Doa Ibu

“Dengan Nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Mengasihani.”
“Ya Allah, peliharakanlah anakku selama di dalam kandungan dan sembuhkanlah ia, Engkau Maha Penyembuh, tiada sembuhan melainkan penawarMu, sembuh yang tidak meninggalkan kesan buruk. Ya Allah, lahirkanlah ia dari kandungan ku dengan kelahiran yang mudah dan sejahtera (selamat). Ya Allah, jadikanlah ia sihat sempurna, cerdik berakal dan berilmu serta beramal soleh. Ya Allah elokkanlah akhlak (perangai) fasihkanlah lidahnya dan perelokkan suaranya untuk membaca hadis dan al-Quran dengan berkat Nabi Muhammad SAW.”

Amin...

Followers

Date & Time

About Me

My photo
Kota Bharu, Kelantan, Malaysia
Lantaran adanya wanita, alam menjadi indah, lantaran adanya lelaki dunia menjadi sempurna. Lantaran adanya lelaki dan wanita terkadang sempurnalah suatu kelemahan di sebalik suatu kekuatan

Our New Life

Our New Life
14/10/2007

July 22, 2012

hebat cerekarama malam tadi

"Perempuan Neraka"
.
.
sapa yang jadi pelakon malam tadi saya doakan anda semua mendapat hidayah daripada apa yang anda lakonkan...cerita yang menarik..tahniah untuk team itu.
.
.
biasa jarang sudah saya tengok cerekarama sekarang..tapi malam tadi mmg menarik perhatian.
.
.
takut pulak saya baca statement yang ditulis oleh sisuami...ishh neraka tu tempat yang paling dasyat..sampai sanggup suami sebab sayangkan isteri... 
tapi realiti kita sekarang mmg macam tu kan...
ramai suami meng'agong2'kan para isteri...
tengok yang x menutup aurat sudahlah...para suami ni boleh pejam mata je tengok para isteri mereka..biarlah....belum dapat seru...kalau pakai tak ikhlas buat apa...aduhai..
WAJIB tau tak..sama macam sembahyang...wajib buat walau terpaksa.
.
.
cakap lebih2 kang orang kata jangan dok jadi ustaz/ustazah internet la...
betul...ilmu saya mmg tak seberapa..tapi setakat ingat-mengingati apasalah nyer, ya tak?
bukan mahu tunjuk hebat, sekadar yang termampu saja.
saya pun dalam proses untuk ke arah yang lebih baik.
.
.
ada jugak yang cakap..kalau nak nasihat tu...berhemahlah sikit..
cuba cakap macamana cara yang berhemah tu?
cakap lembut2? cakap depan2? cakap direct?
aduhai...bukan keje mudah ya para pendakwah semua kan..semua tak kena...

Daripada Abu Sa'id al-Khudrie r.a. beliau berkata: 

Aku mendengar Rasulullah SAW bersabda: 

Barangsiapa di kalangan kamu melihat suatu kemungkaran, maka hendaklah dia mengubahnya dengan tangannya. Sekiranya dia tidak mampu maka hendaklah dia mengubahnya dengan lidahnya. Sekiranya dia tidak mampu maka hendaklah dia mengubahnya dengan hatinya. Yang sedemikian itu adalah selemah-lemah iman. 
[HR Muslim]

tgk selemah2 iman adalah mengubah dengan hati untuk mengelakkan maksiat (kemungkaran) kepada Allah (ni lagi satu, term 'maksiat' ni...ramai yang faham maksiat ialah melakukan hubungan lelaki & perempuan (yang bukan mahram) sahaja...hakikatnya bukan ya...maksiat ialah melakukan apasaja perbuatan yang menjuruskan mendapat dosa,cth tinggal solat, tak menutup aurat, mencuri, berbohong dll).
= benci melihat manusia berbuat maksiat adalah selemah2 iman.
.
.
walau apapun saya doakan, semua sahabat2 perempuan saya yang muslim, menutup aurat. 
Aurat dijaga, InsyaAllah maruah terpelihara.
Menutup aurat ya..bukan sekadar pakai tudung fesyen2 tapi sendat..jarang...senteng...
InsyaAllah semua...berubah kearah kebaikan jom...tak perlu tunggu seru ke...ikhlas ke..suami tak kata apa ke...jom lah..kewajipan kita tu...buat dulu walau terpaksa..pastu istiqamah...lama2 boleh jadi biasa jer nanti.
Takkan suami jer sayang kita sampai sanggup ke neraka...kita pun wajib sayang suami kan...takkan nak biarkan dia sorang2 sebabkan kita....para suami pun jgnlah asyik "ya sayang"...tegurlah isteri tu kalau betul2 sayang.

Wallahua'lam

No comments:

Abah & Ibu

Daisypath Anniversary tickers

Muhammad Syahmi