Doa Ibu

“Dengan Nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Mengasihani.”
“Ya Allah, peliharakanlah anakku selama di dalam kandungan dan sembuhkanlah ia, Engkau Maha Penyembuh, tiada sembuhan melainkan penawarMu, sembuh yang tidak meninggalkan kesan buruk. Ya Allah, lahirkanlah ia dari kandungan ku dengan kelahiran yang mudah dan sejahtera (selamat). Ya Allah, jadikanlah ia sihat sempurna, cerdik berakal dan berilmu serta beramal soleh. Ya Allah elokkanlah akhlak (perangai) fasihkanlah lidahnya dan perelokkan suaranya untuk membaca hadis dan al-Quran dengan berkat Nabi Muhammad SAW.”

Amin...

Followers

Date & Time

About Me

My photo
Kota Bharu, Kelantan, Malaysia
Lantaran adanya wanita, alam menjadi indah, lantaran adanya lelaki dunia menjadi sempurna. Lantaran adanya lelaki dan wanita terkadang sempurnalah suatu kelemahan di sebalik suatu kekuatan

Our New Life

Our New Life
14/10/2007

May 16, 2010

16 Mei

ooo hari ni hari guru ya...
time sekolah dulu ingat la.
tapi sekarang ingat juga,tapi lambat sikit.
sb saya bukan guru,pendidik
ok wish dulu.
selamat hari guru untuk semua yang bergelar guru,cikgu,pendidik dengan kata lain mengajar secara bertauliah.
sememangnya anda semua bertuah sebab bergelar guru.
besar tu amanah & t'jawab anda dalam mendidik anak bangsa kita,dengan anak2 kita yang zaman serba-serbi maju.
banyak ilmu nak kena ada.
semalam sempat bertekak ngn anak saudara yang bakal jadi guru,
dia silap sb dia cakap perkataan B.O.D.O.H depan saya.
dah bnyk kali jugak saya dengar dia cakap perkataan tu dan ada lagi yang tak sepatutnya dia cakap.
so saya tegur dia,tu ke yang akan keluar dari mulut awak sbg cikgu nanti sekiranya budak2 buat hal.
pastu dia jawab cakap saya, bukan guru yang patut ajar,ibu+bapa yang perlu bert'jawab kalau budak feel mcm2 skrg ni.
ooooo.
tapi saya rasa macam kurang betul la dengan statement dia tu.
sb apa masa siang adalah di sekolah, boleh dikatakan anak2 bnyk berdampingan dengan guru2 & kwn2 dia. Kesan tu lebih.
memang ibu+bapa bertanggung jawab. Tapi selepas ibu+bapa dah bagi sepatutnya yang dibagi,tapi bila diluar dari kawalan ibu+bapa siapa pula yang perlu bertanggungjawab?
Anak2 ni dia cepat terikut,kita ambil yang mudah la,
kalau cikgu kata esok kena bawa bunga kekwa untuk kelas Sains,tak boleh tidak kena bawa kekwa jugak,sedangkan bunga lain jugak boleh dibawa untuk rujukan.
benar saya bukan guru,hanya guru yang tahu,tapi saya pernah jadi student,so saya faham apa perasaan student,mereka ni lebih dekat dengan guru nak2 pulak ibu+bapa tak berapa ambil peranan.Bukan nak lepas pada guru semata2 tapi bila di sekolah tu rajin2 la juga ambil inisiatif agar anak2 kita semua jadi manusia,bukan ambil mudah bila budak tu dah jauh ke hujung jalan. Mungkin dengan itu dia akan berfikir,guruku sangat baik so tak patut untuk buat benda2 yang bukan2.Saya pasti sgt kalau kita (ibu+bapa+guru) sama2 bertanggungjawab anak2 kita takkan jadi macam2.
InsyaAllah.
Selamat Hari Guru 2010

No comments:

Abah & Ibu

Daisypath Anniversary tickers

Muhammad Syahmi