Doa Ibu

“Dengan Nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Mengasihani.”
“Ya Allah, peliharakanlah anakku selama di dalam kandungan dan sembuhkanlah ia, Engkau Maha Penyembuh, tiada sembuhan melainkan penawarMu, sembuh yang tidak meninggalkan kesan buruk. Ya Allah, lahirkanlah ia dari kandungan ku dengan kelahiran yang mudah dan sejahtera (selamat). Ya Allah, jadikanlah ia sihat sempurna, cerdik berakal dan berilmu serta beramal soleh. Ya Allah elokkanlah akhlak (perangai) fasihkanlah lidahnya dan perelokkan suaranya untuk membaca hadis dan al-Quran dengan berkat Nabi Muhammad SAW.”

Amin...

Followers

Date & Time

About Me

My photo
Kota Bharu, Kelantan, Malaysia
Lantaran adanya wanita, alam menjadi indah, lantaran adanya lelaki dunia menjadi sempurna. Lantaran adanya lelaki dan wanita terkadang sempurnalah suatu kelemahan di sebalik suatu kekuatan

Our New Life

Our New Life
14/10/2007

May 26, 2010

Tang mana yang tak kena

hmmm
almost setiap hari ada jer cerita anak2 remaja kita.
gaduh,geng nakal,pil kuda,bersekedudukan & macam2 lagi la...
maka inputnya macam2 jugak la...
yang paling sedih sekarang ni lahirnya ank2 yang tak berdosa,
pastu buang,bersepah2 macam sampah (maaf kalau terlalu keras).
dimana la silapnya adanya remaja sebegini.
mungkin agama senipis kulit bawang seperti yang dinyatakan dalam hadis2.
sekarang,bilamana kita menegur dikata pulak kita menyibuk.
bilamana kita nasihat,dikata pulak kita pun belum tentu lagi.
aduhai...sudahnya kita diam2 sudah.
tak usah pergi jauh la,
dlm sekitar sedara mara pun sudah boleh nampak.
macam2 hal.
sedih pun ya, geram pun ya.
hari ni,dlm paper mcm2 berita pasal ank2 remaja kita
-->pukul guru
-->buang anak
-->intai nenek pun boleh...astagfirllah
-->dll
tu belum lagi cerita2 di kejiranan kita.
ayuhla...kembali lah kita ke pangkal.
cuba tengok iklan kat TV tu,
yang suruh kita semua INSAF tu,
ala yang dia mention dlm "kelompok binatang takder manusia,tapi dlm kelompok manusia bnyk sifat2 binatang"
ayuhlah kita bersama untuk berubah.
berubah peel-perangai,tingkah-laku,tutur-kata,berpakaian.
sama2 kita tegur-menegur,nasihat-menasihati,terima teguran...
Sama2 la kita beringat dan saling menjaga anak2 kita.
buang la sikap "ko punya hal,ko selesai la sendiri"
kita punya tangungjawab yang sama tehadap mereka.
berikan kasih sayang, bukan kemewahan yang boleh melalaikan mereka.
ini peringatan untuk diri saya sendiri.

No comments:

Abah & Ibu

Daisypath Anniversary tickers

Muhammad Syahmi