Doa Ibu

“Dengan Nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Mengasihani.”
“Ya Allah, peliharakanlah anakku selama di dalam kandungan dan sembuhkanlah ia, Engkau Maha Penyembuh, tiada sembuhan melainkan penawarMu, sembuh yang tidak meninggalkan kesan buruk. Ya Allah, lahirkanlah ia dari kandungan ku dengan kelahiran yang mudah dan sejahtera (selamat). Ya Allah, jadikanlah ia sihat sempurna, cerdik berakal dan berilmu serta beramal soleh. Ya Allah elokkanlah akhlak (perangai) fasihkanlah lidahnya dan perelokkan suaranya untuk membaca hadis dan al-Quran dengan berkat Nabi Muhammad SAW.”

Amin...

Followers

Date & Time

About Me

My photo
Kota Bharu, Kelantan, Malaysia
Lantaran adanya wanita, alam menjadi indah, lantaran adanya lelaki dunia menjadi sempurna. Lantaran adanya lelaki dan wanita terkadang sempurnalah suatu kelemahan di sebalik suatu kekuatan

Our New Life

Our New Life
14/10/2007

October 15, 2014

Kisah masyarakat

Assalamulaikum w.b.t

satu dari beribu kisah masyarakat kita kat Malaysia #inimalaysiakita
.
.
.
satu famili
suami sakit, x boleh kerja
isteri cari duit dengan kerja rumah orang
ini bukan drama
bela anak 3orang
tak susah ke ni?
tak ramai ke orang macam ni?
kisah terpencil ke ni?
.
.
sorang nenek
bela cucu yg masih kecil
kena hantar sekolah
cari belanja sekolah dengan menoreh getah
yang ni pulak?
susah ke senang?
.
.
.
suami/ayah
tanggung isteri dan anak2 - 5 orang
keje kontrak
gaji hari, 40/hari
tak keje takder gaji
macamana?
.
.
itu antara yang saya face....mungkin ada lagi
katanya ini cuma kisah terpencil....
tapi saya nak tanya, tak layak ke mereka untuk dapat hasil kekayaan negara mereka?
bagaimana?
tulus & jujur lah
salurlah seadilnya...
mereka juga rakyat malaysia, cuma mereka kurang bernasib baik
mereka juga bekerja kuat sehabis daya, bukan tak berusaha

mereka tak kenal pun FB,wassap ke apa nya
mereka tak tahu pun statistik yang kerajaan duk war2kan
mereka tak tahu pun bajet
yang mereka tahu, keluar kerja dapat duit.
GERAKAN - tak gerak tak makan
jauh sekali nak ada polisi. medical card, tabungan kecemasan
udahlah begitu...dengan Maha Pencipta pun jauh jugak...takder sapa peduli.
mereka takder kesedaran mungkin:-(
tolonglah wahai pemimpin tak kira apa cap bendera pun anda...mereka perlukan anda...selain duniawi, ukhrawi juga perlu!

p/s jiwa kacau bila mana tengok anak2 kecil yang kekurangan. Semalam balik kerja kejadianya....tersentuh hati bila diberi minum, beria mereka minum...tanya biskut apa lagi ada...Allahuakbar. Teringat pulak kat anak sendiri...apalah nasib mereka pulak:-)

No comments:

Abah & Ibu

Daisypath Anniversary tickers

Muhammad Syahmi