Doa Ibu

“Dengan Nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Mengasihani.”
“Ya Allah, peliharakanlah anakku selama di dalam kandungan dan sembuhkanlah ia, Engkau Maha Penyembuh, tiada sembuhan melainkan penawarMu, sembuh yang tidak meninggalkan kesan buruk. Ya Allah, lahirkanlah ia dari kandungan ku dengan kelahiran yang mudah dan sejahtera (selamat). Ya Allah, jadikanlah ia sihat sempurna, cerdik berakal dan berilmu serta beramal soleh. Ya Allah elokkanlah akhlak (perangai) fasihkanlah lidahnya dan perelokkan suaranya untuk membaca hadis dan al-Quran dengan berkat Nabi Muhammad SAW.”

Amin...

Followers

Date & Time

About Me

My photo
Kota Bharu, Kelantan, Malaysia
Lantaran adanya wanita, alam menjadi indah, lantaran adanya lelaki dunia menjadi sempurna. Lantaran adanya lelaki dan wanita terkadang sempurnalah suatu kelemahan di sebalik suatu kekuatan

Our New Life

Our New Life
14/10/2007

June 01, 2012

kepada ibu-ibu yang menyusu

salam ibu2 semua..
.
.
saya ingin sekali berkongsi suka-duka menyusukan anak
bukan sebab saya berjaya atau menunjuk2...
jauh sekali...
saya pun tidak berjaya sebenarnya...tidak dapat menyusukan sepenuhnya (tanpa sokongan FM)
saya cuma dapat bertahan setakat umo anak 1tahun sebulan...
.
.
seronok? mmg seronok...hanya yang mengalami saja yang tahu.
bonding antara anak dengan ibu - boleh menyebabkan si bapa "jeles"...haha
.
.
kepada ibu2...tanamkan niat kita untuk menyusukan sendiri anak2...selama yang boleh.
cuba untuk 6 bulan pertama (insyaAllah, waktu ni susu masih banyak)
.
.
jaga pemakanan
jangan makan benda2 sejuk & berair.
ini pengalaman saya..
selepas setahun saya cuba untuk tidak terlalu berpantang...
akibatnya saya yang tanggung..
susu mmg kurang..
antara makanan yang buat susu kurang (ini pengalaman saya)
- kobis
- kangkung
- tembikai
- honey dew
- petola
- betik
- pucuk paku
- teh
- kopi
- ais (ini saya pantang betul, mmg tak ambil)
kepada ibu yang masih menyusu, tolong abaikan dulu makanan2 diatas.
ibu2 juga perlu makan, takleh nak skip2, sama jugak dengan sesi pumping...kena ikut jadual
jangan jadi macam saya, tak ikut jadual...so kelaut la selepas setahun...
bukan jemu, tapi saya cuba abaikan makan & sesi pum...dengan harapan 1-2 kali pum pun ok...makan t/hari saja pun ok - TIDAK sebenarnya, ibu2 mmg perlu makan. Jangan risau tentang berat badan...(menyesal, tak guna dah...) 
Tu yang saya buat entri ni...mana tahu ada orang yang nak ambil iktibar.
Jadikan makan kurma,madu tu satu habit...susu jugak. AIR mmg nak kena minum banyak...3L perday
Kalau nak ambil supplement pun bagus jugak..
.
.
saya bukan kaunselor laktasi...saya cuma menyokong mereka yang ingin menyusukan anak2 mereka sendiri.
saya harap akan datang ibu2 berkerja juga makin mampu untuk menyusukan anak2 mereka...
jangan annoying sangat la pada mereka yang tak bagi anak mereka susu badan sepenuhnya..
mungkin mereka tak mampu untuk menyediakan alatan secukupnya....mungkin keadaan persekitaran kerja tidak sesuai...atau apa saja yang boleh menghalang....kita bukan ditempat mereka kan?
keje kita menyokong, mereka berminat alhamdulillah...kalau tak pun...kita berdoa saja moga mereka juga berpeluang untuk menyusukan anak2 mereka selepas ni pula..mana tahukan?

kenangan terindah seorang ibu...

4 comments:

RieNa said...

like 10x~!

riena pun mujurlah ali tu tak minum byk,kalau dia minum byk mesti dah tension dan lama2 give-up.

betul, teruskan usaha selagi terdaya. ia adalah pengalaman terindah sepanjang hayat. :)

linziana said...

Lin akan amik perhatian di atas senarai minuman and makanan yang menjadikan susu kurang tu.Insyaallah lin pun nak menyusukan baby adik ni selama yang lin mampu

shaliza said...

Riena; TQ
Harap Ali dapat BF sampai umo 2thn..insyAllah

Lin; Saya doakan Lin dapat berjuang untuk itu...cayok2 mummy:-)

atfina said...

like..like...like...entry you! cuba selagi termampu..

Abah & Ibu

Daisypath Anniversary tickers

Muhammad Syahmi