nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Mengasihani.”
“Ya Allah, peliharakanlah anakku selama di dalam kandungan dan sembuhkanlah ia, Engkau Maha Penyembuh, tiada sembuhan melainkan penawarMu, sembuh yang tidak meninggalkan kesan buruk. Ya Allah, lahirkanlah ia dari kandungan ku dengan kelahiran yang mudah dan sejahtera (selamat). Ya Allah, jadikanlah ia sihat sempurna, cerdik berakal dan berilmu serta beramal soleh. Ya Allah elokkanlah akhlak (perangai) fasihkanlah lidahnya dan perelokkan suaranya untuk membaca hadis dan al-Quran dengan berkat Nabi Muhammad SAW.”

Amin...

Followers

Date & Time

About Me

My photo
Kota Bharu, Kelantan, Malaysia
Lantaran adanya wanita, alam menjadi indah, lantaran adanya lelaki dunia menjadi sempurna. Lantaran adanya lelaki dan wanita terkadang sempurnalah suatu kelemahan di sebalik suatu kekuatan

Our New Life

Our New Life
14/10/2007

December 19, 2011

kemampuan

kita selalu dengar, "I buat semua ni ikut kemampuan"
kemampuan bagi kita, mungkin bagi orang ala setakat tu, petik jari je boleh dapat.
mungkin bagi kita kasut $20 tu apa lah sangat, tapi mereka yang kurang, nak dapat kasut rege $10 pun payah kan.
bila kita berbelanja, orang tengok kita wauuu banyaknya berbelanja...walhal barang asas je pun.
definasi "mampu" bergantung pada masing2 lah kan. Belanja setakat kadar yang kita boleh. Jangan terlebih spend. Jangan ikut orang. Jangan pandang orang yang lebih, tengok orang lebih, tak cukup sokmolah kita. Jangan selalu berhutang. Sekali kita berhutang mmg akan selalu la nak berhutang. Nak beli barang dapur pun berhutang-ni contoh je ni (tapi kalau kat kampung2 tu ada lagi)
Kalau boleh, biar ada simpanan, sikit pun takpe, janji kalau ada emergency boleh guna.
Belanja ikut keperluan, bukan kehendak (ni pesanan untuk diri sendiri ni)
Kemampuan kita mmg tak sama, jadi jangan ikut tembolok orang.
Orang kata ukur baju kat badan sendiri kan? Tepuk dada tanya poket:-)

2 comments:

Yunus Badawi said...

Peringatan yg baik.

Selain daripada berjimat cuba kita tingkatkan pendapatan. Baru boleh berbelanja lebih jika income lebih ... hehehe

shaliza said...

a'a..kena tingkatkan pendapatan.

Abah & Ibu

Daisypath Anniversary tickers

Muhammad Syahmi