Doa Ibu

“Dengan Nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Mengasihani.”
“Ya Allah, peliharakanlah anakku selama di dalam kandungan dan sembuhkanlah ia, Engkau Maha Penyembuh, tiada sembuhan melainkan penawarMu, sembuh yang tidak meninggalkan kesan buruk. Ya Allah, lahirkanlah ia dari kandungan ku dengan kelahiran yang mudah dan sejahtera (selamat). Ya Allah, jadikanlah ia sihat sempurna, cerdik berakal dan berilmu serta beramal soleh. Ya Allah elokkanlah akhlak (perangai) fasihkanlah lidahnya dan perelokkan suaranya untuk membaca hadis dan al-Quran dengan berkat Nabi Muhammad SAW.”

Amin...

Followers

Date & Time

About Me

My photo
Kota Bharu, Kelantan, Malaysia
Lantaran adanya wanita, alam menjadi indah, lantaran adanya lelaki dunia menjadi sempurna. Lantaran adanya lelaki dan wanita terkadang sempurnalah suatu kelemahan di sebalik suatu kekuatan

Our New Life

Our New Life
14/10/2007

March 07, 2013

Makanan untuk tersayang-->anak2 kita la:-)

Assalamualaikum w.b.t

Makanan anak2 ni susah jugak ya...
kalau boleh dapat KFC wahhh bukan main suka lagi...sekarang senang sikit dah ada TM kan..buat sendiri kat rumah...beli ayam @ apa2 saja boleh goreng kat rumah,ala2 KFC pun okay kan...lebih baik la kot dari beli yang segera tu...wallahu'alam
kalau kita suruh makan sayur...huh kemian lagi takmo..
tu anak2 saya lah..susah sangat nak makan sayur..dah la dorang tu tak minum susu sangat...kakak sekarang minum milo jer...alahai, tapi nasib baik dorang tu makan nasi....tanpa sayur la..kuah jer boleh...

saya ni dalam dilema la jugak...kat rumah tu sekarang, sedara kami ada jual makanan2 segera tu...ala yang macam2 tu spt fishabll, sosej, daging burger (yang macam makan steamboat tu)...pastu bakar2...saya mmg tak kasi anak2 makan benda2 tu...susah hati saya..takut dorang chop saya sombong sebab tak pernah beli sejak mereka buka gerai tu...alahai. nak buat macamana kan...bukan apa makanan ni kan boleh efek pada kesihatan & akal anak2 dan jadi darah daging kita...selagi boleh elak, saya cuba elak. kalau dah terlepas tu tak tahu la. Tapi pernah sekali najibah ni ada sedara bagi dia makan apa ntah....yang ala2 steamboat tu la jugak, boleh muntah dia...saya tengok jer masa dia amik & makan tu...nak larang tak la, depan2 orang takkan nak buat macam tu...agaknya perut dia tak biasa tu yang boleh muntah tu...saya tahu, agak susah kan..lagi2 bila mereka dah ke sekolah..dengan kawan2, tapi insyaAllah bila kita selalu cakap & nasihat, anak2 akan dengar. Macam najibah & syahmi...sekarang kalau main  kat depan rumah pun belum minta untuk beli lagi..harap2nya mereka cepat faham kenapa ibu tak kasi mereka makan benda alah tu semua...lagi pun kita tak tahu status halal makanan tu semua sebab mereka jual bukan beli dalam paket yang dijual kat supermarket tu..yang kita boleh pilih yang ada cop halal...tapi beli secara borong di pasar borong...lagi la saya tak berani nak beli...nak2 lagi bila dengar dalam sosej tu ada DNA binatang ekor pendek tu...Allahuakbar, jauhkan anak2 saya dari sumber itu.....

kalau boleh masak lah sendiri....sekurang2nya kita tahu apa yang kita masukkan dalam mulut anak2 kita...sedikit sebanyak kita boleh elak apa yang boleh dielak...wallahua'alam...nak burger? beli daging kisar,cincang bawang besar, hiris daun bawang halus, tambah minyak zaitun & letak garam secukup rasa...siap la burger kita....nugget pun sama...beli daging ayam kisar...letak garam secukup rasa & minyak zaitun sikit...celup dalam serbuk roti..goreng boleh makan nugget...fishball? beli ikan yang dagingnya tak banyak tulang contoh tenggiri...lenyek2kan...campur tepung jagung+garam & minyak zaitun, bulat2 kan...rebus (macam kita buat kuih buah melaka) bila timbul angkat boleh simpan...nak goreng ke nak buat tambah dalam sayur ke...insyaAllah selamat.

p/s kita dijajah secara halus melalui makanan...perasan ke kita?


No comments:

Abah & Ibu

Daisypath Anniversary tickers

Muhammad Syahmi