Doa Ibu

“Dengan Nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Mengasihani.”
“Ya Allah, peliharakanlah anakku selama di dalam kandungan dan sembuhkanlah ia, Engkau Maha Penyembuh, tiada sembuhan melainkan penawarMu, sembuh yang tidak meninggalkan kesan buruk. Ya Allah, lahirkanlah ia dari kandungan ku dengan kelahiran yang mudah dan sejahtera (selamat). Ya Allah, jadikanlah ia sihat sempurna, cerdik berakal dan berilmu serta beramal soleh. Ya Allah elokkanlah akhlak (perangai) fasihkanlah lidahnya dan perelokkan suaranya untuk membaca hadis dan al-Quran dengan berkat Nabi Muhammad SAW.”

Amin...

Followers

Date & Time

About Me

My photo
Kota Bharu, Kelantan, Malaysia
Lantaran adanya wanita, alam menjadi indah, lantaran adanya lelaki dunia menjadi sempurna. Lantaran adanya lelaki dan wanita terkadang sempurnalah suatu kelemahan di sebalik suatu kekuatan

Our New Life

Our New Life
14/10/2007

June 12, 2013

Sarapan ->hidup secara sihat:-)

Assalamualaikum w.b.t

Hi..biasa pagi korang sarapan apa yek..
saya ni, biasanya mmg amik nasi la.
tambah pulak kat kelantan ni menjadi kebiasaan untuk bersarapan nasi.
tak kiralah apa nama tajuk nasi tu..asal nasi:-)
--> nasi kerabu
--> nasi berlauk
--> nasi lemak
--> nasi dagang
malas sangat nak beli @ dah jemu, tanak jer nasi kat rumah, goreng ikan ke telur ke ikan kering pun jalan:-)
itulah kami..mmg sejak kecik..nasi..nasi jerlah menu kami. 
Kami buat jugaklah sarapan macam mee goreng, lempeng, cekodok, kuih-muih...tapi tak sampai pukul 10pg perut dah berdodang sayang..macamana tu?
huhu
.
.
tapi sekarang ni saya macam terkena kejutan elektrik pasal sarapan ni...bagus untuk kita amik sarapan..
mmg kalau boleh cakap..dah taraf wajib amik dah:-)
tapi kalau dah hari2 tiap2 pagi dok amik nasik...macam boleh bawak musibah dah tu
kamu(saya lah tu) amik nasi, kerja bukan macam orang2 dulu2. orang dulu2 keje guna kederat..kamu apa..dok sesajer kat kosi..hah tak berpeluh langsung. So apa jadi dengan nasi yang kamu (sayalah tu) makan setiap pagi tu:-) huhu
dari itu, saya macam nak tanam azam la, sarapan saya biarlah simple2 jer...huhu
insaf ni...kang tak pepasal pulakkan...umor dah masuk 30-an, mmg nak kena didik dirilah. Kalau keje banting tulang macam mek dulu2 takper jugak nak tibai nasi 2-3 pinggan (hahaha) peluh kuar kan?
ni nak harap keluar peluh huhu..ntah bila la..baru pegang cangkul nak tanam kunyit dah ngadu tanah keras..haha malunya kat mek..dia kerja kuat dari dulu sampai sekarang..sb tu dia sihat:-)alhamdulillah
nak kena kuat mental ni bila nampak nasik bungkus pagi2 tu:-)no more nasi bungkus pagi untuk sarapan...ooo nasi kerabu pujaan hatiku..sesekali takperkan:-)

p/s tapi sarapan kena ambil ya..tapi berpada:-)
 

4 comments:

Kakzakie said...

Kakak memang jarang sarapan nasi dari kecik. Tapi kalau nasi goreng sesekali adalah.. dah tentu nasi tu kita punya makanan tradisi susah kalau nak tinggalkan.

shaliza said...

KakZakie;haha betul kak susah nak tinggalkan:-)

aNoY said...

aku jenih tak makan sarapan. kalau ade depan mata, makan. takde, tak carik. kalau lapar, baru carik. tak lapar, mmg takde sarapan. *perangai ginih mmg tak elok utk diikut

shaliza said...

dilla; ko memmang....

Abah & Ibu

Daisypath Anniversary tickers

Muhammad Syahmi