Doa Ibu

“Dengan Nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Mengasihani.”
“Ya Allah, peliharakanlah anakku selama di dalam kandungan dan sembuhkanlah ia, Engkau Maha Penyembuh, tiada sembuhan melainkan penawarMu, sembuh yang tidak meninggalkan kesan buruk. Ya Allah, lahirkanlah ia dari kandungan ku dengan kelahiran yang mudah dan sejahtera (selamat). Ya Allah, jadikanlah ia sihat sempurna, cerdik berakal dan berilmu serta beramal soleh. Ya Allah elokkanlah akhlak (perangai) fasihkanlah lidahnya dan perelokkan suaranya untuk membaca hadis dan al-Quran dengan berkat Nabi Muhammad SAW.”

Amin...

Followers

Date & Time

About Me

My photo
Kota Bharu, Kelantan, Malaysia
Lantaran adanya wanita, alam menjadi indah, lantaran adanya lelaki dunia menjadi sempurna. Lantaran adanya lelaki dan wanita terkadang sempurnalah suatu kelemahan di sebalik suatu kekuatan

Our New Life

Our New Life
14/10/2007

December 01, 2011

kesiannnnn

ini cerita kesian...kisah betul punya..
saya selalu dengar & baca kisah orang yang pegi kat certain2 kedai tu, then "bolayan" oleh SA @ tuan kedai tu..
bila dengar & baca kisah orang, macam hemm kenapa pulak taknak layan ek...dah tentu orang tu masuk tu dia ada niat nak beli la tu....bukan ke kita sebagai pembeli nak kena survey dulu kan..
sebagai tukang jual kita kena layan jugak...nak2 org melayu kita.
ok balik pada kisah saya...
saya ni biasa jer...kalau jalan mana2 pun pakai biasa je, janji tutup aurat bukan urat ya...hehehe pada hari kejadian saya ada pegi kedai mas kawasan rumah saya. Saya ada satu kedai mas china yang biasa saya pegi...mek yang kenalkan...sebab mek mmg beli ngn dorang sejak dulu kala...(nak jual pun kat mereka jugak hehehe) - betul la kan, kita beli mas ni untuk jangka panjang...kalau terdesak boleh guna kan?
ok sambung balik...tapi pada hari kejadian, saya ternampak kedai 'melayu' eh..ni kedai baru ni boleh try, lagipun hari tu macam ada sikit lebihan uang macam bolehla amik yang cheap2 nya kan....so kami masuk la...masa tu takder pelanggan pun...hanya saya ngn abang. Saya pakai selipar jepun je, abang pun...selekeh la nampaknya.
saya tanya la tukang jual tu (pompuan) lebih kurang...dia tak paling pun kat saya...kesian kan.
tapi saya nak jugak try kan.....dalam lima minit saya dok kat situ...takder sorang pun approach saya...alola ni nak jual ke tak nak ni saya cakap dalam hati la...
abang dah geram dah ni....iyalah kan...kita masuk tu berhajat la...layan la elok2.
Ini tidak tengok kita pakai ala2 terus tak layan. sakit hati jugaklahkan.
Saya pun depan2 dia saya tanya abang...kedai yang biasa kita pergi tu ramai orang tak? Bahasakan sikit dia...nak meniaga pun pilih2.
Kalau ko layan aku molek2 hari tu...dapat la jugak sikit...padan muka mung. Kan dah orang china yang dapat.
Susahkan...pastu cakap orang melayu takmo tolong org melayu...nak tolong apanya kalau dah kita sebagai penjual takmo keluar dari kepompong...nak layan yang ada class sesaje...yang kampung2 darat ni takmo layan...iyalah orang darat mana la kan...entah2 duit pun takder, ada hati nak masuk kedai mas...

2 comments:

aNoY said...

aku setuju....double standard.

shaliza said...

dilla; aku tak kisah pun...kalau takmo sudah..aku cari tempat lain.
Dunia sekarang mmg macamtu..takleh lari.

Abah & Ibu

Daisypath Anniversary tickers

Nur Najibah

Muhammad Syahmi