Doa Ibu

“Dengan Nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Mengasihani.”
“Ya Allah, peliharakanlah anakku selama di dalam kandungan dan sembuhkanlah ia, Engkau Maha Penyembuh, tiada sembuhan melainkan penawarMu, sembuh yang tidak meninggalkan kesan buruk. Ya Allah, lahirkanlah ia dari kandungan ku dengan kelahiran yang mudah dan sejahtera (selamat). Ya Allah, jadikanlah ia sihat sempurna, cerdik berakal dan berilmu serta beramal soleh. Ya Allah elokkanlah akhlak (perangai) fasihkanlah lidahnya dan perelokkan suaranya untuk membaca hadis dan al-Quran dengan berkat Nabi Muhammad SAW.”

Amin...

Followers

Date & Time

About Me

My photo
Kota Bharu, Kelantan, Malaysia
Lantaran adanya wanita, alam menjadi indah, lantaran adanya lelaki dunia menjadi sempurna. Lantaran adanya lelaki dan wanita terkadang sempurnalah suatu kelemahan di sebalik suatu kekuatan

Our New Life

Our New Life
14/10/2007

May 12, 2014

Makanan anak-anak

Assalamualaikum w.b.t

jujurnya saya bukan orang yang arif tentang masakan....
saya masak pun sebab suka:-)
sedap @ tidak bukan penyebab untuk saya tidak mencuba...

tapi bila tiba masak untuk anak2
kadang saya jadi blur...
iyalah, hari ni kita masak sup kemain lagi dorang makan sampai hirup2 kuah...
tapi bila lain harinya kita masak taknak la pulak....jadi apa yang mereka suka,
kita ingatkan sup lah makanan feveret, rupanya tak...
cuba pulak lain...kita masak pulak ikan masak kicap...sedap agaknya..makan sampai bertambah2...
tapi tak la pulak bila buat untuk kesekian kalinya...aduhai anak...apa yang kamu nak ni...
kadang amat payah nak meneka makanan kegemaran mereka...

pasta? jangan harap la dorang nak makan...buat masa ni la...lidah orang kampung gitulah agaknya..masa kecik2 baru nak belajar makan dulu, okay jer...sekarang tak lagi...same goes to me goreng...bukan makanan kegemaran jugak...najibah terutamanya...cerewet nau bab makan mek tu:-)

sekarang ni bihun goreng menjadi pujaan....tak tahu la untuk berapa lama...
agaknya dorang ni makan bermusim...susah la ibu nak bajet apa dorang suka:-)

tapi saya tetap masak...kena la makan jugak, even tak kena selera. makan 2-3 suap pun jadi lah...setiap hari kena rasa air tangan ibu ya....ibu masak dengan kasih sayang tau....

buah, yang ni mmg kena sentiasa ada dalam icebox...sekarang musim buah mangga (pauh org kelate cakap)...murah sangat sekarang, 5kg baru sepuluh hinggit...
saya siap buat jeruk lagi buah pauh ringan (pelam kampung)...sedap...musim panas kan sekarang, bila makan jeruk pauh sejuk2 huhu terbaik ah...
ini lah pauh ringan....gambar google ya:-)
eh tadi citer makanan anak2 ni dah melalut sampai mana dah...hehehe soriiii

kesimpulanya..agak susah la nak tambat hati anak2 ni....kadang kita masak simple jer..cth nasi goreng biasa jer...best jer dorang makan...suka2 dorang jer kan...takperlah, janji kita masak:-) sambil masak tu jgn lupa doa ya...berzikir...insyaAllah anak2 lembut hati:-)

No comments:

Abah & Ibu

Daisypath Anniversary tickers

Muhammad Syahmi