Doa Ibu

“Dengan Nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Mengasihani.”
“Ya Allah, peliharakanlah anakku selama di dalam kandungan dan sembuhkanlah ia, Engkau Maha Penyembuh, tiada sembuhan melainkan penawarMu, sembuh yang tidak meninggalkan kesan buruk. Ya Allah, lahirkanlah ia dari kandungan ku dengan kelahiran yang mudah dan sejahtera (selamat). Ya Allah, jadikanlah ia sihat sempurna, cerdik berakal dan berilmu serta beramal soleh. Ya Allah elokkanlah akhlak (perangai) fasihkanlah lidahnya dan perelokkan suaranya untuk membaca hadis dan al-Quran dengan berkat Nabi Muhammad SAW.”

Amin...

Followers

Date & Time

About Me

My photo
Kota Bharu, Kelantan, Malaysia
Lantaran adanya wanita, alam menjadi indah, lantaran adanya lelaki dunia menjadi sempurna. Lantaran adanya lelaki dan wanita terkadang sempurnalah suatu kelemahan di sebalik suatu kekuatan

Our New Life

Our New Life
14/10/2007

August 08, 2014

Jihad

Assalamualikum w.b.t

Semoa orang pun tahu keadaan dunia sekarang...akhir zaman
penuh dengan fitnah....islam dimusuhi..dianggap pengganas, dizalimi...jadi kita sbg muslim kena kuat.

Jihad bagi saya luas ertinya....bukan setakat berperang melawan kufar.

Nak solat pun kena berjihad....kalau tak lawan desakan iblis...tak solat lah kita

Nak menutup aurat pun kena ada jihad....kalau tak memanjang nak tunggu seru/hidayah...sedangkan seru sudah lama dah datang...Allah dah hantar para Nabi & Rasul tu kan untuk menyeru kita mengikuti mereka...dalam solat pun hari2 kita mintak hidayah....sebab tu kita kena berjihad. 

Dalam soal makan pun kena jihad...makan kena halal...dah halal kena pulak toyibah (baik) insyaAllah berkat....cnth mee segera...insyaAllah mee segera tu halal, tapi ia tak toyibah (tak baik)...jadi jihad lah kita untuk tidak amik lagi...senang? susah jugak kan untuk kita tinggalkan apalagi dah jadi kebiasaan....
kesimpulanya dalam hidup kita ni mmg sentiasa kena berjihad untuk jadi hambaNya yang soleh..lebih dekat denganNya, Insya Allah.

Dalam soal boikot barang Israel laknatullah...kuatkanlah diri untuk sama2 memboikot....kita ada pilihan. Mungkin pilihan tu tidak selesa untuk kita...tapi hujungnya kita ingatlah saudara kita yang sedang berjuang disana...yang telah terkorban melawan...yang cedera kesakitan....

Jihad nak melawan nafsu pun bukan mudah....hati kita ni sentiasa berbolak-balik.....berdoalah biar Allah tetapkan iman dan akidah kita hingga akhir hayat....

No comments:

Abah & Ibu

Daisypath Anniversary tickers

Muhammad Syahmi